Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Funderar på att kalla denna tråden "Det urflippade karet med hyggligt välmående diskus".

    Vad jag kan se så har jag egentligen gjort en hel bunt med misstag i detta kar. Länge såg det ut att gå som tåget egentligen och jag tänkte att det här gick ju egentligen ganska hyggligt.
    Förutom några vitskitperioder med nybörjarångest så gick det ju bra tänkte jag. Så 10 st. diskusar i ett 450 liters verkade gå utmärkt.
    Sedan så började vissa diskusar växa rent ohemult mycket. Vissa diskusar i gruppen började se stillastående och lite tunna ut.
    Sedan gick doppvärmaren sönder och karet under ett dygn låg på minst 35 grader. Kan ha varit uppåt 37 också. De flesta rabautimalarna dog. De flesta Kardinaltetrorna dog.
    Efter detta så accelererade det med rent kopiösa mängder malajsnäckor. De förökade sig rent hysteriskt.
    Jag kom då på den smarta idén att sätt i 4 Helenasnäckor för att hålla beståndet nere.
    Växterna såg skumma utefter det. De välmående diskusarna mådde allt bättre. De välmående är väl en 6 st. i gruppen.
    Sedan skaffade jag ett gäng nya Corydorasmalar. Ernst kom in i bilden och började agera jordfräs och fick 4-6 kg mopanirötter i huvudet. Ernst grävde sig fram ur högen och såg ut som en vithårig gammal gubbe med skinnslamsor och svamp i såren. Det såg hemskt ut. Jag fick panikartade skuldkänslor och slutade tänka och kembombade svampattacken med extra allt i form av Multicura på maxdos. Alla rabauticorys fick då svamp. Ernst däremot kvicknade till extremt snabbt. Började äta som en galning och gick en ny vår till mötes. Jag ökade cirkulationen med en streamer och alla i karet piggnade till.
    Vallisneriorna blev successivt allt mer gigantiska med 3-4 cm breda blad och det visade sig att diskusarna knappt fick plats och såg olyckliga ut. Jag började då i steg ansa ut Vallisnerian och fick en harmonisk grupp på 6 diskusar som stortrivdes och de utstötta fortsätter att vara små och utstötta.
    När jag började plocka bort Vallisnerian så fick jag rejält med mer Cladophora. Jag tänker den smarta idén att jag börjar göda lite då Anubias såg blek ut. Tillsatte gödning. En ren explosion med Staghornalger kom redan nästa dag.

    Så som det nu är så mår de största diskusarna bättre än någonsin. Helt vilda och matglada. Övriga lever i skuggan av dessa och äter som galningar men är mestadels mörka. Har ren algodling i karet med allt möjligt.
    De flesta malajer är uppätna och jag har istället en ren Helenaodling i karet. Malajerna jag ser börjar bli allt yngre och nykläckta.
    Ernst är tokcharmig och social. Mina ledande diskusar likaså. Karet ser ut som sk_t. Jag ser på eländet och tänker på alla misstag men ler åt mina vänner diskusarna och min vän Ernst.
    Balansen i karet gällande växterna är helt ur led. Kommer att minska belysningen till drygt 6 timmar i några veckor så får jag se vad som händer. Under tiden njuter jag av fiskarna och tömmer förfiltret på flera deciliter Ernstspån i veckan och mår gott.
    Ja tänk så det blev. Karet är som en vildhund som är omöjlig att styra och jag vågar nästan inte släppa in gäster för att se algsoppan. Men fiskarna bryr sig inte om det. Bara husse.

    PS. Nu vet ni varför jag vägrar filma karet.....
    Senast redigerad av Bluewing; 24 November 2014, 19:10.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Funderar på att kalla denna tråden "Det urflippade karet med hyggligt välmående diskus".

