Projekt Damm-akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roffen2
    • August 2012
    • 197

    #16
    Ingen extra ljusramp, men bytte det bakre lysröret till ett Philips Aquarelle. Wow, vilken skillnad! Växterna är GRÖNA! Det onaturliga lila skenet känns borta. (Han som sålde röret till mig sa att det håller mycket längre än mina lila Sylvania.... Stämmer det eller?)

    Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarium14.jpg
Visningar: 1
Storlek: 104,0 KB
ID: 2143446

    Provat lite med Sodaatream-Co2, körde med vanlig luftslang och utan bakventil. Det gick inte så bra, det är vatten i slangen och bubblandet startar inte. Väntar på silikonslang och ventil.

    Nitrit-chock i helgen! Förmodligen överdriven utfordring med räxmix - var ju så kul när vi gjort själva första gången! Samt vecka fem med full fiskbesättning. Löste sig med delvattenbyte samt bakteriepulver för damm. (Fast det blev dimmigt, men det löste UV-lampan)
    Senast redigerad av roffen2; 23 October 2012, 20:46.

    Kommentar

    • roffen2
      • August 2012
      • 197

      #17
      Äntligen fyra lysrör

      Visade sig att svågern hade en ramp i sin lada med fyra lysrör och perfekt storlek. Äntligen lite bättre ljus. Ett av dom, jag tror Grolux, gjorde att de röda guldfiskarna var RÖDA och inte ORANGE! Att det kan vara sån skillnad på lysrör.

      Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarium16.jpg
Visningar: 1
Storlek: 139,6 KB
ID: 2143500

      Har lite problem med nitrit, är nere på 0,4 nu, men behöver ju ner en bit till. Minskat på fodret och skaffar nog Nitrivec. När man städat akvariet märker man verkligen hur grisiga guldfiskar är! Några av fiskarna kliar sig, misstänker att det beror på nitriten...

      Några nya växter, som vi tror går att använda i dammen på sommaren - Shinnersia och Vattenspikblad.

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #18
        Projekt Damm-akvariet

        Ursprungligen postat av roffen2
        Visade sig att svågern hade en ramp i sin lada med fyra lysrör och perfekt storlek. Äntligen lite bättre ljus. Ett av dom, jag tror Grolux, gjorde att de röda guldfiskarna var RÖDA och inte ORANGE! Att det kan vara sån skillnad på lysrör.

        [ATTACH=CONFIG]56850[/ATTACH]

        Har lite problem med nitrit, är nere på 0,4 nu, men behöver ju ner en bit till. Minskat på fodret och skaffar nog Nitrivec. När man städat akvariet märker man verkligen hur grisiga guldfiskar är! Några av fiskarna kliar sig, misstänker att det beror på nitriten...

        Några nya växter, som vi tror går att använda i dammen på sommaren - Shinnersia och Vattenspikblad.
        Hur mycket vatten byter du? När ett vattenbyte sker där det finns mycket ammonium så kan det slå över till ammoniak. Det regleras av Ph, Ph't höjs när du byter vatten och det kan leda till otrevligheter. Värt att begrunda om många kliar sig.
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • roffen2
          • August 2012
          • 197

          #19
          Jag byter 30% en gång i veckan. Jag kollade nu på kvällen - pH var 6.8, innan vattenbytet 6.9. Kranvattnet har pH 7.

          Jag kör en liten dos Co2, en bubbla var tredje sekund och har KH 3.

          Borde jag dra ner på vattenbytena kanske? Eller dra upp hårdheten, hur då i så fall?

          Kommentar

          • roffen2
            • August 2012
            • 197

            #20
            Körde i en dos bakteriepulver, egentligen för start av dammfilter. Nitrit nu nere på 0,1 och de kliar sig nästan inte längre. Så det var nog nitiaten. Hällde i en slatt Aquasafe efter att ha läst på här på Zoopet. Nitrivec fick jag inte tag på, men det är väl lika bra att ha hemma. Nitritspik i mitt lilla 30-liters nu i stället.... :-(

            Kommentar

            • roffen2
              • August 2012
              • 197

              #21
              Nitriten borta...

              Skönt, nu är nitriten på noll igen. Tänkte prova att göra lite mindre delvattenbyten, nitrathalten är inte så hög. En del växter växer fint, andra ser bleka ut...
              Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarium18.jpg
Visningar: 2
Storlek: 143,9 KB
ID: 2143849

              Temperaturen är mellan 16 och 18 grader, bytte upp mej till en fyrarörs ljusramp. Om vattenväxter reagerar som landväxter så borde de bli knubbiga och låga av låg temp och mycket ljus.

              Kommentar

              • macke_fisk
                • December 2005
                • 4442

                #22
                Ser ju bra ut .
                MVH macke_fisk

                Kommentar

                • Ryskbompa
                  • August 2012
                  • 930

                  #23
                  Mysig damm du har fått till där. Skönt att vattnet är så pass klart också. Akvariet är inte så pjåkigt de heller. Gillar den lite dammliknande stilen du har fått till. passar perfekt till guldfiskarna

                  MVH Rikard

                  Kommentar

                  • Pierre_N
                    • December 2010
                    • 24

                    #24
                    Denna tråd hade jag helt missat, kul projekt! Detta ska jag definitivt följa.

