mitt största och sista

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rudy
    • January 2012
    • 275

    #16
    ingen som her nått att komentera ? =(

    Kommentar

    • rudy
      • January 2012
      • 275

      #17
      tack för supporten

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #18
        mitt största och sista

        Från en nybörjare till en annan....
        Jag skulle lägga ett näringssubstrat i botten typ JBL Proflora under sanden 2 cm tjockt, sedan sand över. Sedan startar inte processerna i akvariet förrän du sätter i fisk.
        Välj ut ca 5 fiskar eller 10 st små som startar upp akvariet. Och ca vänta en månad att släppa i resten. Tycker du att det är för långt att vänta en månad kan du snabba upp det med att tillsätta bakterier för uppstart. Mata bara fisken varannan till var tredje dag i början.
        Skaffa sedan pmdd som du blandar i när växterna suktar efter näring.

        Mycket info om uppstart finns redan eller följ någon annan nybörjares tråd för nystart.
        Det har jag gjort.

        Så där. Nu hann jag ge råd innan eliten kom med fakta. Gäller att vara snabb :-D
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #19
          Ursprungligen postat av rudy
          och här är ett hum om hur det kommer att se ut



          nu är det fyllt och det finns även växer där i bilder kommer senare


          hur är det med gödning dom första dagarna /veckorna behöver jag ha i nått eller inte?

          vilka av fiskarna kan jag ha i först av
          BG picktusmal väderål botier ?
          eller är det så att jag kan slänga i allihop med en gång?

          hur lång tid efter uppstart måste ja ha i algmalar (typ ancistrusar)

          kan inte se bilderna pga filter på maskinen här.

          gödning behövs enligt mig inte den första tiden....typ 4-6 veckor....

          börja med 1 fisk....öka sedan långsamt över period på 1-6 månader.

          håll koll på NITRIT med DROPPTEST.

          algmalar.....behöver man bara om man har alger....och om man har för mycket alger så är det nått som är fel.....att bota alger med malar är som att bota huvudvärken varje morgon med treo,,,,,klart bättre att se till att man har ett kar i balans och då inga alger, eller iaf i kontrollerad mängd.....


          5 kar här......alger ?.....nope...inte en enda,.....bortsett från 2 små små tussar vid utblåset på en pump, men de har varit där i snart ett år, blir vare sig större eller mindre.....


          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • rudy
            • January 2012
            • 275

            #20
            vissa fiskar matar jag redan var annan var tredje dag
            i mitt lilla matar jag ännu mer sällan då ja har en massa (nått?) och alger men jag tror att det är belysningen det är fel på...

            jo jag petade ner en flaska nyttobakterier och nu har 600an stått i 24 timmar och vattnet har klarnat upp
            och så har vi införskaffat en ramp till då det inte räckte över hela
            så nu är det en ramp med power glo och aqua glo och en ramp med sun glo och nått till som var bra för växter

            fisk tänkte jag pilla i imorrn så att karet får stå till sig lite till

            vi ska upp till bromma imorron och botanisera i deras fiskliv
            det tänkta köpet kommer att bli mer växter och nått grottaktigt samt fisk
            så får vi se vad vi kommer hem med=)

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #21
              varför gjorde du bänken så bred undrar jag? hade ju varit snyggare om den var i samma mått som karet.

              jag hade skippat sun-glo rören. power-glo o aqua-glo är bra växtrör de med. kör med bara dom. kan bli dumt att blanda en massa rör. tycker man ska hålla sig till ett eller möjligen två sorter.

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #22
                btw jag hoppas du ska ha ett annat filter än det där innerfiltret?!?!

                Kommentar

                • rudy
                  • January 2012
                  • 275

                  #23
                  ang ljusrören okej då vet ja det till nästa gång...
                  varför är inte sun gjo bra?
                  jag tyckte att det vart för blått med bara power- och aqua glo...

                  det sitter en fluval U4 och en fluval4 plus på var sin kortsida så det måste väl räcka ... eller?

                  ang bänken så tyckte vi att det inge gjorde nått att det stack ut då det blir en avlastningsyta

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #24
                    Sv: mitt största och sista

                    Jag tycker sun glo är alldeles för gult. Du vet ett kommer inte vara lika blått när karet är igång. Risken är att det ser konstigt ut med olika rör. Det kommer bli skickt i karet där det liksom blir illa färger. Fiskar kommer se olika ut när de simma igenom. Menmen det är ju bara att köpa fler rör o testa sig fram.

                    Pumpan fixar kanske det rent flödes mässigt men det är ju på tok för liten filter massa. Ne satsa på ett ytterfilter. Du vill ha så stor filtermängd som möjligt. Stor risk att de där två inte fixar hålla en bra vatten kvalité. Balansen rubbas lätt då du kommer få rengöra dom ofta. O det vill man ju inte. Ett ytterfilter rengör du kan se 2 ggr om året.

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #25
                      Sv: mitt största och sista

                      Förresten vad ska du med avlastningsytor till? Ställa fiskmaten på? Ne göm den på nått mörkt ställe. Maten tappar näring om det står ljust. Sen ser det alltid gör jävligt ut när folk har mat o massa akvarie grejjer framme.

                      Kommentar

                      • rudy
                        • January 2012
                        • 275

                        #26
                        bänken får vara som den är då jag fick onda mensögat av gubben då jag föreslog det och att såga i frigolit inomhus är ett no no!

                        ang filtreringen så är det värd att tänkas på men så som det är nu så får det vara men jag ska se om inte jag ska ta och investera i en längre fram ...
                        vad föreslår du?
                        men låter inte ytterfilter en del?

                        men fisken tar inte "skada "av att det är flera olika rör eller?

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #27
                          han kan la gå ut i de 10 min det tar att s¨ga igenom det. då ska du vara med här hemma när ag håller på att bygga bakgrund till mitt nya. då raspar man man o sågar o grejjar. frigolit i heeeeela lgh!

                          jag tycker du ska investera i det på en gång. varför inte göra rätt på en gång? risken är ju att det skiter sig annars. o då kanske du blir trött på alltihopa. kolla blocket efter billiga ytterfilter

                          ytterfilter låter inte alls. jag har ett som står 20 cm från sängen. hörs inte en gnutta ens. lilla hundens andetag hörs mer.

                          ne fisken tar inte skada men det är ju inte så snyggt kanske.

                          tycker man ska satsa på att få det "bra" med sitta akvarium redan från början än att göra nått halvtaskigt bara för att få igång karet. man ska inte stressa fram ett kar

                          filter :



                          eller detta tillsammans med dina två du har nu

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #28
                            annars föreslår jag köpa nytt. bra märken är Eheim, fluval och tetratec

                            egentligen skulle du ha ett fluval FX5. otroligt bra filter!

                            Kommentar

                            • rudy
                              • January 2012
                              • 275

                              #29
                              fluval FX5 står nu med på min att köpa lista =)

                              Kommentar

                              • hannesc
                                • December 2009
                                • 13085

                                #30
                                gott!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...