Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    Well, Diskus hoppas ALLTID på mat. Enklaste sättet att se om de inte mår bra. De äter till de exploderar. Gärna 10 gånger om dagen. ;D

    Alltid kul att se när de får något riktigt gott och bara inhalerar maten direkt och blir jättetjocka och runda om magarna. Som om de ätit en köttbulle.
    350L Diskus

    Kommentar

    • Likan
      • April 2012
      • 2611

      Härligt att du äntligen har fått hem dem nu! Jag har varit bortrest men tänkt på dig och dina Discus. Glad för dig!
      En liten fin bonus fick du med dig hem också, me like! Har du tråkigt någon dag kan du ju alltid försöka hitta den. Pratar såklart om din Panaqolus.
      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Liten teaser från när jag precis tänt akvariet. Taget med min iPhone. Därav usel kvalité. Men ville visa hur de ser ut. Kardinalerna har lite smått panik när de kommer. Det syns när de glider åt vänster i karet.
        Filmen är tagen direkt efter det att ljuset tänts för första gången i akvariet. Denna film är tagen med min iphone. Därav den dåliga kvalitén.Discusen är Blå...


        Vad jag förstår har de lite stressränder hela bunten. Testade efter en stund lite frusen artemia. Men det tog de väl nåt lite av men struntade i stort sett i maten alldeles. Nu ska jag byta 30% vatten för att få ur en del av medicinen.
        Senast redigerad av Bluewing; 09 August 2013, 12:44.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Åhh, så fina hur känns det nu?

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            Oj, köpte du alla dom firrarna. Kan inte varit många kvar. De är snygga iaf. Färgat ut lite mer nu sen jag såg dem. Men de verkar inte stressade. Ränderna går inte alltid lita på, de kan komma fram vid fler tillfällen. De andas väldigt lugnt och sansat vad jag kan se. De verkar må bra och kommer må bättre. Blir bra det här =)

            Mina tycker mycket bätter om frystorkad mat än frusen mat. Pröva det sen =)
            350L Diskus

            Kommentar

            • Mysan__
              • February 2008
              • 407

              Grymt fint!
              Mvh/ My

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Ursprungligen postat av Inger H
                Åhh, så fina hur känns det nu?

                //Inger
                Jag.. vet inte riktigt. Typ alldeles lycklig, omtumlad, förvirrad, spattig, orolig, alldeles pirrig i en enda stor karusell. Ungefär så. Just nu så satte jag i slangen för att suga ur vatten. Trodde de skulle fly fältet. Men nejdå. Nu står 10 Discusar och glor på utsuget som är täckt av filtermatta.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Ursprungligen postat av Einarsson
                  Oj, köpte du alla dom firrarna. Kan inte varit många kvar. De är snygga iaf. Färgat ut lite mer nu sen jag såg dem. Men de verkar inte stressade. Ränderna går inte alltid lita på, de kan komma fram vid fler tillfällen. De andas väldigt lugnt och sansat vad jag kan se. De verkar må bra och kommer må bättre. Blir bra det här =)

                  Mina tycker mycket bätter om frystorkad mat än frusen mat. Pröva det sen =)
                  Ja det gjorde jag. Tog alla. Så det karet är tömt.
                  De har faktiskt tagit några artemia, lite förstrött, ungefär som: vem bryr sig men någon tugga kan jag ta.
                  All info om ränder och beteenden mottages med tindrande tacksamhet.
                  Ett tag hade alla kolsvarta fenor t.ex. medan kroppen var ljus. Någon som kan ge en översättning? Pliiis?

                  Vad är det för frystorkat du ger?
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Ursprungligen postat av Mysan__
                    Grymt fint!
                    Tack Mysan! Tycker det är fint jag också
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Såg förresten min Panaqolus albomaculatus!!! Den bara låg där mitt på botten. Så häftig, sotsvart med orange prickar. Förstår nu Likans förtjusning i dessa L-malar.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Jag har alltid sett Diskus som rädda och lättskrämda, men egentligen är det ju tvärtom. Ascoola och kaxigast i karet. Nyss blev det alldeles blött på golvet efter det att det hände nåt i gruppen och en plaskade till. Så där sitter jag nu som en fågelholk och glor på allt som sker.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Erikderek
                          • March 2013
                          • 718

                          Bluewing, mäktigt med disusgruppen hur den glider fram i akvariet, allt ser så avslappnat men ändå med pondus på något sätt.

                          EK
                          Vardagsrum akvariet - Malawi
                          Projekt; Ny generation - SA

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ser förbannat fint ut, Johnny!
                            Ja, det här är redigt bra Discus - och du valde helt rätt, inget snack om det!
                            Märker du nu att man inte behöver vara så jädra "orolig" - gör man på rätt sätt är Discus en otroligt framåt, nyfiken och cool ciklid, vilket dina är!
                            De svaga "stressränder" du ser är ingen fara. Det är lite olika med det där - och du kommer att märka direkt när någon av fiskarna verkligen visar upp både ordentliga stressränder och stressbeteende. Det är en helkt annan sak med det lugna sätt de visar upp nu.
                            Kolla runt lite på mina och andras bilder och filmer så ser du att många har ränder till och från, men inte på något vis är stressade. Ränderna är ju också ett naturligt kamouflage - så att stirra sig blind på ränderna är ingen idé.
                            Som sagt, det ser otroligt lugnt och fint ut, Johnny! Bara njut nu!

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Precis Erik. Så är det lajv också.

                              Så här är det när jag fyller med vatten:


                              De är ju liksom mitt i smeten vad jag än gör i karet.
                              Någon som har pejl på vad de mörka teckningarna ytterst på fenorna betyder?
                              Senast redigerad av Bluewing; 09 August 2013, 12:43.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Precis Erik. Så är det lajv också.

                                Så här är det när jag fyller med vatten:


                                De är ju liksom mitt i smeten vad jag än gör i karet.
                                Någon som har pejl på vad de mörka teckningarna ytterst på fenorna betyder?
                                Kan inte se den där filmen... Men djupa och fina färger på fenorna indikerar, med all sannolikhet, nyfikenhet, trivsel och välbefinnade.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...