Akvarium igen.. 270l kub

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HannaB
    • March 2005
    • 53

    #16
    Lång uppdatering:
    Nu börjar det att gå långsamt framåt. Sambon har hjälpt till att installera lysrörsramp, så nu finns där plats för 4X18W T8 lysrör. Har också lämnat bänken för kapning hos hans farbror, så det borde vara klart relativt snart. Förhoppningsvis kan jag då nå ner till botten.
    La alldeles nyss en beställning på aquaristic.net på lite småprylar som behövdes. Bland annat 4 Aquastar-lysrör, lite filtermaterial, torvgranulat samt diverse pryttlar. Ikväll bär det dessutom iväg till djuraffärren för att inhandla grus. Lutar åt att det blir rådasand, tror ni att 25kg räcker? Håller tummarna för att jag hittar en stor fin rot också, tror att en grenig redmoor skulle kunna bli bra, men jag är lite petig med formen.

    När bänken och paketet från aquaristic har kommit så återstår därför bara två saker innan det är dags för växter och fiskar; svart plastfilm till två av sidorna samt lite snygga, släta stenar. Har kollat på både Bauhaus och Hornbach efter plastfilm men ingen verkar ha så pass bred som jag behöver.. jakten fortsätter. Är också sugen på att gå ut i naturen och plocka lite sten, men vart ska man leta? Vill ha i lite olika storlekar, röd-grå-aktiga.

    Och ju närmare man kommer desto mer funderar man ju på fiskvalet. Det lutar nu starkt åt skalarer till mittenskiktet, men jag är superpetig med hur jag vill att de ska se ut så vi får se hur det blir med det. Hade akvariet och plånboken varit större så hade det blivit altum. När det gäller dvärgciklider funderar jag på fjärilar, Ap. borellii, grön bågfensciklid eller liknande. Är jäkligt sugen på stänktetror också, tycker de är snygga och roliga. Men samtidigt vill man egentligen ha något som stimmar bättre. Vilket dilemma! Någon som har en såndär riktig favorittetra att rekommendera?

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #17
      varför köper du inte blästersand som är typ 100 gånger billigare o ser likadan ut?!

      biltema har solfilm. kolla på den.

      kolla efter sten i bäckar o vattendrag

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #18
        mängden sand...njau....boarderline, skulle vilja ha 10-15 kg till.

        jula eller råda, där får ekonomi och smak avgöra. själv skulle jag nog satsat på
        jula, inte för att den är snygg, utan för att den är lite ljusare. en mörk botten "suger" ljus, vilket diu har "problem" med, se nedan.

        allra snyggast hade en svart botten varit, men då får du dubblera ljusmängden.,...minst....


        om du gillar att köpa nya dvärgar varje vecka, så ta fjärilar, de har en förmåga att trilla av pinnen j-t fort.

        tycker du att det är roligare att ha en firre en längre tid, så ta vilken annan dvärgciklid som helst.

        gärna då bolivianen som är skitsnygg när den färgar ut. lagom stor är den oxå.

        4x18W lysrör ger inte så mycket kräm. på den undre gränsen. du får isf sikta på blommor som gillar dovt ljus, ex anubias, cryptos, jättevallisar.

        reflektorer kan göra underverk på belysningen, kolla på det om du vill ha lite större urval på blommorna.
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #19
          OBS.....

          viktigaste invånaren i karet = malaysisk snäcka.



          Notera att hannesc kub har typ 3-4 ggr mer ljus än vad dina 4x18W ger......




          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #20
            Ursprungligen postat av Ken Olofsson
            OBS.....

            viktigaste invånaren i karet = malaysisk snäcka.



            Notera att hannesc kub har typ 3-4 ggr mer ljus än vad dina 4x18W ger......




            .

            ja jag har ju 4x24W o en MH på 250W. så det är lite mer kräm där

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #21
              Ursprungligen postat av hannesc
              ja jag har ju 4x24W o en MH på 250W. så det är lite mer kräm där

              dvs 1W/liter (eller en shiiiitload med W/kvm...om man är plantswapare)

              TS har med 4x18W cirka 0,26W/liter....och karet är relativt högt.....

              det blir lite mörkt ner på botten om man säger så....




              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #22
                Lite OT såhär på eftermiddagen, men får jag fresta med lite Discus, i en 70x70x70 cm kub, 343-liter.