      Vad jag kan se så har jag egentligen gjort en hel bunt med misstag i detta kar. Länge såg det ut att gå som tåget egentligen och jag tänkte att det här gick ju egentligen ganska hyggligt.
      Förutom några vitskitperioder med nybörjarångest så gick det ju bra tänkte jag. Så 10 st. diskusar i ett 450 liters verkade gå utmärkt.
      Sedan så började vissa diskusar växa rent ohemult mycket. Vissa diskusar i gruppen började se stillastående och lite tunna ut.
      Sedan gick doppvärmaren sönder och karet under ett dygn låg på minst 35 grader. Kan ha varit uppåt 37 också. De flesta rabautimalarna dog. De flesta Kardinaltetrorna dog.
      Efter detta så accelererade det med rent kopiösa mängder malajsnäckor. De förökade sig rent hysteriskt.
      Jag kom då på den smarta idén att sätt i 4 Helenasnäckor för att hålla beståndet nere.
      Växterna såg skumma utefter det. De välmående diskusarna mådde allt bättre. De välmående är väl en 6 st. i gruppen.
      Sedan skaffade jag ett gäng nya Corydorasmalar. Ernst kom in i bilden och började agera jordfräs och fick 4-6 kg mopanirötter i huvudet. Ernst grävde sig fram ur högen och såg ut som en vithårig gammal gubbe med skinnslamsor och svamp i såren. Det såg hemskt ut. Jag fick panikartade skuldkänslor och slutade tänka och kembombade svampattacken med extra allt i form av Multicura på maxdos. Alla rabauticorys fick då svamp. Ernst däremot kvicknade till extremt snabbt. Började äta som en galning och gick en ny vår till mötes. Jag ökade cirkulationen med en streamer och alla i karet piggnade till.
      Vallisneriorna blev successivt allt mer gigantiska med 3-4 cm breda blad och det visade sig att diskusarna knappt fick plats och såg olyckliga ut. Jag började då i steg ansa ut Vallisnerian och fick en harmonisk grupp på 6 diskusar som stortrivdes och de utstötta fortsätter att vara små och utstötta.
      När jag började plocka bort Vallisnerian så fick jag rejält med mer Cladophora. Jag tänker den smarta idén att jag börjar göda lite då Anubias såg blek ut. Tillsatte gödning. En ren explosion med Staghornalger kom redan nästa dag.

      Så som det nu är så mår de största diskusarna bättre än någonsin. Helt vilda och matglada. Övriga lever i skuggan av dessa och äter som galningar men är mestadels mörka. Har ren algodling i karet med allt möjligt.
      De flesta malajer är uppätna och jag har istället en ren Helenaodling i karet. Malajerna jag ser börjar bli allt yngre och nykläckta.
      Ernst är tokcharmig och social. Mina ledande diskusar likaså. Karet ser ut som sk_t. Jag ser på eländet och tänker på alla misstag men ler åt mina vänner diskusarna och min vän Ernst.
      Balansen i karet gällande växterna är helt ur led. Kommer att minska belysningen till drygt 6 timmar i några veckor så får jag se vad som händer. Under tiden njuter jag av fiskarna och tömmer förfiltret på flera deciliter Ernstspån i veckan och mår gott.
      Ja tänk så det blev. Karet är som en vildhund som är omöjlig att styra och jag vågar nästan inte släppa in gäster för att se algsoppan. Men fiskarna bryr sig inte om det. Bara husse.

      PS. Nu vet ni varför jag vägrar filma karet.....
      Jag kan aldrig tänka mig att det är så illa som du beskriver det!
      Får väl bjuda på en liten bildbomb föreställande den Woodska algsoppan då, så du ser att du inte är ensam! Här är det också djuren som är i focus! Orkar inte bry mig om att slåss mot alger mer...

