147L snäcklekare som blev sydamerikabiotop

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • björnsitsen
    • December 2006
    • 144

Så här ser mitt ut.

Kommentar

• åheim
      • April 2006
      • 13197

Jag tror (tralla laa) att det är en fördel för växten att sitta i ett filter där den flödar till med detrit och näring hela tiden tänker att om växten sitter fritt i vattnet så blir den kanske lite närningsbegränsad...
      Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• PixelHermit
        • May 2002
        • 107

Ursprungligen postat av åheim
        Jag tror (tralla laa) att det är en fördel för växten att sitta i ett filter där den flödar till med detrit och näring hela tiden tänker att om växten sitter fritt i vattnet så blir den kanske lite närningsbegränsad...
        Det är nog sant. Om inte annat kan man kanske helt enkelt placera en luftsten i rötternas omedelbara närhet. Säkert inte lika bra som ett riktigt filter, men borde ju vara bättre än ingenting – om man pallar "oljudet" från luftpumpen, vill säga. Numera finns det ju i och för sig rätt så tysta sådana också.

(Trevlig "fredskalla-film" som du lagt upp på Youtube förresten – jag tittade nyss. )
        X
        X
        Läs gärna min artikel om killis-släktet Nothobranchius:
        http://sv.wikipedia.org/wiki/Nothobranchius

Kommentar

• åheim
          • April 2006
          • 13197

Libertyfiltert har mognat och fredskallan mår bra...
          Jag älskar hur vattnet porlar ner från filtret och låter som en liten bäck i vardagsrummet
          Senast redigerad av åheim; 22 May 2024, 14:25.
          Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• åheim
            • April 2006
            • 13197

Det känns bra när man kommer tillrätta med "problem" och man har lärt sig något på vägen! Här är ett exempel!

Jag har haft neocaridinaräkor ganska länge, flera år, och jag fick fram otroliga mängder från den lilla trupp jag köpte men sen för nåt år sen började antalet sjunka och jag funderade ibland varför men kunde inte hitta någon orsak och stod lite handfallen och fick acceptera det helt enkelt MEN saken är den att för nåt år sen gick jag över till att i huvudsak utfodra med Dr. bassleer och det fodret är som små saltkorn i storlek och det har funkat bra till fiskarna och dem har verkligen gillat det, men sen nån månad tillbaka har jag utfodrat med flakes och nu har det verkligen tagit fart och räkpopulationen har accelererat ordentligt! Och nu i efterhand har jag lagt ihop två och två, för det är nämligen så att räkor inte har samma luktsinne som fiskar och dem letar mer visuellt efter foder och dem kunde helt enkelt inte hitta de här små kornen och det finns inte så mycket alger i karet så dem blev nog lite undernärda och blev därför inte så produktiva. Nu har de lätt att hitta foder för flakesen fastnar i växter och lite överallt och dem kan äta sig mätta och belåtna och fokusera på att föröka sig
            Senast redigerad av åheim; 24 May 2024, 18:00.
            Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• åheim
              • April 2006
              • 13197

Zoopet är nog slut nu tror jag, det var kul så länge det varade... 2005 när jag hittade hit då, då var det drag på zoopet jädrar anamma men nu är det en kyrkogård
              Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• björnsitsen
                • December 2006
                • 144

Ja jag känner lika! Dystert känns det?

Kommentar

• larsonandy
                  • October 2023
                  • 61

Mark är en skotte som flyttade till Norge för en herrans mass år sedan och driver nu en räk-kanal marks shrimp tanks på Youtube. Det är kanske på Youtube vi kan mötas och utbyta tankar framöver? Problemet är väl att Youtube är så offentligt. Jag tänkte hänga på din kanal i alla fall. Men i alla fall, Mark tipsar om att man ska smula flingfoder till damm, och detta damm sprids i akvariet och leder till att biofilmen frodas och räkorna aldrig kommer ha något problem att hitta mat.

Kommentar

• björnsitsen
                    • December 2006
                    • 144

Så gjorde jag innan jag köpt dedikerat foder till mina räkor?. Nu får jag utfodra på en svart platt sten. Där verkar dom hitta maten för den försvinner iaf. Förr möglade den lite här och där…..

Kommentar

• åheim
                      • April 2006
                      • 13197

Det här är alla avkomma från de 10 guppy jag köpte för nåt år sen och det är kul att se vad de blir för olika teckning och färger på dem en del är ju skitsnygga och 00:40 in i klippet så ser man en med ett vitt hjärta på stjärtfenan det är riktigt läckert

Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Nando
                        • October 2017
                        • 6078

De ser jättefina och välmående ut!

Kommentar

Arbetssätt...