Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    H.. Är det ett hemmabygge eller vad är det för märke på bänk, och armatur? Snyggt var det iaf!
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Ursprungligen postat av H..
      Det är nytt scape på gång efter att "the Dutch thing" känns ointressant pga ljusintensiteten blandannat.

      Men du kan se i plokken hur det gick ifrån grunden, backa gärna till karet köptes in och helheten byggdes upp.

      som sagt diskusarna införskaffades nyligen och karet väntar totalmakeover, filmning senare under året i så fall.



      H.
      Har läst igenom en hel del bakåt. Mycket vackert och välgjort kar! Spännande läsning att se uppbyggnaden helt från scratch.
      Ska läsa mer detaljerat eftersom så får du mer feedback.
      Du förresten, om du var aktiv på Redbee. Är det du som i perioder sålde Körsbärsräkor? Om det nu är så så finns det en miljon ättlingar till dessa i detta Diskuskar Vet du inte vad jag pratar om så är det jag som är ute och cyklar (vilket inte är första gången i så fall).
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Ursprungligen postat av Likan
        H.. Är det ett hemmabygge eller vad är det för märke på bänk, och armatur? Snyggt var det iaf!
        Klickar du lite längre ner på H´s bloggsida på "äldre inlägg" förutsatt att du läser i mobilen/plattan, så får du alla svaren där. Tror det stod på sidan 2.
        Om du ser i datorn så skrollar du ner bara för en komplett berättelse.
        Senast redigerad av Bluewing; 26 August 2014, 05:03.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • H..
          • March 2009
          • 195

          Ursprungligen postat av Likan
          H.. Är det ett hemmabygge eller vad är det för märke på bänk, och armatur? Snyggt var det iaf!
          Skrolla ner för detaljerna

          H.
          Blogg: http://tjockabertha.wordpress.com

          Kommentar

          • H..
            • March 2009
            • 195

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Har läst igenom en hel del bakåt. Mycket vackert och välgjort kar! Spännande läsning att se uppbyggnaden helt från scratch.
            Ska läsa mer detaljerat eftersom så får du mer feedback.
            Du förresten, om du var aktiv på Redbee. Är det du som i perioder sålde Körsbärsräkor? Om det nu är så så finns det en miljon ättlingar till dessa i detta Diskuskar Vet du inte vad jag pratar om så är det jag som är ute och cyklar (vilket inte är första gången i så fall).
            Jupp, den stammen är min. Men att inte diskusen sätter i sig av räkorna var ju märkligt, har själv inte klarat av att ha körsbär med diskusar... ännu

            H.
            Blogg: http://tjockabertha.wordpress.com

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Ursprungligen postat av H..
              Jupp, den stammen är min. Men att inte diskusen sätter i sig av räkorna var ju märkligt, har själv inte klarat av att ha körsbär med diskusar... ännu

              H.
              Vi är ganska många som har haft och har Körsbärsräkor med Diskus (ansjo/Anders t.ex.) och vi har samma erfarenheter dvs. att om Diskusar och Körsbär körs in i samma kar så låter de i stort sett räkorna vara. Det märks också på räkorna som spatserar ganska obekymrat i karet. Men sedan så har jag ju gott om gömställen också i karet. Vet inte om du kör med en mer avskalad inredning till dina Diskusar?
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Sedan kan jag tänka mig att mina odlade har en mer avtrubbad inställning till jakt. Kan gissa att ett gäng VF Diskus skulle rensa burken mera ordentligt. Kan ju se på lofstrogs filmer att de han har visar ett starkare temperament än mina Diskus.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Likan
                  • April 2012
                  • 2611

                  Drömmen om ett Discusakvarium

                  Ursprungligen postat av H..
                  Skrolla ner för detaljerna

                  H.
                  Hemmabygge alltså. Allt jag ville veta.
                  450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                  Kommentar

                  • lofstrog
                    • November 2009
                    • 989

                    Om det går bra att ha räkor eller inte hos diskus verkar det råda delade meningar om.

                    Hos mig har det bara fungerat att ha räkorna som mat
                    Speciellt gänget med gröna diskusar från Rio Calderon i Colombia, som var mina första VF diskus, lämnade inte kvar en enda räka som man stoppade i karet.
                    Discus for life

                    Kommentar

                    • Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

                      Ursprungligen postat av lofstrog
                      Om det går bra att ha räkor eller inte hos diskus verkar det råda delade meningar om.

                      Hos mig har det bara fungerat att ha räkorna som mat
                      Speciellt gänget med gröna diskusar från Rio Calderon i Colombia, som var mina första VF diskus, lämnade inte kvar en enda räka som man stoppade i karet.
                      Ja det är ju ofta ett lotteri. Även mindre stimfiskar som tetror etc kan ju ryka om man har otur.
                      350L Diskus

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Se även upp med Corydoras pygmaeus, som lätt blir en mumsbit.
                        De VF Nahmunda Red-Discusarna åt upp alla som fanns i karet...
                        Bifogade filer

                        Kommentar

                        • ettfettbranamn
                          • December 2010
                          • 3424

                          Haha.. Kan bara föreställa mig när ens diskus börjar knapra i sig fiskar.. Vet inte om ni sett klippet med en pelikan som käkar upp en duva men kan tänka mig att det är samma känsla.. Man tror ju någonstans att de borde vara polare..
                          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                          Normaliseringsprocessen..
                          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                            Haha.. Kan bara föreställa mig när ens diskus börjar knapra i sig fiskar.. Vet inte om ni sett klippet med en pelikan som käkar upp en duva men kan tänka mig att det är samma känsla.. Man tror ju någonstans att de borde vara polare..
                            Haha! Visst, det är ju en jädra pajascrazy feeling när de till synes sävliga Discusarna börjar tulla på fiskbeståndet i karet. Men de här cikliderna är faktiskt formidabla jägare, som kan stå still intill någon mindre fisk och sedan blixtsnabbt suga i sig offret, om det har lagom storlek. Samma beteende gäller ju även Scalare, som i mångt och mycket har liknande beteende.
                            Discusar är liksom inte polare med någon, och kan vara redigt griniga - och snabba!

                            Kommentar

                            • Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

                              Haha komiskt att du tagit diskusen på bar gärning också.
                              350L Diskus

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Haha! Visst, det är ju en jädra pajascrazy feeling när de till synes sävliga Discusarna börjar tulla på fiskbeståndet i karet. Men de här cikliderna är faktiskt formidabla jägare, som kan stå still intill någon mindre fisk och sedan blixtsnabbt suga i sig offret, om det har lagom storlek. Samma beteende gäller ju även Scalare, som i mångt och mycket har liknande beteende.
                                Discusar är liksom inte polare med någon, och kan vara redigt griniga - och snabba!
                                Här missar man läckra bildsviter och debatter när man jobbar. Urtrevligt att ni låter tråden få leva ett eget liv ibland
                                Ja det är ju lätt att tro att Diskusars lite lugna-betande-kor-i-hagen-stil är deras egentliga stil. Har sett få fiskar accelerera så explosivt snabbt på kort sträcka som en Diskus om de blir förbannade eller blir skrämda. Nu kan det ju gott hända att hälften av mina Körsbärsräkor regelbundet finns i Diskusarnas magar men att de förökar sig snabbare än vad de går åt.

                                Riktigt läckra bilder på det vilda matvraket, Mats
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...