Projekt Damm-akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roffen2
    • August 2012
    • 197

    Projekt Damm-akvariet

    Hej,

    Efter ett lååångt uppehåll håller jag nu på igen att bli med akvarium. Det hela började med ett dammbygge på semestern. Min fru och jag är intresserade av trädgård och beslöt göra en damm i ett tråkigt hörn. Måtten var ganska given och ett befintligt dräneringsrör avgjorde djupet. Totalt blev det 2000 liter.

    Klicka på bilden för större version

Namn: Damm02.jpg
Visningar: 2
Storlek: 319,5 KB
ID: 2183370
    Efter att ha läst på en del och pratat med Plantskolan i Rångedala som är vår leverantör, slog vi till med inköp av dammduk, pump och filter. Vi bytte pump när vi insåg att det fanns en likadan i 12V version, då kan man vara i vattnet utan att stänga av strömmen.

    Pumpen klarar 6000 liter per minut, minskar så klart med lyfthöjden. Filtret är på cirka 30 liter, innehåller tre skumsvampar och en UV-lampa. Elektroniken styr hur ofta den pumpar ut slam, beror på hur mycket fisk man angett och vattnets temperatur.

    Vattenfall med höjd på drygt en meter.
    Klicka på bilden för större version

Namn: Damm08.jpg
Visningar: 2
Storlek: 429,2 KB
ID: 2183371
    Ett antal olika dammväxter köptes in, en del kan nog funka som akvarieväxter också:
    Vattenpest, hornsärv, nålgräs .

    Guldfiskar var väl det givna valet, tre stycken röd-vita Sarassa och tre fläckiga Shubunkin.
    Klicka på bilden för större version

Namn: Damm11.jpg
Visningar: 2
Storlek: 48,9 KB
ID: 2183372
    Vi har en slänt med buskar bakom dammen, det visade sig vara ett lyckokast, inget blänk från himlen. Vi ser fiskarna hela tiden, vattnet är väldigt klart.

    Klicka på bilden för större version

Namn: Damm12.jpg
Visningar: 2
Storlek: 395,7 KB
ID: 2183373

    Fiskarna visar nu vara ännu trevligare än vi hoppades, de har ett kul beteende, jagar runt, letar mat precis överallt. Smakar på en när man går i osv. Det bl a gör att frågan om vinterförvaring blir allt mer spännande... (För grunt för att låt dem gå kvar i dammen)

    I en plastlåda i ett kallt förråd? I ett varmt akvarium inne? Eller i ett svalt akvarium i ett uterum?

    Fortsättning följer...
  • Karl Holm
    • November 2011
    • 223

    #2
    Fasen vad tjusigt! Bra jobbat där.

    Kommentar

    • roffen2
      • August 2012
      • 197

      #3
      Inomhus i rumsvärme? Hmmm, de kan bli rätt stora, behöver ett stort akvarium. Eller i ett uterum som håller 10 grader på vintern (värms upp på jul och nyår…). Uterummet får det bli, tänker att de vid en lägre temperatur kan klara sig med lite mindre kar….

      OK, det som får plats är en 310 liters, vilket införskaffades. Placeras lågt, valde därför två mindre filter än ett stort (och högt). Har ju läst att guldfiskar grisar ner….

      Slimline bakgrund får det blir, döljer insugen och får ett förfilter för att minska belastningen på filtren ytterligare.


      Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarium01.jpg
Visningar: 1
Storlek: 172,2 KB
ID: 2142516

      Ett gammalt 30-liters plockas fram för att börja odla och övervintra växter i. Känns trist att ha det utan fiskar, så ett litet stim kardinalfisk inhandlas. Kan kanske befolka det stora akvariet på sommaren när guldfiskarna är ute i dammen? Och kanske klarar de 12 grader som vi tror att 310-liters akvariet håller på vintern.

      Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarium02.jpg
Visningar: 1
Storlek: 199,8 KB
ID: 2142517

      Kommentar

      • robidobban
        • March 2009
        • 652

        #4
        Projekt Damm-akvariet

        Kardinaldisken kan klarar lite lägre temperaturer, vet dock inte hur bra dom klara 10 grader.

        Kommentar

        • roffen2
          • August 2012
          • 197

          #5
          När jag tittar på foton jag har tagit ser jag tydliga prickar på gällocken på ett par fiskar. En annan är väldigt rund om magen. Och jajamensan, de sätter i gång för fullt. Alla jagar den stackars tjocka honan! Betyder det att de andra fem är hanar?

