147L snäcklekare som blev sydamerikabiotop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • åheim
    svarade
    Finns lite schyssta "fishrooms" på youtube och LRB aquatics är en av mina favoriter. En riktigt skön snubbe som är en odlare/hobbyist och han har en del riktigt härliga kar med fantastiskt fina växter. Han kör enkla kar och ofta inte ens filtrering. Han låter "naturen" sköta det mesta och har insett att ett "skitigt" kar fullt med alger faktiskt är att föredra framför "våra scapade" kliniskt rena akvarier. Han kör till och med ett 960L med ett litet gäng discus och en drös med regnbågsfiskar och lite annat helt utan filtrering och en botten fylld med substrat, tvärs emot alla regler i boken...

    Värt att kolla in: (högerklicka på länken och välj öppna i ny flik)
    Hope you all enjoy! If you love clean Homebred top quality aquatics check out the site below. Thanks for your time! :DWebsite/Online Store: https://lrbaquati...
    Senast redigerad av åheim; 30 December 2019, 19:18.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Bara en liten update på hur det ser ut i dagsläget.

    platy, svart neontetra, metallpansarmal, pandapansarmal, fläckig pansarmal, glastetra, kardinaltetra, neo red fire räkor.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ursprungligen postat av stefant
    Nej, vad otäckt, tur att det gick bra. Nej, jag vågar inte köra några filter som ska vara utanför akvariet.
    Ja tack stefant, nä har man varit med om vattenflöde rakt ut i vardagsrummet, som i mitt fall, så drar man öronen åt sig för man vill inte vara med om det igen! Har ju kört spongefilter men dem har så tät porighet så jag bytte ut den till grov (10ppi) matta och håller på att köra in den just nu. Jag är inte så förtjust i att ha pumphuvuden i karet heller så det blr luftdrivet. Problemet med luftdrivet är ju att hitta tysta pumpar men nu har jag hittat bra grejer att köra med (eheim 200 och Aqua forte v-10 för större kar).

    Lämna en kommentar:


  • stefant
    svarade
    Nej, vad otäckt, tur att det gick bra. Nej, jag vågar inte köra några filter som ska vara utanför akvariet.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Tack för omtanken från alla Allt är faktiskt väldigt bra, jag piggnade till av genomströmningen och golvet fick inga bestående skador Får se om jag bara kör luftdrivet filter när det är incyklat eller om hang on filtret får vara kvar... Det var ju den tjocka vadden som orsakde översvämningen, för jag hade lagt den ovanpå filterkorgarna och där ska man ju lämna fritt, så det var korkat!!

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Fy så otäck med stöten, det hade ju kunnat gå riktigt illa. Hur har det gått med golvet?

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Oj oj... vi får glädjas åt att du överlevde stöten som kunde slutat illa!

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Men jädrar vad jobbigt! Och läskigt med stöten. Hoppas golvet klarade sig okej ändå.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ja då är man ledig idag och går upp vid 10 och sätter sig i soffan med en kaffe och det ena karet har inte hunnit tändas än och ser ändå va...? vad lite vatten det är, har det avdunstat sååå mycket?? Då går jag fram och plask säger det om fötterna Då visar det sig att vadden jag lagt i hang on filtret (ryggsäckfilter) har orsakat att filtret flödar över och ganska exakt 25L har hunnit rinna ut på golvet och vägg och elkontakter! Uppjagad Ska jag dra ur kontakterna ur skarvdosan och får då en regäl skjuts av ström i mig och strömmen går... Puttar undan soffan i panik och drar omkull hyllor med hundratals cd skivor och kaoset är ett faktum!! Jaja fick ut ett gäng handukar och fått ordning på grejerna nu och får väl vänta och se om det blir några permanenta skador på golvet!
    Även om det var mitt fel att filtret rann över så tänker jag bara köra filtrering inuti karet hädan efter, för jag kan inte lita på mig själv och även den mänskliga faktorn!

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Samma för mig. Klickar jag på videon så är den plötsligt borta, men högerklick, öppna så funkar det fint.
    Fint akvarium med skönt lugn, jaja Platyna är lite ivriga, men annars härlig miljö och smakfullt inrett. Gillar öppna akvarium starkt.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Tror det är nån ändring från youtube MEN man högerklickar på filmen och väljer "öpnna länk i ny flik" så funkar det!

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Ursprungligen postat av åheim
    Lite uppdate bara med en nytagen video.. men så fort jag klickar på videon så försvinner den från inlägget??? Fattar ingenting.






    https://www.youtube.com/watch?v=dMqmTHUc5io
    Japp, den bara försvinner!

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Lite uppdate bara med en nytagen video.. men så fort jag klickar på videon så försvinner den från inlägget??? Fattar ingenting.






    Senast redigerad av åheim; 28 November 2019, 17:14.

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av åheim
    Haha nu är du snäll, eller var du kanske ironisk? Tycker jag far o flänger otroligt med kameran YT var bättre förr för då fanns det en funktion där man kunde ta bort alla skakningar och även justera ljus och färg!
    Jag menar det, jag är snäll .

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Haha nu är du snäll, eller var du kanske ironisk? Tycker jag far o flänger otroligt med kameran YT var bättre förr för då fanns det en funktion där man kunde ta bort alla skakningar och även justera ljus och färg!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...