Akvarium igen.. 270l kub

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HannaB
    • March 2005
    • 53

    Akvarium igen.. 270l kub

    Jahapp, så var man här i akvarieträsket igen då. Efter ytterligare ett återfall köpte jag igår en begagnad MP kub på 270l, d.v.s. 65x65x65. Med följde bland annat Eheim 2226 yttefilter och doppvärmare. Eftersom detta var just ett infall och man är fattig student så är tanken att låta detta gå lååångsamt, kanske tar det flera månader innan jag lyckats förbereda det hela för de första fiskarna. Var som tonåring relativt aktiv och hade hela rummet hemma hos mamma och pappa belamrat med akvarier. Tyvärr har jag glömt bort mycket, trots att det egentligen inte är särskilt många år sedan. Tänkte därför använda denna tråd till att förhoppningsvis få goda råd och tips rörande det mesta med denna kub.

    Tanken är SA. Vill framförallt ha åtminstone en sorts dvärgciklid, men kanske får det plats med två? I mellanskiktet är jag osäker. Gillar en snygg skalare men vill samtidigt inte att de ska hämma dvärgcikliderna, om de leker vore det kul om åtminstone ett par yngel kan klara sig utan att bli uppätna. Sambon gillar utseendet på diskus men dem har jag ingen erfarenhet av, hur svåra är de egentligen? Och vad kan man mer ha i detta akvarium tro?

    Mitt första tekniska problem är att den tidigare ägaren tyckte att de två inbyggda lysrören gav ett för starkt ljus, varför han har tagit bort dem och satt dit en glödlampsramp med två lågenergilampor. Har tidigare haft problem med för mörka akvarier då jag ofta har torv i vattnet, och nu vill jag se till att få ordentligt med lyse från början. Men hur mycket behövs? Tänker mig 4st T8 lysrör men vet i ärlighetens namn inte hur man monterar in egna lysrör utan att köpa färdiga ramper. Kan detta t.ex. vara vad jag söker?

    Eller ska jag satsa på T5? Har aldrig använt sådana tidigare. Eller är det något helt annat jag letar efter? Billigt är alltså ledordet.

    Gällande inredning tänker jag med lite murrigt, ev. eklöv för dvärgarna, förhoppningsvis någon gammal kvist ormhassel, lite flytväxter. Har dock inte kommit särskilt långt i tankarna här. Första steget är att hitta grus. Tips på relativt mörk och finkornig sådan? Är det fortfarande rådasand som gäller?

    Mycket frågor som ni märker. Men vill som sagt få det rätt från början denna gången och hinna känna efter lite längs vägen.

    Slutligen en mobilbild på karet, tyvärr länk eftersom jag inte är goldmedlem. Syns dåligt men det är borrade hål i botten för insug och utblås. Fiffigt.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    najs! de är jäkligt snygga de där MP.kuberna.

    jag skulle sätta dit lysrör igen ja. med reflektorer. eller så skiter du helt i det där o köper en ramp som du hänger över karet från taket. så gör jag med min SA-kub.

    scalarer kan du ha ä'ndå. dvärgcikliderna håller sig ju på bottnen. o jag har tillomed fått yngel att överleva utan att störa. o han är en stor fin hanne nu. o då är karet belamrat med fiskar som skulle käkat upp ynglena. men han klarade sig bland växterna.


    sand köper du på Jula. billigt som fasen. blästersand. råda är iof lite mörkare men den är ju tokdyr jämför med jula. 25kg för ca 50 spänn.

    diskus skulle jag nog inte köra på. för litet kar...men du kan nog ha flera olika dvärgar

    kan ju speca vad jag har i min 70x70x70 kub.

    6 st honey blue scalarer
    4 st mutlispinosus
    3 st bolivianska fjärilsciklider
    ca 45 koppartetror
    2 Ap.vejita
    7 st Corry Sterbai
    2 grenmalar
    ca 700 malaysiska sandsnäckor.

    lite bilder på den kuben. ( sista bilden ligger det visst ett annat kar i sängen men ville mest visa rampen hängande ovanför)
    Bifogade filer

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      njau......

      karet är nog fullgott för Discus oxå.

      Men då blir det nog bara typ 4 Discus, eller ett enda lekpar, inget annat.


      Och det vore kanske lite tråkigt.


      hannesc lilla kub är i min värld en nästan helt perfekt setup.

      jag skulle dock renodlat det lite mer.

      med det menar jag att jag skulle haft färre arter med dvärgar, men fler individer,

      jag skulle tagit bort mutlispinosus och ersatt med en högryggad tetra, ex colombia, kanske 8-10 st.

      det är väl inget fel på grenmalar, mer än att de är fula....finns andra snygga malar...



      som en lite teaser kan man ju ställa sig frågan...varför dvärgar.....varför inte lite intressanta corydorasmalar istället ??



      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • HannaB
        • March 2005
        • 53

        #4
        Tack för input!

        Snyggt akvarium hannesc! Jag gillar också hängande ramp men det känns tyvärr inte riktigt aktuellt i detta fallet, akvariet står i vårt lilla trånga vardagsrum och vill inte att det ska ha mer pryttlar omkring sig än nödvändigt. Dessutom tror jag att katterna skulle se det som en klätterställning snarare än en ljuskälla. Gillar för övrigt koppartetrorna i ditt kar, de ser ut att stimma bra? Är rätt grön på tetror, har ingen koll på vilka som stimmar bra, vilka som käkar yngel osv.