          Klicka på bilden för större version

Namn: Damm14.jpg
Visningar: 1
Storlek: 103,0 KB
ID: 2142537



          En härva alger med rom räddas över i ett yngelkar i det lilla akvariet. Artemiaägg beställs mm. Körigt….

          Kommentar

          • roffen2
            • August 2012
            • 197

            #6
            Vi räddade tre-fyra yngel efter leken, vi får väl se senare i höst om vi hittar några i livet i dammen. Tre-fyra får vara i en yngelkasse i 30-litaren. Beställde hem Artemia, men beställde fel och fick färdigblandat med salt. Har försökt på olika sätt att få dem att kläckas, men det verkar inte funka. Skräp? Jag beställer nytt men nu med bara ägg. Liquifry på hemväg också.

            Sten och växter på gång i det stora akvariet. Vi gör en variant av vår damm egentligen. (Som ju är fiskarnas naturliga biotop ) Då blir det ett par centimeters vattenväxtjord under dansk sjösten 8-12 mm. Vi har försökt hitta stenar som har färgton och struktur som Slimline-bakgrunden. En rot från akvarieaffären. Vi vill nog ha en rot till och lite mer sten.

            När det gäller växter ska de ju klara svalt vatten på vintern och klara att inte bli uppätna av våra guldfiskar. Är damm-guldfiskar annorlunda än akvarieguldfiskar? De käkar inga växter i dammen vad vi kan se...

            Vallisneria Tigra, vattenpest, riccia, nålgräs planterade. Och nåt vi köpte på Tradera som Flytormbunke, men som inte ser ut som på bilden på zoopet...

            Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarium03.jpg
Visningar: 1
Storlek: 142,5 KB
ID: 2142611

            Nu fyller vi på akvariet i omgångar och låter vattten bli klart. Några hinkar från dammen har vi hällt i samt lite riktigt skitigt vatten från slamtunnan.

            Kommentar

            • roffen2
              • August 2012
              • 197

              #7
              Fortfarande mjölkigt i vattnet.... Misstänker infusorier. Vi har ju ett lager vattenväxtjord för dammbruk i botten, det kanske har med det att göra. Har efter tips här på Zoopet haft täckt nu i tre dygn, men dimman är kvar. Provar väl ett dygn till. Har beställt UV-lampa. Har det till dammen och det funkar perfekt, vattnet är alltid kristallklart.

              Kommentar

              • roffen2
                • August 2012
                • 197

                #8
                Start up Syndrome

                Fyra dygns mörkläggning hjälpte väl en del. Provar nu att trycka in vadd i ett av ytterfiltren, sen delvattenbyte tänkte jag. Läste på en engelsk site att man kan häva infusorieinvasionen genom att tillsätta ammoniak för att få igång nitrat-cykeln. Nån som provat? Lite mindre brutalt verkar vara att tillsätta fiskmat eller typ räkor (döda) för att skapa ammoniak/ammonium i karet.


                Har några kardinalfiskar i ett annat litet akvarium, dom åker nog i i kväll. Det borde inte vara någon fara när det inte är mer mjölkigt, väl?

                Start up syndrome:
                Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarium05.jpg
Visningar: 1
Storlek: 161,7 KB
ID: 2142704

                Kommentar

                • Flaxss
                  • November 2008
                  • 1718

                  #9
                  Vackert akvarium, och kardinalfisk kommer inte ha några problem med lågtemp, mina har haft ganska lågt än 3-5grader.

                  Kommentar

                  • roffen2
                    • August 2012
                    • 197

                    #10
                    Köldtåliga renhållningsarbetare?

                    Nu syns ju de första antydningarna till alger i akvariet.... Vill inte ta ut något i förskott, men vilka lämpliga renhållningsarbetare finns det som klarar temperaturer från 12 grader och uppåt? Räkor, snäckor, malar???

                    Kommentar

                    • roffen2
                      • August 2012
                      • 197

                      #11
                      Nu åker lövnätet på dammen, så här ser den ut nu:
                      Klicka på bilden för större version

Namn: Damm16.jpg
Visningar: 2
Storlek: 307,3 KB
ID: 2142767Klicka på bilden för större version

Namn: Damm17.jpg
Visningar: 2
Storlek: 426,8 KB
ID: 2142768

                      Akvariet väntar in lite mer rötter och stenar. Har också köpt Crinia-lök(?) som akvariehandlaren sa klarar växtätare inkl guldfisk.

