147L snäcklekare som blev sydamerikabiotop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • åheim
    svarade
    Miniräklingar och svampfilter 2.0
    Nu har jag vidareutvecklat svampfiltret så det kan fästas på glaset och även stå upprätt så det inte tar nån plats på botten, som den tidigare versionen ovanför gör!
    Jag har ett rör med tilltäppt botten och små hål borrade längs hela röret och stuckit ner det i en filtermatta ända till botten och nu drar den in vatten längs hela filtermattan. På filtermattan limmade jag fast en algmagnet med limpistol, efter att misslyckats med Loctite epoxy som inte härdade en luftsten ligger i botten på röret.

    Men nu hittade jag ett gäng räklingar (flera generationer) som struttade runt på och i filtermattan... mattan är lite grövre (15ppi) och jag såg (med förstoringsglas) att de minsta försvann in i filtermattan och jag blir lite orolig huruvida dem kan fastna där inne?? Och jag jag visste faktiskt inte att dem var sååå små från början för vissa går inte att se med blotta ögat!
    Verkar det gå bra så behåller jag filtret om inte så blir det till att köra ett riktigt riktigt finporigt filter, ett sånt som sitter längst till höger i videon, det sitter där just nu för att bygga upp bakterieflora ifall det andra måste bort!

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Nu har jag varit i farten igen och den här gången snickrat ihop universums enklaste svampfilter! Köpte ett block svart filtermatta ppi15, 60x45x7,5cm för ynka 199kr och tog ett stigarrör från ett svampfilter. På röret sågade jag av fästena för sugkopparna och sen sågade jag av den vid T-böjen längs ner för att få ett rakt rör. Röret stoppade jag ner i en 15x15 filtermatta jag skurit ut och gjort ett jack i toppen för röret. La ner filtret i karet och la på ett par stenar så det inte flyter. Ka det bli enklare? Nu ska det få ligga och mogn till sen kommer det placeras lite dikretare i bakgrunden. Jag fick inspirationen från swisstropicals.com, men dem har en kakelplatta limmad på svampen så den sjunker. Ville ha deras jet-lift men den var svår att hitta att beställa så därför tog jag röret och det är ganska snarlika.

    video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ursprungligen postat av LindaAlgo
    Det ser verkligen välmående ut. Och wow vilken färg på räkorna.
    Platys-akvariet var häftigt med!
    Tack Linda, vi får tacka moder natur som är så finurlig och livskraftig

    Lämna en kommentar:


  • LindaAlgo
    svarade
    Det ser verkligen välmående ut. Och wow vilken färg på räkorna.
    Platys-akvariet var häftigt med!

    Lämna en kommentar:


  • Munin
    svarade
    Jo det är klart tänkte väl mer om jag skulle köra på guppys och tillsätta nya honor ibland för att motverka inavel, nåja det blir eventuellt ett senare projekt. Man kanske kan skänka/byta bort de privat annars.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ursprungligen postat av Munin
    Skulle gärna ha levandefödare i mitt akvarium men det är ju just det att jag inte vill få "för många". Håvar du upp ett gäng ibland? Kanske går att hitta affär som tar emot ett gäng gratis lite då och då?
    Nä jag håvar aldrig upp och att lämna till butik är inge bra för det är för många generationer så det blir liksom lite inavel... Nu har jag extremt mycket yngelgömmor, rena pradiset för dem men om jag tar bort gömställena så äts de flesta upp i samband med att de föds

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek
    Kul att det blivit så många! Typ en fisk per liter ha ha!
    Hi hi, ja 1cm fisk per liter kan man glömma Men det är ju tur att dem trivs när dem är många tillsammans

    Lämna en kommentar:


  • Munin
    svarade
    Skulle gärna ha levandefödare i mitt akvarium men det är ju just det att jag inte vill få "för många". Håvar du upp ett gäng ibland? Kanske går att hitta affär som tar emot ett gäng gratis lite då och då?
    Senast redigerad av Munin; 02 February 2021, 13:51.

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Kul att det blivit så många! Typ en fisk per liter ha ha!

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Det var inte tänkt att jag skulle ha platy men en vän tänkte spola ner dem och göra sig av med akvariet. Det här är typ 3 år sen så de har ökat från 10 till ett hundratal inkl. Småttingarna... Det är en av nackdelarna att dem producerar så mycket avkomma. Det här är sunset platy och den tycker jag är fin avelsform och dem gör sig verkligen bra i en större grupp och dem har ju ett underbart temperament och blir aldrig problem med aggressivitet. Barn älskar dem och de kan handmata dem och lyfta upp dem med händerna,en klar familjefavorit!

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Jag brukar inte gilla platy, svärdbärare och deras släktingar, men ditt kar har riktigt skön känsla och fiskarna passar in perfekt där i en så stor grupp!

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Jag gillar akvariet med mulm på hela botten, inte många som uppskattar det, men det gör under för invånare och deras hälsa .

    Lämna en kommentar:


  • Munin
    svarade
    Okej! Tyckte väldigt mycket om akvariet med platys i, fina fiskar också(ett rejält gäng).

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ursprungligen postat av Munin
    Ännu ett väldigt inspirerande akvarium. Är det 147L burken?
    Det första man ser är 170L med räkor mm. Det andra med platy är 147L men det har en stor yta för det är ett lågt akvarium som bara är 30cm högt.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Härlig film! Crypton ser verkligen välmående ut!
    Hej Linda! Tack, ja crypto är tacksamma och kräver inte mycket jag gillar annars mossor och flytväxter speciellt för det är så lätt att bara ta bort lite om det blir för mycket.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...