147L snäcklekare som blev sydamerikabiotop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av åheim
    Mången tack Mats! Du har bidragit med många inspirerande filmer, foton, text och det har hjälpt mig att hitta vägen i mitt sökande efter min kärna till intresset! Så Tack för det!
    Det är lite det som är vitsen med ett sådant här forum; att fota, filma och dela med sig av sina små projekt - att, om man har lite flyt, kanske kunna inspirera andra att fundera, känna och skapa saker som man initialt kanske inte hade tänkt sig. Nu var det din tur att få mig och andra att bli ordentligt sugna att fortsätta - detta med bilder och filmer på ditt fina kar!

    Jag håller med Kjell; döp om tråden och bara fortsätt!

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Jädra gôtt kar Åheim! Fortsätt filma!
    Mången tack Mats! Du har bidragit med många inspirerande filmer, foton, text och det har hjälpt mig att hitta vägen i mitt sökande efter min kärna till intresset! Så Tack för det!

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Varför inte bara döpa om tråden. Ett projekt kan ju spreta åt många olika håll

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ursprungligen postat av PiaJo
    Helt underbart kar hoppas verkligen inte att du menar att detta är sista filmen i denna tråden och att du skall lägga ner tråden..?
    Tack så mycket PiaJo Jo men det är nog dax att lägga ner nu. Tråden startade jag för att dokumentera bygget av karet och bänken. Sen skulle det bli snäcklekare för hela slanten, men sen har det gått över till sydamerika med tiden och så här kommer jag behålla det för en lång lång tid Känns fel att posta här eftersom det är en "snäcklekartråd" egentligen och projektet är ju färdigt så att säga.

    Händer det något i mitt sydamerika framöver som jag känner att jag vill ta upp eller dokumentera så tar jag det i en annan kategori och kanske hamnar nåt under "foto och film" Over and out/ Åheim

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Riktigt härligt akvarium och en fin film åheim

    Trevligt att så många på Zoopet är inne på "back to nature-looken"

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Jädra gôtt kar Åheim! Fortsätt filma!

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Helt underbart kar hoppas verkligen inte att du menar att detta är sista filmen i denna tråden och att du skall lägga ner tråden..?

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    Så jäkla bra akvarium Jag måste verkligen göra om i mina kar här hemma

    Hade jag inte varit så kär i mina altos så hade jag röjt loss järnet med det karet. Slimline på tre sidor och helt igenstoppat med grenar och löv...
    Ja men då har du iallafall nåt roligt att se fram emot och kan gå och klura på det i bakhuvet och med tiden kanske kärleken svalnar litegrann så att du skrider till verket Jag har 3 kar igång men det är det här som fångar mitt intresse varje gång, blir liksom aldrig trött på det och dem andra karen går på autopilot Jag körde mycket löv i början men de multnar så snabbt och belastar vattnet men iofs hade jag inte eklöv, tror dem håller längre, sen har vi ju cattapa indian almond leaves, dem skulle vara trevliga att ha Men torven är iallafall viktigast och ovärdelig tycker jag...

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    147L snäcklekare

    Så jäkla bra akvarium Jag måste verkligen göra om i mina kar här hemma

    Hade jag inte varit så kär i mina altos så hade jag röjt loss järnet med det karet. Slimline på tre sidor och helt igenstoppat med grenar och löv...

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    147L sydamerika

    Som avslutning av den här tråden lägger jag in en sista film. Där kan man se att tillslut allierade sig de 2 fjärilsciklid hanarna med varandra efter 1v intensivt jagande från den dominanta hanens sida och nu ser man dem tillsammans mest hela tiden. 2 sv. neontetror fick ordentliga skador från camallanusutbrottet och tog ingen mat, men jag lyckades få igång dem med cyclops och nu är de livskraftiga igen, men det syns skador på bakpartiets undersida, den observante kan nog peka ut dem i filmen. Karet rullar på bra nu och vad tiden lider så ska jag introducera några fjärilshonor till mina hanar så att de kan para ut sig. http://www.youtube.com/watch?v=1hqVIpagBmI

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ursprungligen postat av PiaJo
    Ok, då skrivs detta upp på "integöraellertestalistan"!
    Mhmm.. låter bra och kommer någon annan med idén att prova så får vi vara framme med pekfingret!

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    Fränt akvarium, ett typiskt "Zoopet-akvarium" - ala Pia, Mats och Inger.
    ja vi är ett litet gäng som verkligen diggar den "naturliga looken" här på zoopet och min upptäckt av att jag har en fascination för det naturliga kommer till viss del sprunget ur M. Bryzells kar! Även om jag inreder lite annorlunda så är ju naturen också annorlunda överallt
    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    Bra jobbat, jag får nog jobba lite med juwelkaret under morgondagen nu när jag blivit lite inspirerad
    Tack Mathias och va kul om du fick lite roliga ideér, jag vet ju själv hur kul det är när nåt nytt dyker upp som väcker inredningslusten Och det handlar inte om att plagiera utan om att fånga känslan..

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Fränt akvarium, ett typiskt "Zoopet-akvarium" - ala Pia, Mats och Inger.

    Bra jobbat, jag får nog jobba lite med juwelkaret under morgondagen nu när jag blivit lite inspirerad

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Ursprungligen postat av åheim
    Och jag kan nu meddela att PINJEBARK ska absolut inte användas i ett akvarium!!! VARNING för pinjebark gott folk! (fast det kanske bara är jag som kan ge mig på att prova)

    Upptäckte nu efter ganska precis en vecka, att mina svarta neontetror liksom drev som löv och hade uppenbara problem med att hålla sig på rätt köl och ordentligt bleka.... Högst troligt att pinjebarken nu hade börjat utsöndra terpentin

    Sög ögonblickligen upp all bark i samband med ett stort vattenbyte och har nu kört i en ordentlig dos vattenberedningsmedel. Fiskarna fick tillbaka sina färger och verkar nyktra till lite smått!
    Nu har jag lärt mig en läxa till iallafall och förhoppningsvis så kostade det inga liv


    Uppdatering! Nu dagen efter så är faran helt avblåst, alla fiskar mår nu bra igen och färgar ut jättefint! Puh
    Ok, då skrivs detta upp på "integöraellertestalistan"!

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ursprungligen postat av Dopply
    Vilken tur att du upptäckte det i tid åheim

    Mycket bra komponerat akvarium för övrigt, känns som man kan bli överraskad lite hela tiden med så mycket gömställen som finns där Och som du säger, ditt kar ser gigantiskt ut. Jag får nog ta och tänka till lite före jag sätter igång med mitt 250l..
    Tack Dopply! Ja som tur var så såg jag det snabbt, för jag vet att de var ok bara ett par timmar tidigare när jag matade. Har nu fyllt ut med mer torv istället för jag SKA ha den där murriga tonen på karet

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...