                      Kommentar

                      • roffen2
                        • August 2012
                        • 197

                        #12
                        Nu har guldfiskarna flyttat inomhus

                        Flyttade in guldfiskarna idag, det var 8 grader i dammen och 14 i akvariet, men det verkar ha gått bra. Var inte så lätt att fånga dem i dammen....

                        Planterat om lite i akvariet, därav det någon slöjade vattnet.

                        Ska bli intressant att se hur mycket växter som fiskarna käkar upp. De verkar inte ha ätit jättemycket på dammväxterna.

                        I dammen såg guldfiskarna ganska små ut
                        Klicka på bilden för större version

Namn: Fiskflytt1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 243,4 KB
ID: 2143193

                        Men i akvariet ser dom STORA ut...
                        Klicka på bilden för större version

Namn: Fiskflytt2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 181,2 KB
ID: 2143194

                        Kul att kunna kolla in dom lite mer i detalj. De är lite skärrade fortfarande och håller ihop i ett tätt stim.

                        Ser på fotot att alla Shubunkin ser ut att vara hannar.

                        Klicka på bilden för större version

Namn: Fiskflytt3.jpg
Visningar: 1
Storlek: 225,6 KB
ID: 2143195

                        Jag lyckades rädda fyra yngel från lek tidigare i somras, men då blir det väl i bästa fall nån som är någotsånär röd/vit?

                        Kommentar

                        • roffen2
                          • August 2012
                          • 197

                          #13
                          Lite mer växter har kommit i och reflektorer monterade. Jag provar vad som klarar svalare vatten och inte blir uppätet. Lite för många olika sorters växter just nu, men jag räknar kallt med att inte alla överlever.

                          Skulle nog gärna vilja ha lite mer ljus och nåt som inte är fullt så lila...
                          Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarium06.jpg
Visningar: 2
Storlek: 82,9 KB
ID: 2143230

                          I 30-liters akvariet huserar fyra yngel som räddats samt de sex kardinalfiskar som körde in det stora akvariet.
                          Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarium07.jpg
Visningar: 1
Storlek: 88,5 KB
ID: 2143231

                          Kommentar

                          • roffen2
                            • August 2012
                            • 197

                            #14
                            Naturligt beteende...

                            Eftersom man inte byter vatten i en damm hur som helst, är man extra petig med foderrester på botten. Det gör att dammfoder till guldfiskar flyter. Länge.

                            Nu när våra firrar har flyttat in kan de ju få lite annat foder, jag provade i dag med kokta gröna ärtor. Succé! De tyckte det var gott, roligt och spännnande. Och efteråt ändrade de beteende från att lite stressat har simmat fram och tillbaka innanför framrutan till att söka föda på botten och i hela akvariet.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarium08.jpg
Visningar: 1
Storlek: 74,1 KB
ID: 2143260

                            Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarium09.jpg
Visningar: 1
Storlek: 73,1 KB
ID: 2143261
                            Jag misstänker att de fick sitt "naturliga beteende" (nåja, de har väl varit odlade i typ tusen år) bekräftat och trivdes bra med det? Eller är det så att alla fiskar beter sig mer hyfsat bara de får mat, whatever?

                            Guldiskar är färgblinda, visar aktuell forskning (min). De kan inte skilja en ärta på botten från en rund brun sten. Så ryktet om guldfiskars (brist på) intelligens kanske inte är så fel.

                            Nu blir det räkmix-tillverkning i helgen, med rätt så mycket ärter....

                            Kommentar

                            • roffen2
                              • August 2012
                              • 197

                              #15
                              Sodastream beställd - köra halva dosen?

                              Beställde en Sodastream-anpassad C02-anläggning från US-aquaristik (man kan tänka lite fel som ny... Trodde först att "US" betydde prylar från New York eller LA, men inser nu att det står för Ursula Schulz från Overath! Respect, Ursula!)

                              Får väl se hur det blir, tänker köra på halva dosen eftersom jag har typ 15 grader i akvariet. Tror att växter under vattnet är som de ovan ytan - ju svalare desto mindre gödning? Eller tänker jag fel?

                              Däremot inte mindre ljus för att det är svalare. En ramp till tror jag skulle vara bra längre bak. Har frågat på Plantswap vad som skulle passa bra till mina ganska lila Sylvania Aquastar men inte fått något svar.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...