mitt största och sista

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rudy
    • January 2012
    • 275

    #31
    kom hem idag från bromma det var väl lite av en besvikelse men en tripp till aquaria (eller va det nu hette) gjorde denna resa värd det
    men man ska inte måla fan på väggen ... jag kom hem med 5 prisvärda rötter och 7 nya växter och så kunde jag inte låta bli och köpte 2 nya fiskar så allt som allt så kändes det väldigt bra är hyper nöjd med karet och mubleringen så nu är det bra att ha lite tålamod med att peta i resterande fiskar som ska i

    lite fråger

    hur länge ska man vänta innan första vattenbytet?
    när kan man börja mata fisken ?

    Kommentar

    • rudy
      • January 2012
      • 275

      #32
      hur länge ska man vänta innan första vattenbytet?

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #33
        jag gör alltid VB som vanligt från början . 30% i veckan.

        vad har du för fisk nu? ta det lugnt med fiskköpet tills karet är igång. om en månad.

        hur gick det med FX5an du skulle köpa?

        Kommentar

        • rudy
          • January 2012
          • 275

          #34
          fluvalen är påG

          det kommer inte in mer fisk på länge
          men det är
          2 pictusar
          en väderål
          en BG
          2 eldtjärtar och
          2 elefantnos fiskar

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #35
            okej. låt de vara nu då i en 4 veckor eller så. ännu längre om du ska få igång ditt fx5 med

            Kommentar

            • rudy
              • January 2012
              • 275

              #36
              låta det vara... som i inte byta vatten? bara så jag inte gör fel nu

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #37
                ne låt vara som i att inte köpa mer fisk.

                gör du vattenbyte 30% i veckan. inga problem.

                Kommentar

                • rudy
                  • January 2012
                  • 275

                  #38
                  okej inga mer fisk ...det e lugnt då jag inte vet vad mer jag ska ha =)

                  och vattenbyten no problems!

                  med tanke på att det är bara du som svarar hur gör du med damm/skit på vattenytan?

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #39


                    se till att ytan rör på sig. jag kör oftast med helt öppna kar utan täckglas o med hängande ramp. men mina ytor blir inte skitiga för det.

                    så se till att utblåsen är riktade lite snett uppåt så att ytan krusar sig.

                    Kommentar

                    • rudy
                      • January 2012
                      • 275

                      #40
                      okej
                      det är inte det att vi har dammigt hemma utan det var nog kvar en del damm med sanden med det ska jag fixa

                      jag kör oxå med öppna kar och hoppmån på vattnet

                      Kommentar

                      • rudy
                        • January 2012
                        • 275

                        #41
                        ett tag sen jag skrev sist här ...
                        det som hänt sen sist är att det kommit in ett ytterfilter ett fluval fx5 för att vara exakt
                        köpte några skalarer för nån månad sen och J***ar att dom växer så det knakar

                        senaste inköpet är en mal ( nånting nånting) som fick namnet Pigge pga sin taggiga och stora ryggfena

                        nu väntar jag bara på att rötterna ska laka ur så att det blir klart i vattnat då det fortfarande är lite gulbrunt


                        på tal om det ... nån som vet hur man behåller vattnet sånt? gulbrunt alltså då det var gö läckert
                        (det är till ett annat kar)

                        Kommentar

                        • NIC
                          • January 2008
                          • 5121

                          #42
                          Du behöver inte starta upp det stora helt från början. Du kan bespara dig en massa genom att krama ur ett gammalt filter i det nya karet, låta stå över natten och sen suga upp skiten från bottnen. Visst, vattnet blir skitigt som fanken men det fixar sig över natten + att du kan köra på med fisk och mat direkt utan att noja över nyttobakterier. Bakterierna från det gamla filtret sugs upp av det nya och på så sätt får du alla nyttobakterier direkt. Såhär har jag startat upp många kar och det har funkat kanon varje gång. Lycka till!

                          http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                          Kommentar

                          • NIC
                            • January 2008
                            • 5121

                            #43
                            Ursprungligen postat av rudy
                            ett tag sen jag skrev sist här ...
                            det som hänt sen sist är att det kommit in ett ytterfilter ett fluval fx5 för att vara exakt
                            köpte några skalarer för nån månad sen och J***ar att dom växer så det knakar

                            senaste inköpet är en mal ( nånting nånting) som fick namnet Pigge pga sin taggiga och stora ryggfena

                            nu väntar jag bara på att rötterna ska laka ur så att det blir klart i vattnat då det fortfarande är lite gulbrunt


                            på tal om det ... nån som vet hur man behåller vattnet sånt? gulbrunt alltså då det var gö läckert
                            (det är till ett annat kar)
                            Har man mycket rötter så brukar vattnet hålla en jämn ljusbrun färg.

                            http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                            Kommentar

                            • rudy
                              • January 2012
                              • 275

                              #44
                              Ursprungligen postat av NIC
                              Har man mycket rötter så brukar vattnet hålla en jämn ljusbrun färg.
                              jo men det lakar ju ur efter ett tag ... kan ju inte gärna köpa rötter var 3e månad =)
                              vet inte heller om det lokala zoot lånar/hyr ut rötter heller *flin*

                              fick ett tips på alkottar men dom sänker PHt väldigt mycket

                              finns det kanske icke giftiga löv som färgar vattnet utan att sänka/höja nått värde?

                              har ju en massa från kastanjer ,lönn och äpple

                              det som ska vara färgat är ett på 170 liter men lite olika tetror
                              inte det på 600 vet vill vi ha klart( vatten alltså)

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                #45
                                Med eklöv får du ett snyggt théfärgat vatten.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...