Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Där var det ja, hade för mig att det var något med nerver. Det värsta är när de får ett rejält slag som skadar nerven permanent, då går inte det svarta tillbaka och man kan likna det med ett dött område.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av ansjo
      Där var det ja, hade för mig att det var något med nerver. Det värsta är när de får ett rejält slag som skadar nerven permanent, då går inte det svarta tillbaka och man kan likna det med ett dött område.
      OK! Den där nervgrejen var den mest förekommande teorien jag kunde läsa mig till. Då kanske det är sannolikt att det stämmer.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Ok. Ja honan fick panik som dessa dumskallar får ibland. Så det kan gott vara en nervskada som ger denna lätt punkiga look.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Så ser denna numera punkiga dam ut med sin svarta mask på ena sidan:
          Klicka på bilden för större version

Namn: 2014-12-09 20.25.12.jpg
Visningar: 2
Storlek: 123,7 KB
ID: 2165142
          I övrigt är det full rulle i karet med guldancistrus, där en hane är den dominanta skäggot:
          Klicka på bilden för större version

Namn: 2014-12-09 20.31.59.jpg
Visningar: 1
Storlek: 150,2 KB
ID: 2165143
          Helenorna har nu total dominans i karet och är rejält vackra:
          Klicka på bilden för större version

Namn: 2014-12-09 20.34.24.jpg
Visningar: 1
Storlek: 113,5 KB
ID: 2165144
          Ernst som inte ville bli fotad idag är numera en flörtis gällande min fru. Så när hon matar så studsar han minsann fram som en glad grön kanin och tigger som en hund. Sitter sedan och snaskar på hennes alggodis helt öppet vid frontrutan. Men när jag kommer med kameran för att föreviga detta så ligger han och glor på mig i grottan. Lite surt liksom. Snacka om att man blir dissad utan att fatta varför. Vi som var riktiga vänner tidigare. Han har järnkoll vilka som kommer in i rummet och om de brukar mata honom eller inte.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            Oj jävlar vad svart den blivit. Trodde inte det var så mycket. Då har jag sett något nytt.
            350L Diskus

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Japp så ser eländet ut. Vi får se om det släpper eller om skadan eller vad det nu är, blir permanent.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Tommy Vestlie
                • August 2014
                • 2097

                Jösses, hon har verkligen svartnat. Hoppas det ordnar sig för er.
                Proud member of Aquascapers of Sweden

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Även om hon nu inte ser klok ut så verkar hon helt opåverkad av det. Sedan så ser det så udda ut att man blir mera fnissig än deprimerad. Simmar hon åt en sidan ser hon ju normal ut, åt andra sidan sotsvart. Vi får se om det är en temporär skada eller permanent. Men om hon slagit i sig mot något så är det ju sånt som kan hända. Inte mycket att göra åt egentligen. Tror att denna färgkombo reagerar lätt åt det svarta faktiskt. Tycker de växlat färg på ett ganska dramatiskt sätt utan att de mått dåligt hela tiden.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Ser ut som hon fått en rejäl blåtira hoppas det "läker" snart.
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Juni
                      • February 2014
                      • 613

                      Tråkigt, hoppas det försvinner. (Hon ser ändå ganska cool ut! Hon kanske firar halloween?)
                      Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                      Kommentar

                      • ettfettbranamn
                        • December 2010
                        • 3424

                        Jag gillart.. Ger en fisk karaktär.. Men det är väl så jag ser dem, som "personer" snarare än objekt som ska beskådas och bedömas för deras skönhet.. Kan låta konstigt med tanke på vissa av fiskarna som simmar hos mig men så är det..

                        Att de drar på sig ärr eller liknande är inget som stör mig alls utan snarare kan man se att fisken varit med, sett och gjort lite mer än andra samt att skötaren har skills nog att inte behöva avliva en fisk bara för att den skadar sig..
                        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                        Normaliseringsprocessen..
                        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                          Jag gillart.. Ger en fisk karaktär.. Men det är väl så jag ser dem, som "personer" snarare än objekt som ska beskådas och bedömas för deras skönhet.. Kan låta konstigt med tanke på vissa av fiskarna som simmar hos mig men så är det..

                          Att de drar på sig ärr eller liknande är inget som stör mig alls utan snarare kan man se att fisken varit med, sett och gjort lite mer än andra samt att skötaren har skills nog att inte behöva avliva en fisk bara för att den skadar sig..
                          Det här är ett höjdarinlägg EFN Precis så där är det att det är skavankerna ger karaktär åt individerna vare sig det gäller våra fiskar eller oss själva. Kroppen blir ju som en dagbok över våra liv.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • jozi81
                            • January 2011
                            • 917

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Det här är ett höjdarinlägg EFN Precis så där är det att det är skavankerna ger karaktär åt individerna vare sig det gäller våra fiskar eller oss själva. Kroppen blir ju som en dagbok över våra liv.
                            EFN!!
                            Love it!!

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Kvällsmys med Ernst och Diskusarna. Ernst är nere till vänster och letar godsaker.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Einarsson
                                • May 2012
                                • 2956

                                Jäklar vad stor han är. Ska du inte skaffa en till och kalla den Orvar?
                                350L Diskus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...