Affes första saltbalja 379L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AffeAlien
    • December 2011
    • 655

    Affes första saltbalja 379L

    Efter att fått rätt bra ordning på 1000L baljan så känner jag mig nöjd med det projektet och sitter och njuter och tittar på fiskarna nästan varje dag, De flesta verkar trivas eftersom alla har lekt utom Satanoperca jurupari men de hoppas jag på ska bli ändring på så småningom.

    Älskar att bara sitta och titta på karet och dricka kaffe på kvällarna men eftersom jag jobbar skift och inte har så mycket andra hobbysar för mig på höst och vinter när jag har lediga veckor så behövde jag ett nytt projekt och något som jag kunde pilla med lite mer även när projektet var "klart" som jag nämnt i min andra tråd är just saltvatten något som verkar väldigt spännande.

    Akvariemiljö här i Uppsala var de jag köpte 1000L karet av och de har bästa utbudet i stan på saltvatten så har varit dit och dreglat lite och snackat skit ett antal gånger. Sen la de ner sin verkstad där de byggde kar men spikade ihop ett sista av det glas som fanns kvar. Ett 379L kar med sump, måtten på karet är 115x55x60 (BxDxH) och det passade perfekt där mitt 180L står nu mellan kök och vardagsrum. Men jag velade i 2 månader och när det fortfarande stod kvar en dag när jag var in och skulle fördriva tid och snacka skit slutade det med att jag köpte det.

    Har nu byggt lite luckor till bänken och sedan ska det inhandlas en del teknik under några månaders tid innan jag drar igång allt. Finns en hel del att läsa och tänker inte bara köpa det billigaste jag hittar så detta projekt kommer gå lite långsamt fram.

    Bjuder på lite bilder.
    Några bilder på karet och sedan kommer jag återanvända Akvastabil belysningen jag hade till 1000L till att börja med sedan ska jag nog leta reda på någon led om jag känner att salt är roligt och något jag vill hålla på med.
    Sedan lite bilder på nu när luckorna är på plats. Ska på lite handtag men annars ganska klart och karet står på rätt plats.
    Bifogade filer
    Mvh Alf

    Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>
  • Kryckan
    • November 2011
    • 283

    #2
    Ska bli kul att se vad du trollar ihop.
    Kommer följas!
    Har du bestämt några fiskar?

    Kommentar

    • MrH
      • October 2010
      • 2825

      #3
      härlig tråd ska bli kul att följa.
      MrH ---> 175L SA kub

      Kommentar

      • AffeAlien
        • December 2011
        • 655

        #4
        Ursprungligen postat av Kryckan
        Ska bli kul att se vad du trollar ihop.
        Kommer följas!
        Har du bestämt några fiskar?
        Tackar, Detta projekt kommer gå lite långsammare än det förra. Finns ju annat i livet att lägga pengar på också tyvärr.

        Börjar med salt egentligen för det är korallerna jag är mest nyfiken på. Det finns ju massor med intressant sötvattenfiskar som man inte kommer hinna pröva under sin livstid om man bytte varje dag så var det för fiskarna skulle hade jag nog inte orkat med "böket" med saltvatten.

        Men det är klar helt utan fiskar kommer det inte vara. Men eftersom karet inte är så enormt blir det att man får välja bland de mindre firrarna.
        Här kommer en list på det jag hoppas på kunna få tag i.
        Gobiodon histrio
        Synchiropus splendidus
        Salarias fasciatus
        Pterapogon kauderni (måste kolla upp dessa mer hur de trivs i ett korallkar, vill egentligen bo i sjögräs)
        Centropyge loricula

        Ursprungligen postat av MrH
        härlig tråd ska bli kul att följa.
        Tackar!
        Som jag sa innan vänta dig inte allt för snabba uppdateringar i början bara.
        Mvh Alf

        Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

        Kommentar

        • Kryckan
          • November 2011
          • 283

          #5
          Synchiropus splendidus och Centropyge loricula va supersnygga!
          Otroligt att de kan vara så färglada.Riktiga drömfiskar.
          De övriga va i dumma de heller.

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            #6
            En moddad bolivian och en skrikröd hantel med i listan.

            Salt är snyggt, jag kanske ska prova
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • AffeAlien
              • December 2011
              • 655

              #7
              Glömde Lista teknik och koraller jag tänkt så här lång så jag gör en snabb lista på det med.

              Teknik
              Bubbel Magus Nac7 skummare
              2st Tunze 6045 streamerpumpar 4500L/h styck
              Returpump, Tunze Silence 1070.040 (3000 l/h)
              Bubbel Magus Biopellets reaktor
              Doserpump för Baling Light.

              Belysningen är som sagt Akvastabil 4x39W T5 med måsvinge reflektorer och soluppgångsdator.

