Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Halloj Johnny!
    Härligt att se att du nu tagit dig igenom denna fas.
    Bra jobbat! Karet ser riktigt gôtt ut tycker jag - bara att ösa på nu!
    Här har du några läskande VF-filmer!




    tank: 200cm x65cm x 65cmfish stock:Jutai Red Spotted Green Discus - Symphysodon tarzooJutai Red Splash Tetra - Copella vilmaeBleeding Heart Tetra - Hyphessob...

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Du är bra snäll du. Ser man sådana filmer så är det ju värt det arbete man lägger ner. Dessutom blir man himla glad. Den undre filmen är riktigt nära den optimala diskusen vad mig anbelangar.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Du är bra snäll du. Ser man sådana filmer så är det ju värt det arbete man lägger ner. Dessutom blir man himla glad. Den undre filmen är riktigt nära den optimala diskusen vad mig anbelangar.
        Ja, ibland behöver man liksom pigga upp sig med lite inspirerande stuff. Jag drömmer mig tillbaka titt som tätt till mina 16 st. VF Namundha Red som gick i 960-baljan... och gaskar upp mig en smula när tiden tycks stå stilla.

        De där gröna Vf-Discusarna på filmen är hutlöst snygga!

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Det som slår mig när jag ser de gröna lite mer är att flera av dem är tunna på en nivå som jag själv skulle oroa mig lite för....
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • HeidiH
            • October 2014
            • 629

            Ja usch vilket projekt du har framför dig!

            Kommentar

            • Mu(sic)
              • March 2012
              • 2305

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Det är ju lurigt detta med text. man kan ju lägga in tonfall som inte ligger där. Det fanns inget respektlöst i din kommentar alls, Cathrin. Det var nog snarare min kommentar som varit respektlös i så fall, om du tänker den i ett tungt tonfall. Men du får tänka den i ett varmt roat tonfall så blir det korrekt.
              Jag har ju ett yrke där jag möter tårar hos andra dagligen och då blir det inte så stor grej mer än att det är en väldigt funktionell ventil. När diskusarna började dö i karet och framförallt när jag skulle avliva en av dem. Då var det med saltstänk det skedde.
              Men sedan så släpper det ju. Tårar kan vara en kanon reset-funktion. Man släpper och går vidare.
              Så då vet du framöver att i denna tråd är det hur ok som helst att skoja om tårar hit och dit.
              [emoji2]

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Bluewing
                Det som slår mig när jag ser de gröna lite mer är att flera av dem är tunna på en nivå som jag själv skulle oroa mig lite för....
                Ja... men det där är inget att oroa sig över. Det är en ganska vanlig syn med sådana grupper. Killens fiskar har gått mer än ett år i karet vid filmningen, och efter ett tag blir det nästan alltid så att en eller flera i gruppen hamnar längst ner i hierarkien, käkar mindre och hamnar, så att säga, sist i kön. De här individerna får man vänta ut och sortera bort allteftersom - och kanske fylla på med nya av samma sort. Ett böljande fram och tillbaka.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Nästan lite skönt att se att även utan flagellater så är uttunning ett vanligt sätt att reagera.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1425584074.355825.jpg
Visningar: 1
Storlek: 228,7 KB
ID: 2166522
                    Förberedelse klar inför urfångande av Körsbärsräkor. Fick väl tag i 30% Resten kommer att dö av klorinet. Trist men jag får inte tag i dem.
                    Men alla Amano
                    Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1425584092.791639.jpg
Visningar: 1
Storlek: 356,5 KB
ID: 2166523
                    Diskusarna mår ganska gott och äter faktiskt bra.
                    Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1425584105.019368.jpg
Visningar: 1
Storlek: 139,2 KB
ID: 2166524
                    Så här ser det ut med klorbehandling som pågår. Nu får det gå i 2 dygn.

                    Försökte ta bilder på såren och hålen men de vände sig åt fel håll så när som på en. Men såren är inte värre:
                    Senast redigerad av Bluewing; 05 March 2015, 19:39.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Likan
                      • April 2012
                      • 2611

                      Du är en av mina idoler, vet du det?

                      Lidot blev som vanligt galet snyggt! Jag blir så avis.... Morr.

                      Jag läste om sanden men begriper ändå inte varför den inte åkte ur. Billigast av allt liksom.

                      All heder och cred till dig!
                      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Idol? Nej det vet jag inte och kan nog inte fatta det heller Hur kan du tänka så?

                        Ja Lidot på 200 i vitt är nog bland det snyggaste jag haft någonsin faktiskt. Jag bara sitter och jäser här när jag ser det.


                        När det gäller sanden så är det ju 7x17 kg sand som ska lyftas ur karet från övervåningen och slängas.... vart? Sedan ska samma mängd sand bäras upp. Jämför det med att dra med en plastspade i sanden i 2 minuter när klorinet blandas in och sedan ha tryck på vattnet och spruta omkring sanden vid varje påfyllning. Tömde mitt 180 på sand och svor en del och smög iväg och slängde det i en plantering på allmänningen. Vad är minst jobb?
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Likan
                          • April 2012
                          • 2611

                          Jag tycker så bara. Så det så!

                          7x17? Jag tror jag har 3x25 i mitt 450. Så du har typ 45 kg mer i ditt om jag räknar rätt. Men visst, när du förklarar så så har du ju faktiskt en poäng. :P för det är väldigt tungt att slänga sand.... Gjort det jag med. Och då var det väl knappt 25kg.
                          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Drömmen om ett Discusakvarium

                            Men hur gör du då med växter som har ett maffigt rotsystem? Rotsnaggar du?
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Sedan kan det hända att jag minns fel och att det blev 6 X 17 kg i 450. Har lika i asienkaret.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Likan
                                • April 2012
                                • 2611

                                Ser inga rötter... Trots grävande malar och botior. :P har crypto, crinun och valle...
                                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...