Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Vet ej, jag har ju inget öppet kar så det blir nog trångt men tänkte köra ner dem i sanden och "vila" topparna mot mittstag eller bakgrunden eller mot varandra för att stadga upp dem.
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Skall nog ta fram några grenar och snabbtorka dem framför braskaminen
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av PiaJo
        Vet ej, jag har ju inget öppet kar så det blir nog trångt men tänkte köra ner dem i sanden och "vila" topparna mot mittstag eller bakgrunden eller mot varandra för att stadga upp dem.
        Visst, så går det ju att göra! Tricket med den här typen av inredning är att grenarna, pinnarna inte skall luta (givetvis måste grenarna längre ner mot botten "luta" åt flera håll - jag tänker på de delar som är ovanför eller vid ytan). Sätt flera bredvid varandra, rakt ner/upp så infiner sig den där magiska känslan av "storhet", samt att du kan utnyttja hela karets bottenyta för fiskarna - tänk bort glasens begränsningar!
        Senast redigerad av Mats Bryzell; 21 October 2014, 10:26.

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Visst, så går det ju att göra! Tricket med den här typen av inredning är att grenarna, pinnarna inte skall luta. Sätt flera bredvid varandra, rakt ner/upp så infiner sig den där magiska känslan av "storhet", samt att du kan utnyttja hela karets bottenyta för fiskarna - tänk bort glasens begränsningar!
          Huvet på spiken! fast lite svagt lutanden ger nog en lite känsla av att det inte bara blir "stolpigt och rätt upp" om du fattar vad jag menar...
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av PiaJo
            Huvet på spiken! fast lite svagt lutanden ger nog en lite känsla av att det inte bara blir "stolpigt och rätt upp" om du fattar vad jag menar...
            Fattar precis - och jag lade till en liten grej i inlägget ovan just för att belysa detta, men du hann före;
            "Tricket med den här typen av inredning är att grenarna, pinnarna inte skall luta (givetvis måste grenarna längre ner mot botten "luta" åt flera håll - jag tänker på de delar som är ovanför eller vid ytan)."

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Ah, då är vi inne på samma tanke skall snabbtorka grenarna så jag kan göra detta på stört
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • ElinR
                • September 2014
                • 370

                Ursprungligen postat av HWH
                Till och med jag är sugen på diskus nu. Såg en film på fantastiska gröna. Men jag är ju gör lat. Och sjuk så jag har hela dagen på mig att läsa om den här tråden och känna efter lite mer.
                Just den kombon är livsfarlig. Har alldeles för gott om tid att tänka på discus och stora malar. [emoji1]

                Kommentar

                • HWH
                  • March 2013
                  • 2310

                  Verkstaden tömd på allt sv verkstadsgrejer och ett 720 Move är beställt. Filmen bara golvade mig. Det bara ska jag ha. Får se hur lång tid det tar att komma dit.
                  /Helena,
                  Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                  Kommentar

                  • HWH
                    • March 2013
                    • 2310

                    Någon som vet vad de långsträckta randiga fiskarna är?
                    /Helena,
                    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Ursprungligen postat av HWH
                      Någon som vet vad de långsträckta randiga fiskarna är?
                      Kan det var en släkting till Oligosarcus jenynsii?
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • HWH
                        • March 2013
                        • 2310

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Kan det var en släkting till Oligosarcus jenynsii?
                        Kanske, svårt att avgöra. Läckert är det i alla fall. Ge mig fem år så ska jag visa upp något liknande.
                        /Helena,
                        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Behöver få mer diskusutrymme. Slängde därför 20 liter Anubias.
                          Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1414241817.766328.jpg
Visningar: 1
Storlek: 262,0 KB
ID: 2164294

                          Flyttade därefter om rötterna......
                          Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1414241871.749721.jpg
Visningar: 1
Storlek: 258,4 KB
ID: 2164295
                          Slarvigt kort med massa skit i vattnet tyvärr

                          Dagens Cladophorakamp är över.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • flygrc
                            • June 2006
                            • 2755

                            Visst bär det emot att slänga växter?
                            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Behöver få mer diskusutrymme. Slängde därför 20 liter Anubias.
                              [ATTACH]72142[/ATTACH]

                              Flyttade därefter om rötterna......
                              [ATTACH]72143[/ATTACH]
                              Slarvigt kort med massa skit i vattnet tyvärr

                              Dagens Cladophorakamp är över.
                              Så luftigt och fint det blev - mer simutrymme för Diskusarna . Slänga växter är att "häda", som jag har skrivit förut, men förstår att du inte vill ge bort/sälja om du har claddo i karet.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ursprungligen postat av flygrc
                                Visst bär det emot att slänga växter?
                                Ja verkligen, eftersom förr så fick jag köpa nytt konstant. Men det är Mathias m.fl. som gjort att det numera växer som det knakar i alla akvarium.
                                Ursprungligen postat av Inger H
                                Så luftigt och fint det blev - mer simutrymme för Diskusarna . Slänga växter är att "häda", som jag har skrivit förut, men förstår att du inte vill ge bort/sälja om du har claddo i karet.

                                //Inger
                                Jag tycker det blir luftigare och jag insåg att jag hade mer rötter än jag trodde när jag väl började plocka anubias. Claddo vill man ju inte dela med sig av. Men om en växt växer bra så sätter sig aldrig kladdo där. Den bara sätter sig på blad och annat som inte förändras. Skulle jag satsa på mer snabbväxande i karet skulle claddo gå ner undan för undan.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...