              Koraller
              Sarcophyton glaucum (Någon av Sarcophyton släktet i alla fall)
              Sinularia mollis
              Euphyllia paraglabrescens
              Tridacna crocea (egentligen en mussla)


              Men allt är än så länge preliminärt och vad som kommer gå att få tag på och vad folk övertalar mig är bättre eller passar bättre ihop så kommer saker att bytas, än så länge är det bara önskelistor.
              Mvh Alf

              Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

              Kommentar

              • zoddri
                • June 2012
                • 144

                #8
                Sött
                Banracingnörd med intresse för styrkelyft som snart drunknar i svärdbärare

                250l SA, 250l Asien/fisksoppa, 120l Levandefödarhörna, 100l småfiskskoloni, 54l guppyfarm, 20l rasbora/räknano

                Kommentar

                • AffeAlien
                  • December 2011
                  • 655

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                  En moddad bolivian och en skrikröd hantel med i listan.

                  Salt är snyggt, jag kanske ska prova
                  Som sagt, om det bara var för fiskarna skulle jag inte orka med besväret.

                  Tror det vore nått för dig som gillar den kemiska delen av akvarieskötsel, Ännu mer att nörda in på
                  Mvh Alf

                  Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                  Kommentar

                  • AffeAlien
                    • December 2011
                    • 655

                    #10
                    Sv: Affes första saltbalja 379L

                    Blir lätt lite uttråkad av att jobba natt så tänkte bjuda på en bild på osmosen som kommer användas till vattnet för tanken.
                    Levererar endast 33 kubik per timma
                    Bifogade filer
                    Senast redigerad av AffeAlien; 14 October 2012, 05:29.
                    Mvh Alf

                    Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                    Kommentar

                    • Kryckan
                      • November 2011
                      • 283

                      #11
                      Blir lätt lite uttråkad av att jobba natt så tänkte bjuda på en bild på osmosen som kommer användas till vattnet för tanken.
                      Levererar endast 33 kubik per timma
                      Inte mer!
                      Hur mycket och ofta ska du byta vatten?
                      Jobbigt att släpa dunkar.

                      Kommentar

                      • AffeAlien
                        • December 2011
                        • 655

                        #12
                        Har tänkt försöka hålla mig till att byta vatten var 14:e dag och sedan kör baling som tillskott av alla ämnen som behövs.
                        Har 4st 25L dunkar så blir absolut lite släpande, men jag är på jobbet ganska ofta så hoppas det inte ska bli så jobbigt. Får köpa mig en egen osmos i så fall senare.

                        Det är ju inte som sötvatten precis utan duger med att byta en dunk bara.
                        Mvh Alf

                        Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                        Kommentar

                        • NiXoN
                          • December 2003
                          • 2068

                          #13
                          Ser rätt bra ut, enda jag är lite fundersam kring är Tridacnan och mängden ljus du har och loriculan kan tycka att den är god...

                          //NiXoN

                          Kommentar

                          • AffeAlien
                            • December 2011
                            • 655

                            #14
                            Jo jag har hört att det är lite av en chansning att köra Dvärgkejsare med både musslor och en del koraller, kanske får se över valet av fisk lite tyvärr.
                            Funderar på om man ska köra ett "stim" på 5st Chrysiptera hemicyanea för att få lite mer färg i stället, folk påstår att dessa är lite bråkiga men då undrar jag hur bråkiga, är de bråkiga som ciklider eller slår de ihjäl de andra i karet?

                            Angående belysning så är jag på jakt efter någon bra LED ramp till karet men tyvärr verkar det inte finnas någon som passar storleken jag har på karet utan får köra massor av små i stället, då drar priset iväg ordentligt, eller så är de så stora så de hänger utanför och det ser för taskigt ut.
                            Men blir att starta med T5 belysningen i alla fall. Får anpassa innehållet när man startar karet efter det.
                            Mvh Alf

                            Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                            Kommentar

                            • NiXoN
                              • December 2003
                              • 2068

                              #15
                              När det kommer till Chrysiptera så kan jag ställa en motfråga, har du sett "Gremlins" filmerna?
                              Dom är helt ok fiskar i rätt mix men jag skulle inte välja såna då dom kan bli väldigt destruktiva om dom kommer på det humöret.
                              Har man fröknar så får man i regel välja akvariefisk som klarar av dom och det blir lite tråkigt.
                              Anthias är roligare enligt mig, även om dom kan vara lite stöddiga ibland.

                              Om du tänker bättra på ljuset så vänta med musslan tills dess, dom är ljuskrävande...
                              Maxsspect är nog dom billigaste, vad du skall gå på beror lite på vad du har för mått?

                              //NiXoN

                              Kommentar

                              Arbetssätt...