      Klicka på bilden för större version

Namn: 201120143323.jpg
Visningar: 3
Storlek: 110,0 KB
ID: 2164844 Klicka på bilden för större version

Namn: 201120143367.jpg
Visningar: 4
Storlek: 162,1 KB
ID: 2164845Klicka på bilden för större version

Namn: 181120143313.jpg
Visningar: 3
Storlek: 125,6 KB
ID: 2164846 Klicka på bilden för större version

Namn: 161120143287.jpg
Visningar: 4
Storlek: 127,5 KB
ID: 2164847Klicka på bilden för större version

Namn: 161120143274.jpg
Visningar: 2
Storlek: 127,5 KB
ID: 2164848 Klicka på bilden för större version

Namn: 221120143372.jpg
Visningar: 3
Storlek: 104,4 KB
ID: 2164849

      Kommentar

      • Likan
        • April 2012
        • 2611

        Du är för rolig blue. Vi andra följer med på tåget och lär oss av dina misstag.
        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

        Kommentar

        • ettfettbranamn
          • December 2010
          • 3424

          Vad fan.. Hur får ni algerna!!!? Jag får bara infusorier eller grumligt vatten när karet är ur balans, ni får ju liksom en vacker matta..
          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

          Normaliseringsprocessen..
          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

          Kommentar

          • simpson
            • July 2012
            • 666

            Ursprungligen postat av ettfettbranamn
            Vad fan.. Hur får ni algerna!!!? Jag får bara infusorier eller grumligt vatten när karet är ur balans, ni får ju liksom en vacker matta..
            SUCK

            Den som kunde få en fet algmatta

            dreglar precis som att det står en duff framför mig nu

            suck

            Kommentar

            • Tommy Vestlie
              • August 2014
              • 2097

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Funderar på att kalla denna tråden "Det urflippade karet med hyggligt välmående diskus".

              Vad jag kan se så har jag egentligen gjort en hel bunt med misstag i detta kar. Länge såg det ut att gå som tåget egentligen och jag tänkte att det här gick ju egentligen ganska hyggligt.
              Förutom några vitskitperioder med nybörjarångest så gick det ju bra tänkte jag. Så 10 st. diskusar i ett 450 liters verkade gå utmärkt.
              Sedan så började vissa diskusar växa rent ohemult mycket. Vissa diskusar i gruppen började se stillastående och lite tunna ut.
              Sedan gick doppvärmaren sönder och karet under ett dygn låg på minst 35 grader. Kan ha varit uppåt 37 också. De flesta rabautimalarna dog. De flesta Kardinaltetrorna dog.
              Efter detta så accelererade det med rent kopiösa mängder malajsnäckor. De förökade sig rent hysteriskt.
              Jag kom då på den smarta idén att sätt i 4 Helenasnäckor för att hålla beståndet nere.
              Växterna såg skumma utefter det. De välmående diskusarna mådde allt bättre. De välmående är väl en 6 st. i gruppen.
              Sedan skaffade jag ett gäng nya Corydorasmalar. Ernst kom in i bilden och började agera jordfräs och fick 4-6 kg mopanirötter i huvudet. Ernst grävde sig fram ur högen och såg ut som en vithårig gammal gubbe med skinnslamsor och svamp i såren. Det såg hemskt ut. Jag fick panikartade skuldkänslor och slutade tänka och kembombade svampattacken med extra allt i form av Multicura på maxdos. Alla rabauticorys fick då svamp. Ernst däremot kvicknade till extremt snabbt. Började äta som en galning och gick en ny vår till mötes. Jag ökade cirkulationen med en streamer och alla i karet piggnade till.
              Vallisneriorna blev successivt allt mer gigantiska med 3-4 cm breda blad och det visade sig att diskusarna knappt fick plats och såg olyckliga ut. Jag började då i steg ansa ut Vallisnerian och fick en harmonisk grupp på 6 diskusar som stortrivdes och de utstötta fortsätter att vara små och utstötta.
              När jag började plocka bort Vallisnerian så fick jag rejält med mer Cladophora. Jag tänker den smarta idén att jag börjar göda lite då Anubias såg blek ut. Tillsatte gödning. En ren explosion med Staghornalger kom redan nästa dag.