                Kommentar

                • HannaB
                  • March 2005
                  • 53

                  #23
                  Börjar såhär med belysningen så får vi se hur det känns när vatten och inredning är i. Gillar lite mörkare kar och har aldrig varit så intresserad av växter, även om man förstås har några stycken. Tar åt er av vad ni säger men som sagt, får känna efter och känns det för snålt så är det lätt att stoppa i mer.

                  Varför jag inte köper blästersand är helt enkelt för att jag inte gillar utseendet. Den jag har haft tidigare (Biltema) var för ljus för min smak, och dessutom föredrar jag något grövre kornstorlek. Har iaf lokaliserat någon form av fogsand som jag ska kolla på idag också, får se vart jag hamnar. Har svart lite grövre grus här hemma också, men tycker det är för mörkt istället så det ska jag nog göra mig av med.

                  Mats: Har sett ditt kar innan och gillar det skarpt! Mycket rötter och enkla växter. Är jäkligt sugen på diskus jag också men vill inte behöva ha ett ensamt par, de gör sig bättre i grupp. Nu när belysningen är på tapeten, vad har du för belysning till ditt?

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #24
                    Ursprungligen postat av HannaB

                    Mats: Har sett ditt kar innan och gillar det skarpt! Mycket rötter och enkla växter. Är jäkligt sugen på diskus jag också men vill inte behöva ha ett ensamt par, de gör sig bättre i grupp. Nu när belysningen är på tapeten, vad har du för belysning till ditt?
                    I just det karet du ser på filmen hade jag 4 st. Philips Aquarelle-rör.
                    Ja, Discus är lite speciella, och det gäller nog att kolla upp och läsa på en hel del innan man ger sig i kast med dom. Men, jag tycker gott man kan prova när man känner sig lite varm i kläderna. De fyra som gick i den kuben blev senare två lekpar och de flyttades till ett 540 som var lite lämpligare för dom.

                    Kommentar

                    • HannaB
                      • March 2005
                      • 53

                      #25
                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      I just det karet du ser på filmen hade jag 4 st. Philips Aquarelle-rör.
                      Ja, Discus är lite speciella, och det gäller nog att kolla upp och läsa på en hel del innan man ger sig i kast med dom. Men, jag tycker gott man kan prova när man känner sig lite varm i kläderna. De fyra som gick i den kuben blev senare två lekpar och de flyttades till ett 540 som var lite lämpligare för dom.
                      Hmm lika många som i mitt då alltså..
                      Har länge varit sugen på diskus egentligen, även tidigare när jag höll på mycket med akvarier. Men men, det får bli nästa gång!

                      Trots protester här inne blev det inhandlat två säckar rådasand igår. Visst är den lite dyrare men på två säckar blir det inte så farligt och jag tänker som så att det är betydligt svårare att byta sand i efterhand än att klämma in mer belysning. Nu väntar jag bara med spänning på att få tillbaka bänken och mitt paket med grejor så att jag äntligen kan komma igång!

                      Kommentar

                      • HannaB
                        • March 2005
                        • 53

                        #26
                        Nu har jag äääntligen fått vatten i karet! Efter två omgångar till Akvarielagret för kopplingsråd (det är ju bottenborrat) så lyckades vi till slut undvika att det läckte i kopplingarna. Nu är det dock sjukt dimmigt eftersom jag var för lat för att skölja sanden, men imorgon kväll ska jag ta och försöka snygga till det lite med den knapphändiga inredning jag har (har fortfarande inte lyckats hitta några fina stenar ute i naturen). Förhoppningsvis kan jag få upp bild då ifall någon vill se.

                        Tror med största sannolikhet att det blir följande invånare i karet:
                        Scalare
                        Ap. baenschi
                        Corydoras similis
                        Någon tetra, troligtvis stänktetra

                        Kan det vara okej att köpa med sig tetrorna redan imorgon? Känns onödigt att bara låta det stå och pumpa runt kranvatten..

                        Kommentar

                        • MrH
                          • October 2010
                          • 2825

                          #27
                          i med fisk annars står det bara där å drar ström till ingen nytta
                          MrH ---> 175L SA kub

                          Kommentar

                          • HannaB
                            • March 2005
                            • 53

                            #28
                            Då blir det en sväng förbi affären idag så får vi väl se vad man lyckas komma hem med.

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #29
                              Sv: Akvarium igen.. 270l kub

                              Var är bilderna??

                              Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                              Kommentar

                              • HannaB
                                • March 2005
                                • 53

                                #30
                                Kommer förhoppningsvis ikväll som sagt. Var dock fortfarande väldigt dimmigt imorse..

                                Kommentar

                                Arbetssätt...