147L snäcklekare som blev sydamerikabiotop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    Fick se det här ytterfiltret från aqauel och jag fick ångest direkt av att bara titta på det, oough 4 slangar och två slangenheter och massa pryttlar....
    är det nån som känner att dem skulle kunna vilja ha ett sån där??? https://www.youtube.com/watch?v=iQfR9HbYtQQ
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13131

      kolla när det står inkopplat och alla 4 slangar är monterade i karet herregud det ser ju inte klokt ut Om inte det här filtret blir en flopp så ska jag äta upp mina svampfilter...
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • admin
        Christian Alfredsson

        • November 2004
        • 11220

        Här är en video till med det filtret

        Wir haben den neuen Aquael Hypermax 4500 und installieren ihn an unseren ADA 120P.Wenn dir dieses Video gefallen hat, gib ihm einen Daumen nach oben und abon...

        Christian Alfredsson
        Tekniskt ansvarig Zoopet

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13131

          Ursprungligen postat av åheim
          Fick se det här ytterfiltret från aqauel och jag fick ångest direkt av att bara titta på det, oough 4 slangar och två slangenheter och massa pryttlar....
          är det nån som känner att dem skulle kunna vilja ha ett sån där??? https://www.youtube.com/watch?v=iQfR9HbYtQQ
          Apropå det så här är Sobos nya filter som fungerar som förfilter, mekanisk och biologisk! Inga slangar och insug/utblås att böka med. Helt läckagesäkert. Enkel rengöring genom att lyfta upp det och krama ur det i en hink och sen släppa ner det i akvariet igen https://akvarieimporten.se/filter-pu...r-stor-sb-3330
          Senast redigerad av åheim; 08 July 2023, 09:42.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13131

            Tro det eller ej nu är spongefiltrena borta och kör med eheim liberty och aquaelfilter och jag har lyckats få till flödet så det inte massakrerar min mycket känsliga växtlighet
            mina nya guppies mår superbra så det är skönt för dem kan ju som bekant vara lite känsliga.





            Edit!! Nää spongefiltrena är tillbaka för mitt infall med impellerpumpar blev kortvarigt, de syresätter dåligt och skapar för mycket rörelse! Hang on filtret får gå kvar med spongefilter eftersom det inte rör runt så mycket.
            Senast redigerad av åheim; 07 August 2023, 19:37.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Lusse

              • April 2008
              • 328

              Kul att testa runt..
              De ser glada ut de små liven!
              Du testar olika filter oftare än jag rengör mina i vissa av mina kar

              Tänkte på att i ett kar har jag ett filter som drivs av ett power head I själva karet (inner filter). Så långt allt frid o fröjd.

              Det man inte tänker på är att det för ett himla oväsen inne i karet/vattnet även om det funkar som det skall och är knäpptyst utanför karet.

              Men lägger man till örat till glaset så hör man tydligt det höga ljudet av det skramlande (!) Power head fastän det funkar och gör sitt jobb som det är designat att göra till ~100%.

              Vi vet att fiskar har hörsel men hur bra det är illa nog att man fängslar dem i en vatten kub men jag hade definierat det som tortyr om man satt i ett rum med en högtalare som skrek ut dygnet runt högljutt "brrrrrrrrrrrrr"!

              Det är stor skillnad mellan hur det låter i en sådant kar och tex om vi dyker ner i havet när vi badar i sommar.. där är det typ knäpptyst!

              Någon som vet hur bra/känslig hörseln är på en fisk. Om de hör någorlunda som oss så är det ljudet någons mellan tortyr till stressande.. ?

              1. Frågan är hur mycket mindre låter ett ytterfilter inne i själva karet där fiskarna är, än att placera motorn direct i karet?
              2. Och följdfrågan är om det är störande för fiskarna så hur mycket negativit det inverkar på välbefinnandet/lekvilligheten osv (stressande)..

              Hmm skall sluta fundera..

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13131

                Den där frågan har besvärat mig i många år!!!! Har försökt förlika mig med att jag försöker lyssna genom glaset och undviker högljudda pumpar som tex. Aqua nova! Och tänker som så att visar inte fisken tecken på stress så får jag anta att dem inte påverkas så mycket, brukar se att fiskar gärna står vid pumpen och trycker dessutom.
                Använder man ytterfilter och lägger nåt mjukt vibrationsdämpande vid utblåset så blir det knäpptyst eller nästan i alla fall...
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13131

                  Hej allla akvariefantaster Jag önskar att ALLA la ner sitt motstånd mot alger och istället kände en positiv och uppskattande känsla omkring denna urtida växt Jag blev jättelycklig när håralgerna bildade en liten ö i akvariet


                  Senast redigerad av åheim; 10 November 2023, 05:12.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13131

                    Att få se ha "naturen" i en glasbehållare hemma i vardagsrummet är en fantastisk känsla och det här är själva kärnan till att jag har haft akvarium i 20 år, tror aldrig att jag kommer vilja vara utan ett heller

                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Lusse

                      • April 2008
                      • 328

                      Stört skönt.
                      Plattyna är glada och pigga. Och räkorna var sociala med varandra.
                      Alltså tio topp!
                      Tack.

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13131

                        Hi hi dem boxas en del men dem är väldigt sociala med varann och är ett väldigt roligt inslag! Har haft amanoräkor förut och dem var skygga och gömnde sig när de gick tillsamana med fisk men den här neocaridina-arten är helt orädd och håller sig framme hela tiden! Platy är också roliga och orädda och nyfikna och när jag har barn här så ställer dem gladligen upp på att handmatas och klappas på och det älskar ungarna Har försökt med neocaridina ett par ggr förut men de dog sakta men säkert ut båda gångerna men sen lärde jag mig att täta och ganska stora vattenbyten är ett big no no om man vill hålla den här arten och nu har jag massor av dem i två kar och jag började med 3st
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Lusse

                          • April 2008
                          • 328

                          åheim Kul med räkor.
                          Hittade precis min första räkling!



                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13131

                            Grattis Lusse Han levde farlig där och kan bli kokt Dem är pyttesmå och mycket mindre än den du har sett nu... Jag har suttit och kollat efter räklingar på mitt svampfilter och dem gick bara att se med förstoringsglas... så när vi normalt upptäcker dem är dem flera veckor gamla
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Lusse

                              • April 2008
                              • 328

                              Tack!
                              Hittade en vuxen räka död av okänd anledning.

                              Men nu när jag vet lite bättre vad jag skall titta efter så har jag lyckats att hitta 3 st räklingar.

                              Tack för tipset skall se till att gräva fram förstoringsglaset. ?

                              Det är en massa småkryp, maskar mm överallt, när jag inte har någon fisk däri.

                              Kommentar

                              • åheim
                                • April 2006
                                • 13131

                                Viva Leo Buscaglia

                                Kommentar

                                Arbetssätt...