Affes första saltbalja 379L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • AffeAlien
    svarade
    Ursprungligen postat av freddi36
    Fina koraller du fick till bra pris tycker jag!
    Jag tror också det är en Goniastrea mer än en Favia. Den är liksom mer "knölig" så som Goniastrea brukar va
    Tackar, fick lite bättre pris på plats eftersom jag köpte mer än 1
    Tack för hjälpen med identifieringen också. Tittade på reeflex och jämförde med verkligheten som alltid är lättare än en bild och då liknade de helt klart mer en Goniastrea. Får hoppas de trivs och växer lite i mitt kar nu också.

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    Fina koraller du fick till bra pris tycker jag!
    Jag tror också det är en Goniastrea mer än en Favia. Den är liksom mer "knölig" så som Goniastrea brukar va

    Lämna en kommentar:


  • AffeAlien
    svarade
    I dag trillade de in lite nya koraller.
    En kille som bor ca 5mil här ifrån la ner sitt akvarium så passade på att köpa av honom 3 av hans koraller.
    Så nu börjar det faktiskt bli lite koraller här i burken. Lite bilder på nyförvärven.

    Hoppas bara de fått rätt namn nu.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Affes första saltbalja 379L

    Nu är det igång! Nice

    Lämna en kommentar:


  • AffeAlien
    svarade
    Ursprungligen postat av macke_fisk
    Vilka härliga bilder!
    Tackar!
    Får inte riktigt till inställningarna alla gånger med ljuset så en del koraller är svåra att ta kort på när man inte är så kameravan.

    Lämna en kommentar:


  • macke_fisk
    svarade
    Vilka härliga bilder!

    Lämna en kommentar:


  • AffeAlien
    svarade
    Ja det har faktiskt hänt lite här.
    Haft problem med Cyano med fått hjälp av Lasse med tipset om att dosera nitrat eftersom jag knappt hade utslag på testerna för de. Så började med det och rörde i sanden varje dag och det försvann helt. Men nästan direkt när jag slutade med nitratdoseringen återkom det så nu håller jag på och kämpar mot det igen. Mer fiskar och lite mer matning kanske kan hjälpa mig till rätsida med nitrat problemet så småningom.

    Har investerat i en doserpump också men inte hunnit med att börja använda den ännu. Men har tänkt mäta värden i en vecka nu och se var de tar vägen och sedan börja köra doserpumpen också.

    Det har tillkommit lite koraller och fiskar.

    Korallerna som finns i burken är nu.
    Sarcophyton glaucum
    Cladiella sp. 01
    Plerogyra sinuosa
    Euphyllia paradivisa
    Sedan en Grön bubbletip också.

    Fiskväg så är det
    1xZebrasoma scopas
    5xAmblyglyphidodon ternatensis (guld/citron chromis)

    Bjuder på lite bilder med.
    Bifogade filer
    Senast redigerad av AffeAlien; 28 January 2013, 17:40.

    Lämna en kommentar:


  • AffeAlien
    svarade
    I dag var jag till Triton och tänkte köpa mig en osmolator för att slippa fylla vatten själv varje dag. Tyvärr köpte kunden före mig den sista de hade inne så får fortsätta fylla på tills efter nyår nån gång.

    Däremot köpte jag mig en städpatrull på 5 turbosar, 5 eremiter av olika slag och 5st sandsnäckor. Till de sista snäckorna kom det lite sand också så har runt 3kg sand i karet nu ungefär 1cm tjockt lager. Enbart i estetiskt syfte.
    Köpte även min första korall som blev en vanlig brun Sarcopython. Gillar verkligen den svampliknande formen på dem, tilltalar mig av någon konstig anledning.
    Nu finns det i alla fall lite liv på stenhögarna

    Tyvärr har tjejen med sig kameran nu när hon åkt bort över jul så blev 2 mobil bilder denna gång.
    En sur Sarcopython som nyss flyttat in och har indragna polyper och en av eremiterna.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Affes första saltbalja 379L

    Spännande detta

    Lämna en kommentar:


  • AffeAlien
    svarade
    Efter att har kört Fosfatremover bara en vecka så har de mesta gröna dött och försvunnit. Kör en Aluminiumbaserad som heter Ultra Phos från Fauna marin och den verkar vara grymt effektiv.
    Har lyckats få dit rätt färg på lysrören nu också och på fredag blir det troligtvis en tripp till Triton för att köpa en städpatrull med snäckor och några eremiter och kanske någon mjuk korall.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • AffeAlien
    svarade
    Sv: Affes första saltbalja 379L

    Tack för tipset med smeten. Verkar som det fungerade utmärkt.

    Lämna en kommentar:


  • NiXoN
    svarade
    Ja det är vad jag brukar köra med, blanda med lite vatten och dra in i en spruta(blir varmt som attan).
    Slå av pumparna så smeten får ligga på glasrosorna en 5-10 minuter och verka.
    Går det så kan du även ta bort dom mekaniskt, plocka ut stenen och borsta av dom ordentligt med en tandborste eller liknande.

    //NiXoN

    Lämna en kommentar:


  • AffeAlien
    svarade
    Sv: Affes första saltbalja 379L

    Kan man ta CA pulvret från baling tillsatserna?
    Annars får jag nog åka och investera i nått.

    Lämna en kommentar:


  • NiXoN
    svarade
    Kokande vatten har aldrig fungerat för mig, jag brukar köra någon typ av Ca-pulvertillsats som jag blandar till en smet o sprutar på.
    Men det är bara o testa, dom kan dock återuppstå om man inte lyckats komma åt dom ordentligt.

    Lite fryst artemia gör varken till eller från i en nystartad burk, så det är bara o ge lite mat åt dom(räcker med några per polyp).
    Orsaken till att jag föreslår matning är att dom ser så bleka ut att dom kan ha dumpat sina symbiosalger och kan därav ha det lite kärvt med näring.

    //NiXoN

    Lämna en kommentar:


  • AffeAlien
    svarade
    Sv: Affes första saltbalja 379L

    Har förstått att kokande vatten i en spruta och sedan ha in det i foten på glasrosorna ska fungera bra för att få ihjäl dem?

    Tack för tipset. Men vet inte om jag vill börja mata i karet riktigt än. Knappt gått en vecka ännu.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...