              Så som det nu är så mår de största diskusarna bättre än någonsin. Helt vilda och matglada. Övriga lever i skuggan av dessa och äter som galningar men är mestadels mörka. Har ren algodling i karet med allt möjligt.
              De flesta malajer är uppätna och jag har istället en ren Helenaodling i karet. Malajerna jag ser börjar bli allt yngre och nykläckta.
              Ernst är tokcharmig och social. Mina ledande diskusar likaså. Karet ser ut som sk_t. Jag ser på eländet och tänker på alla misstag men ler åt mina vänner diskusarna och min vän Ernst.
              Balansen i karet gällande växterna är helt ur led. Kommer att minska belysningen till drygt 6 timmar i några veckor så får jag se vad som händer. Under tiden njuter jag av fiskarna och tömmer förfiltret på flera deciliter Ernstspån i veckan och mår gott.
              Ja tänk så det blev. Karet är som en vildhund som är omöjlig att styra och jag vågar nästan inte släppa in gäster för att se algsoppan. Men fiskarna bryr sig inte om det. Bara husse.

              PS. Nu vet ni varför jag vägrar filma karet.....
              Visst är det helt underbart

              Lägger med Wikipedia beskrivning av Akvaristik:

              "Akvaristik är läran om, eller snarare konsten, att sköta akvarium och dess levande invånare såsom akvarieväxter och akvariefiskar."

              Det är alltså inte en fråga om en lära utan snarare en konst, älskar den beskrivningen
              Proud member of Aquascapers of Sweden

              Kommentar

              • ettfettbranamn
                • December 2010
                • 3424

                "Lär dig att hålla vatten, sedan kan du lära dig att hålla fisk" - vis japan med stereotyp ansiktsbehåring
                Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                Normaliseringsprocessen..
                (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                Kommentar

                • Tommy Vestlie
                  • August 2014
                  • 2097

                  Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                  "Lär dig att hålla vatten, sedan kan du lära dig att hålla fisk" - vis japan med stereotyp ansiktsbehåring
                  Sen finns det vissa av oss som nog borde lyssnat på denna devis men istället valde att köra igång allt på en och samma gång med en förhoppning om att man kanske lär sig under resans gång (läs undertecknad)

                  "Varför lära sig av andra misstag om man istället kan välja att göra dem själv" - Gammalt norskt djungelordspråk.

                  Sorry Blåvinge för mina helt orelevanta inlägg i din tråd.
                  Proud member of Aquascapers of Sweden

                  Kommentar

                  • ettfettbranamn
                    • December 2010
                    • 3424

                    Äsch! Ot och ot..
                    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                    Normaliseringsprocessen..
                    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      Seså! Upp med en bild nu blåvinge, jag vill se!
                      Problemet här är ju antagligen bara att du lyckats sätta en (för mig) fullständigt ouppnåelig standard! Du har vant dig vid ett så gott som algfritt kar, och nu befinner du dig antagligen i chocktillstånd över att det kan vara på något annat sätt än den vanliga prunkande grönska utan en algtråd som vi är så vana att se hos dig, medan somliga av oss måste skrapa frontrutan och rulla upp ett halvkilosnystan med staghorn vid varje vattenbyte...

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Tack för många sköna tankar och med risk för att vara tjatig så kan ni helt släppa det där med OT i denna tråd. Jag tar ansvar för att vi hela tiden återgår till Diskushållning eller Diskusfilosofi för nybörjare på ett eller annat sätt.
                        Ska fundera på det där med bild ett tag, Woods. Det var faktiskt häftigt att under en lååång tid vara totalt helt utan alger i ett kar som länge klarade sig helt utan gödning. Har aldrig någonsin under hela min akvaristiska "karriär" haft ett så lättskött akvarium.
                        Så det är rejält goa minnen
                        Sedan är det väl så att med mycket fisk, stor fisk, mycket växter etc. så förändras miljön av sig själv till ett kar som tippar över åt nåt håll förr eller senare.
                        I detta kar har jag nog egentligen både för mycket diskus och för dålig filtrering och det har också sitt pris. Nu kanske det inte framgick tidigare fullt ut men jag gillar det här karet och de som bor i det. Jag kan tåla att det blir smått ohanterliga mängder alger så länge som fiskarna mår bra.
                        Men det jag lärt mig av karet är att alla stora förändringar har konsekvenser, särskilt om filtreringen är bristfällig eller på gränsen.

