Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Inger H
    svarade
    Lita inte riktigt på Johnny där " hon är förresten likadan själv" . Fast i ärlighetens namn så är det nog "tyvärr" så. Bara kul att skoja till det lite ibland .

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Kul att du är på gång! Lägg gärna in bilder när du känner dig redo!

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing

    Om du hör med Inger så skulle hon säga att detta är typiskt mig egentligen. Först drömma ett tag och sedan kabom så händer det en hel del. Hon är förresten likadan själv Nu är ju karet sålt till en intresserad akvariet jag känner. Det gör att det går lättare att sälja. Nu vet jag att karet kommer att tyckas om och vara till nytta. De är lite sorgligt med ett kar som börjar bli övergivet. Nu får jag glada filmsnuttar från henne och då känns det bara bra.
    Härligt, gjorde samma med mitt juwel
    står hemma hos min mamma så jag kan njuta av det när jag är på besök

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Men Johnny, bara ett kar? Jag tror inte på det - bara ett litet tag kanske, lite senare så bär det iväg igen. Även jag tänkte ju så en stund, men nu finns här tre kar i mitt hobbyrum som inte alls är så stort. Eftersom du är lite av en "tvillingsjäl" och jag känner mig själv så kommer nog ytterligare ett litet kar vad det lider

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ursprungligen postat av LindaAlgo
    Ska bli spännande att följa detta!
    Kul att höra Linda!
    Ursprungligen postat av Nando
    Hur går det?
    Bra fråga. Det går nog bra tror jag. Rev mitt Lido 200 igår och startade om karet. Tog bort Juwelfiltret vilket också gjorde karet rymligare. Hör hört alla som sagt att det är så himla lätt att såga bort det med fiskelina. Efter 7 linor som gått av, ett justerat lillfinger med illrött jack senare och en viss del våld förstärkt med en valfritt urval av icke rumsrena svordomar så släppte filtret. När jag fick ort det så spred sig en kloaklukt i rummet vilket stärker min aning om att det blir rejält med förruttnelse i nederdelen av filtret om man som jag har finkornig sand. Ett nötande sedan med rakblad gjorde att det blev riktigt fint efteråt.

    Rampbytet till Juwel Helialux var hellyckat då det med controllern går att styra färgtemp, belysningscykel, månljus etc. etc. För en som jag som älskar leksaker så är ju detta en dream come true.

    Mitt Eheim 2075 fick pausa en stund och kördes sedan direkt i nyfixade karet. Så att jag får bra vatten snabbt.

    Tanken var att jag skulle byta bänk till Juwels nya lte bredare Lidobänk, då jag tycker den är snyggare. Nu visade det sig att både krönskivan och bottenskivan hade en spricka i ett hörn precis i rak linje ovanför varandra. Farlig försvagning. Så då packade jag ihop den bänken och fortsatte med den förra. Dålig stil Juwel att inte kolla bättre.

    Sedan stor jag där med alla rötter och idéer. Blev totalt blank i skallen. Mina rötter jag hade haft i stora karen blev för stora helt enkelt. Såg inte klokt ut.
    Började tänka om efter ett tag. Så i väntan på den perfekta idén har jag gjort en klassisk Johnny-inredning (jag heter Johnny).
    Använde mina gamla lättskötta växter. Väntar med Co2 nu innan sommaren då jag ska vara borta länge. Så inredningen är preliminär på sätt och vis. Har staplat upp och nervända mopanirötter på diagonalen o klätt dessa med javaormbunke, anubias. Så rötterna syns inte. Fick några Frogbit, en av mina favoritväxter, från affären.

    I detta mitt enda kar jag har så har mitt livs kärlek också varit med i planeringen. Så inredning och fiskar i karet är vad vi har diskuterat oss fram till. Den biten har varit jättekul men lär knappast imponera på några här då det blev en fiskblandning från olika världsdelar som jag till min egen förvåning trivs utmärkt med.
    Det är himla mysigt med att vi bägge är lika engagerade i karet numera när hobbyn är något mera gripbar för min kvinna.

    Så nu över sommaren så är riktlinjerna ett lättskött kar som nöjer sig med enkel skötsel med fiskar som är i en balanserad mix med aktiva och lugna fiskar. Fiskar i karet är därför kardinaltetror, citrontetror och faktiskt purpurhuvudsbarber (!). Tetrorna chillar som tetror gör, medan purpurhuvudbarberna ser till att det händer lite. På botten är det ina tidigare Corydoras Sterbai, Kuhli (!) Otocinclus och ett gäng Amanoräkor.
    Hur kunde det bli denna mix? Jo när jag rev och sålde mitt Lido 120 tidigare så åkte de fiskarna i mitt Lido 200. Inte som jag sa tidigare till mitt regnbågskar. Då visade det sig att Citrontetror och Kardinaler både blev aktivare, stimmade i viss mån och började utnyttja hela karet bättre. Då blev det dessa jag fortsatte med helt enkelt.