        Ken: Jag är också inne på lite färre arter men man vet aldrig vart man hamnar. Har faktiskt aldrig haft corydoras innan men var också inne lite på dem. Dock är dvärgciklider ett absolut måste för mig så frågan är ifall de kan gå tillsammans eller om det blir för trångt på botten? Kanske en sorts dvärgciklid och någon corydoras?

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          njau....inte med dom måtten du har på botten, det blir nog lite för trångt,

          det är nog så, corys eller dvärgar i det karet

          hade det avrit ett normalt kar med samma mängd vatten, så hade det inte varit några pix...men inte nu...


          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Karl Holm
            • November 2011
            • 223

            #6
            Sv: Akvarium igen.. 270l kub

            I min "deformerade" kub (67x67x57) har jag både corydoras paleatus och fjärilsciklider och för mig går det fint. Har det dock så pass inrett att fjärilarna måste ta sig upp till mittendelen för att hitta en lämlig lekplats och på så vis blir det inget gruff i de känsliga perioderna.

            Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              typiskt stockholmare att fuska,,,,,,,(ler lite och hoppas ironin går fram)


              men visst, det går om man vet hur man skall göra........


              går även att få till discus OCH scalarer i en bra kub på 65x65x65....




              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • HannaB
                • March 2005
                • 53

                #8
                Hehe många bud här. Visar på att allt beror på det enskilda akvariet och dess individer.

                Var och kikade på några diskus på skoj idag. De är allt bra mäktiga alltså, men frågan är om det inte är att ta mig lite vatten över huvudet? Har bara läst lite snabbt och det verkar som om alla rekommenderar att de går i kala kar, och det är absolut inte vad jag vill ha mitt i vardagsrummet. Hur svårt är det egentligen att ha diskus i ett "vanligt" akvarium tillsammans med andra fiskar? Krävs det då att man köper de större exemplaren för hutlösa summor?

                Såg annars riktigt snygga skalarer på Akvarielagret, sambon gillar dem inte lika mycket men det gör plånboken. Känns som om det är dessa typer av högre fiskar som passar bra i detta akvarium för att man till fullo ska utnyttja höjden, men är ändå tacksam på ytterligare fiskförslag!

                Kommentar

                • MrH
                  • October 2010
                  • 2825

                  #9
                  kolla min tråd om min kub så kanske du hittar lite tips å inspiration till din. (signaturen)
                  du har ju ett härligt akvarium å jobba med
                  MrH ---> 175L SA kub

                  Kommentar

                  • HannaB
                    • March 2005
                    • 53

                    #10
                    MrH: Nu har jag läst igenom hela tråden. Ser riktigt fint ut ditt akvarium! Har du fortfarande kvar både apistogramman och fjärilarna? Hur funkar det?

                    Blir troligtvis en sväng förbi akvarieaffären idag. Tyvärr har inte lönen kommit än så får nog hålla i stålarna, men det är alltid kul att titta lite och fundera. Sist jag var där hittade jag några stackars begagnade moduler av okänt märke som jag fick köpa för 50kr styck. Kan nog inte hoppas på samma tur idag, men lite fiskar får man väl åtminstone se!

                    Funderar på att kapa bänken på höjden lite. Höjden med akvarie och lock blir ca 165cm och det ser lite stort högt ut bredvid vår soffa. Dessutom vill man ju kunna sitta i soffan och se rakt på dvärgcikliderna på botten, men som det ser ut nog stirrar man nog in i ett lager sand istället. Tänker mig att man kan kapa lite av sidoskivorna som den står på, eftersom "botten" på bänken börjar ca 10cm högre upp. Se t.ex. denna bild: http://www.zajac.de/$WS/zoo-zajac/we...l/mp666508.jpg
                    Vad tror ni, är det möjligt att få detta bra eller är det ett onödigt projekt? Får i så fall hjälp från en kunnig snickare i släkten.

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      kan va onödigt projekt. en visst om släktingen kan fixa det snabbt o att det blir plant o bra så why not?

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        Tänk på underhållet när du sätter höjden.

                        Har haft en kub som var 60 hög, stod på en liknande bänk som inlägget visar,
                        där översta höjden på karet låg på 160 cm.

                        rent krasst, det var ett mindre elände när man skulle upp på pallen, sedan ner med
                        armen till karets botten.

                        har idag ett annat kar, 222 liter, 110x45x45 där översta kanten på karet ligger på
                        exakt 161 cm, det är småknökigt att få ner armen i hörnorna.

                        jag skulle INTE en gång till ställa ett kar som är 60-70 högt på en bänk där översta
                        kanten ligger över 140-145 cm.



                        .
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • MrH
                          • October 2010
                          • 2825

                          #13
                          det funkar bra med båda sorterna, än så länge. vet dock inte hur det kommer bli ifall det blir lek på någon av dom å revirstrider. men de märks
                          MrH ---> 175L SA kub

                          Kommentar

                          • Peter1904
                            • February 2003
                            • 1079

                            #14
                            Sv: Akvarium igen.. 270l kub

                            Kanonfint kar!

                            Kommentar

                            • HannaB
                              • March 2005
                              • 53

                              #15
                              Ken: Sant! Hade en kub när jag var yngre och inte fasen nådde jag ner till botten då heller. Och den var dessutom mindre. Blir att försöka montera ner ställningen och fixa det innan det är vatten i karet och i princip försent.

                              Peter 1904: Tack! Tycker att det är en väldigt snygg möbel, vilket känns lite som ett krav för mig när det står i vardagsrummet. Hoppas det blir snyggt när det är igång också..

                              Kommentar

                              Arbetssätt...