                        Ibland funderar jag på att göra om inredningen helt med utökade grenar och stockar, och minimalt med växter men det gror än så länge i huvudet bara.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Tommy Vestlie
                          • August 2014
                          • 2097

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Tack för många sköna tankar och med risk för att vara tjatig så kan ni helt släppa det där med OT i denna tråd. Jag tar ansvar för att vi hela tiden återgår till Diskushållning eller Diskusfilosofi för nybörjare på ett eller annat sätt.
                          Ska fundera på det där med bild ett tag, Woods. Det var faktiskt häftigt att under en lååång tid vara totalt helt utan alger i ett kar som länge klarade sig helt utan gödning. Har aldrig någonsin under hela min akvaristiska "karriär" haft ett så lättskött akvarium.
                          Så det är rejält goa minnen
                          Sedan är det väl så att med mycket fisk, stor fisk, mycket växter etc. så förändras miljön av sig själv till ett kar som tippar över åt nåt håll förr eller senare.
                          I detta kar har jag nog egentligen både för mycket diskus och för dålig filtrering och det har också sitt pris. Nu kanske det inte framgick tidigare fullt ut men jag gillar det här karet och de som bor i det. Jag kan tåla att det blir smått ohanterliga mängder alger så länge som fiskarna mår bra.
                          Men det jag lärt mig av karet är att alla stora förändringar har konsekvenser, särskilt om filtreringen är bristfällig eller på gränsen.

                          Ibland funderar jag på att göra om inredningen helt med utökade grenar och stockar, och minimalt med växter men det gror än så länge i huvudet bara.
                          För hundraelfte gången så får jag möjligheten att erkänna min okunskap. Funderade igår kväll på vad OT betyder, förstod först nu efter att ha löst ditt inlägg

                          Angående filtrering så har mina tankar faktiskt närmat sig en investering av ytterligare ett ytterfiltret trots att jag nog har ganska bra kapacitet. Problemet är var jag skall göra åt det, är lite fult i skåpet.

                          Önskar dig och våra djur en bra dag!
                          Proud member of Aquascapers of Sweden

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                            För hundraelfte gången så får jag möjligheten att erkänna min okunskap. Funderade igår kväll på vad OT betyder, förstod först nu efter att ha löst ditt inlägg

                            Angående filtrering så har mina tankar faktiskt närmat sig en investering av ytterligare ett ytterfiltret trots att jag nog har ganska bra kapacitet. Problemet är var jag skall göra åt det, är lite fult i skåpet.

                            Önskar dig och våra djur en bra dag!
                            Tack för vänligheten Tommy!
                            I det här med OT eller inte Off Topic så är ju risken att en ren ämnestråd bangar ur fullständigt och då blir oläslig för utomstående. Men detta är ju en projekttråd och där kan man ta sig lite "konstnärliga" friheter.
                            Däremot tycker jag det är mitt ansvar som trådägare att hela tiden plocka tillbaka fokus på den bärande trådidén.
                            Ja det där är ju klurigt värre, när bänken är full-laddad med diverse prylar. Ett alternativ är ju att helt enkelt skaffa en bänk med större skåp. Eller så kan du på ett snyggt sätt täcka för mittenfacket och borra några hål i baksidan har du ju ett extra utrymme i juwels skåp där?
                            Tänker du köra 3 filter?
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Mr Woods
                              • March 2013
                              • 3409

                              Inte har du väl så speciellt dålig filtrering Johnny? Står det inte ett rejält Eheim under karet?

                              Kommentar

                              • HWH
                                • March 2013
                                • 2310

                                Men Johnny, är det inte lite så som du skriver att detta ska vara en resa. Trist bara när fiskar dör, men att varje motgång gör en klokare.
                                /Helena,
                                Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...