                    Kommentar

                    • roffen2
                      • August 2012
                      • 197

                      #25
                      Bättre utan gödning?

                      Mitt akvarium står ju svalt i ett uterum, men så kom ju svågern på besök och då höjde vi temperaturen i rummet över helgen. Vilket gjorde att tempen i karet också steg först till 22 grader och sen ner till 15 igen. Och det gick ju inte så bra - vita prickar dök upp som ett brev på posten....

                      Så - i med medicin, stängde av UV, CO och slutade med PMDD. Höjde till 22 grader permanent och matade snålt. Kuren lyckades, fiskarna är pigga och friska igen.

                      Intressant är också vad som hände med växterna. Riccian bara försvann. När firrarna fick lite mindre käk hittade dom några nya växter att käka på. Mest intressant är att jag blev av med alla alger. Alla menar alla.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarium40.jpg
Visningar: 1
Storlek: 105,6 KB
ID: 2145173

                      Och jag gillar nog rätt så mycket den här rena looken..

                      Jag ska nog prova att köra utan gödning i mitt 63-liters (se annan tråd). Det har inga växter som är särskilt krävande.

                      /Roffe

                      Kommentar

                      • roffen2
                        • August 2012
                        • 197

                        #26
                        Vilken färg kommer mina yngel att få?

                        Två yngel från i höstas är kvar, de börjar få rätt så fin färg, men har bruna"fräknar". Kommer de bruna prickarna att sprida sig och täcka över det röda/vita/gråa tro? Vore ju synd... Men jag har hört att avkomman gärna efterhand blir mer och mer lik vildformen...

                        Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarium43.jpg
Visningar: 1
Storlek: 64,6 KB
ID: 2145470Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarium44.jpg
Visningar: 1
Storlek: 92,1 KB
ID: 2145471
                        Går i ett trettioliters så länge.

                        Föräldrarna ser ju ut ungefär så här:
                        Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarium45.jpg
Visningar: 1
Storlek: 108,9 KB
ID: 2145472

                        /Roffe

                        Kommentar

                        • roffen2
                          • August 2012
                          • 197

                          #27
                          Fem killar och en tjej

                          Nukörde de igång igen, tyvärr har jag ju en hona och fem hannar, och jag är inte säker på om honan klarar av den här uppvaktningen.....


                          Kanske skulle jag skaffa nån mer hona, samtidigt kommer jag att få onto om plats i akvariet när efterhand som de växer.

                          Försökt hitta romkorn att rädda, men det visade sig inte vara så lätt.

                          Kommentar

                          • roffen2
                            • August 2012
                            • 197

                            #28
                            Räddat ett yngel, det blir ensamt för honom att växa upp.... Fast han har ju två tuffa tonåringar som han får umgås med när han växt till sig.

                            I akvariet har guldfikarna fått sällskap av tre algätare för att hålla undan lite alger. Guldfiskarna utrotar en växt i taget känns det som. Frågan är väl hur länge de låter nålgräset och vattenspikbladet vara i fred? Tigervallineria och Vattenpest växer så det knakar, medan en crypto är bara en blek liten torva...
                            Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarium53.jpg
Visningar: 1
Storlek: 125,0 KB
ID: 2145894

                            Kommentar

                            • roffen2
                              • August 2012
                              • 197

                              #29
                              Vallisneria och Vattenspikblad växer på, de får vara ifred än så länge.

                              Räddat lite mer yngel - 16 st vars antal krympte snabbt i ett annat litet akvarium. Misstänker Amanoräkor, de flyttade jag på när det bara var tre kvar Jag hade ynglen i en nätkasse tills de var frisimmande, och jag tror jag har läst att Amano inte käkar yngel.... Men men...

                              Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarium62.jpg
Visningar: 1
Storlek: 156,9 KB
ID: 2146561Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarium63.jpg
Visningar: 1
Storlek: 152,0 KB
ID: 2146562

                              Kommentar

                              • roffen2
                                • August 2012
                                • 197

                                #30
                                Liten foto-uppdatering.... Nu ska guldfiskarna ut i dammen om nån vecka och då är det dags att riva alltihop och göra om.

                                Mina största misstag har varit:
                                1. använt liggunderlag i st f frigolit i botten, det tittade upp efter ett tag
                                2. använt vattenväxtjord och ganska stor sjösten i botten, svårt att plantera i och känsligt mot att röja i
                                3. Planeterade vallisneria, växer alldeles för bra

                                Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarium79.jpg
Visningar: 1
Storlek: 178,9 KB
ID: 2147649

                                Fiskarna har nog trivts ganska ok, de har inte växt så mycket, beror det på snålt tilltaget akvarium? Ska bli intressant att se hur mycket de växer under sommaren i dammen.

                                Slutade med PMDD för kväve och fosfor, guldfiskarna bajsar ju upp dessa värden bra själva. Blev inte någon skillnad när jag slutade med dessa. Drog också ner maern till hälften och slapp lite alger på kuppen.

                                Planeringen för den nya layouten påbörjad, blir nog lite mer klassiskt akvarie-stuk. Och så några tetror om får gå tillsammans med algätarna under sommaren, för att att sen flytta till ett 63-liters på vintern.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...