    Skälet till att de inte flyttade till regnbågskaret är att jag ska sälja det också! Vad säger du nu, Smajlet?
    Håller du på att lägga av kanske någon undrar. Nej snarare tvärtom egentligen. Det känns skönt nu när livet är knökfullt att ha ett kar bara.
    Ha det gott alla Zoopetare

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ursprungligen postat av smajlet
    Oj här händer det då grejer vilken chock man får, har läst något om det tidigare att du skulle sälja 450 mm, men att det skulle gå så fort
    Om du hör med Inger så skulle hon säga att detta är typiskt mig egentligen. Först drömma ett tag och sedan kabom så händer det en hel del. Hon är förresten likadan själv Nu är ju karet sålt till en intresserad akvarist jag känner. Det gör att det går lättare att sälja. Nu vet jag att karet kommer att tyckas om och vara till nytta. De är lite sorgligt med ett kar som börjar bli övergivet. Nu får jag glada filmsnuttar från henne och då känns det bara bra.
    Senast redigerad av Bluewing; 08 April 2019, 17:14.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ursprungligen postat av Sleaper
    Det finns ett hardscape i det karet, jag lovar..
    Vilka växtarter är det du har i karet nu? Är nyfiken på den långsträckta smala växten. Den är ursnygg!

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Hur går det?

    Lämna en kommentar:


  • LindaAlgo
    svarade
    Ska bli spännande att följa detta!

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Oj här händer det då grejer vilken chock man får, har läst något om det tidigare att du skulle sälja 450 mm, men att det skulle gå så fort

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Tack Mats, det är kul att vara här igen. Det känns som rena spa-känslan också att återkomma till ett ställe där alla samtal stannar kvar. Annars är ju allt borta för evigt efter 5 minuter.
    Se nu till att stanna kvar här också! .

    //Inger


    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Tack Mats, det är kul att vara här igen. Det känns som rena spa-känslan också att återkomma till ett ställe där alla samtal stannar kvar. Annars är ju allt borta för evigt efter 5 minuter.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Halloj Johnny! Det skall bli mycket intressant, spännande och kul att få se vad du åstadkommer framgent.
    Riktigt härligt att se dig här i tråden och på forumet igen!

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        6959F668-EE40-4250-A73B-8B821943C5FA.jpeg Visningar:	0 Storlek:	336.6 kB ID:     	2400648
    Ja här försvinner både 450, mitt lido 120 samt mittmEheim Nano. Samtliga med bänkar. Jobbat som en iller i 2 dagar med att tömma allt, göra rent.
    Att bära ned 90 kg 450 med svågern för en smal spiraltrappa gjorde mig nästan vaken natten innan. 90 kg är tungt. I svängen i trappen var det +- 5 cm i marginaler med hyllor och tavlor bortttagna.
    men nu är de sålda. Känns himla vemodigt på ett sätt och befriande på ett annat sätt. Har kraftig träningsvärk, går med struttande gång. Endast örsnibbarna är helt smärtfria.
    Nu är allt fokus på mitt Lido 200.
    En del av skälet till detta beror mycket på Mats Bryzells stugtråd. En tråd jag lurkat i en tid. Inte skrivit, men läst.
    jag ser ju där hur mycket inspiration det kan ge att hålla på med ett enda kar som är i fullt fokus. Blivit splittrad med mina olika kar. Fastnat lite i ett slags multitasking läge. Istället för att fokusera på karet jag har framför mig.
    Beställde i lördags en juwel ledramp Helialux Spectrum med Helialux Smartcontrol. Tekniknörden i mig är som ett barn på julafton i att få möjlighet att bygga ett dygnsprogram som styrs via dator och mobil via wifi.
    beställde också Juwels Nya bänk till Lido som är i mitt tycke snyggare än den gamla, rymmer dessutom mycket mer.
    Mitt Lido 200 är numera som ett lätt överbefolkat väntrum i väntan på dessa nya prylar. Där är både purpurhuvudsbarber och citrontetror numera i samma. Men när jag börjar bestämma inredning så blir det också val av vad som ska behållas och vad som ska försvinna.

    Mina rötter från 450 ligger nu och väntar på en ny framtid i mitt 200. Med såg och annat kan de göra underverk i mitt 200.
    Här är de samlade:
    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        A8E5A725-E836-49B2-9CBF-BB2F371DD1B5.jpeg Visningar:	0 Storlek:	304.3 kB ID:     	2400649
    Men efter att ha läst änne en bit i Akvariestugan så finns tanken också med att slags keep it simple tänk. Med rötter enkla växter. Ingen Co2 och gödning likvälsom jag funderar på ett akvarium med växttänk i fokus, gödning och en trädgård. Just nu är det många planer i skallen. Men jag har inte bråttom.planerandet är nästan roligast många gånger.

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Förstår dig Johnny om du vill sälja av dina kar - just nu i alla fall gör jag det. Men du känns lika impulsiv som mig, i alla fall som jag har lärt "känna" dig under årens lopp. Håkan brukar säga till mig (ofta) "är du riktigt säker nu då", han vet hur jag funkar

    //Inger

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...