projekt hitte kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rudy
    • January 2012
    • 275

    projekt hitte kar

    vi (jag och min sambo) var ute och jobbade och då vi svängde in på en gata för att ställa av släpet och i kurvan låg ett akvarium
    det va ju lite intressant tyckte vi ... men vi lät det vara då vi skulle lasta av och grejer
    aja är det kvar och det är någurlunda helt så kar vi me oss det komm vi överens om
    sakt och gjort 45min senare när vi skulle hämta upp släpet stannade vi till och tittade på det

    glasen såg ut att vara hela och bottenglaset var oxå helt men selikonet var inte det bästa men det håller ihop

    brevid akvarier låg skärvor av vad antagligen var locket med lysrörs annorningen

    så vi slängde upp akvariet på lastbilen



    sen hamnade den längst bak på släpet

    och där fick den sen jävla resa, att den inte gick sönder var ett under
    vi fick bråttom till det sista stället och den vägen vi tog ... (för att sitera husse) den var inte ens rak mellan kurverna

    men nu står den hel och ren eller a i alla fall hel på vår altan och det ser inte ut att vara några omedelbara läckor


    så... nu skulle jag gärna vilja ha hjälp av dom bättre vetande

    med tanke på att ljusrampen låg i flisor så behöver jag ju bygga en ny...

    var får jag tag på delar till ljusrören ?

    och
    ska jag försöka ta bort det gamla selikonet eller ska jag bara klena på nytt?

    det finns även selikon på glasen där det har suttit glas men som nu är borta hur får man bort det...

    och dom som kan räkna lite hjälp med att räkna ut volymen då det är typ trekantigt
    här är en bild till med hur det ser ut åvanifrån



    tacksam för hjälp, ideer och tips
    Senast redigerad av rudy; 09 May 2012, 13:11.
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Testfyll det och se ifall det läcker.

    Silikon får man lättast bort med rakblad - det är bara att skrapa på.

    Grejor till ljusramp lär man hitta på närmaste byggfirma eller liknande (Clas Olsson, t ex), men det är mycket enklare att köpa en färdig, och förmodligen inte så mycket dyrare heller. Den trekantiga formen är lite joxig, dock, och med en färdig får ni försöka täcka de saknade delarna på något annat sätt.

    Jag får volymen till 223 liter med de måtten.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • rudy
      • January 2012
      • 275

      #3
      va som fan det va inte så litet ändå =D
      jag kör med "öppna kar" så den behöver inte vara enlig passformen...
      jag fyllde det för 2 timmar sen och det har inte sjunkit så peppar peppar så är det helt
      så du tycker inte att jag ska selikona om det?

      det är kantstött en del i under kant så vi kommer att klistra på lister på utsidan

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #4
        Mjaa... Nu är det ju det där att du gjort dig skyldig till ett brott som heter olovligt förfogande. Det är inte så bra, inte att skriva om det heller. Hittegods skall anmälas till polisen, undantaget är bara lite jox av obetydligt värde typ kvarlämnad tidning på tåget. Ett akvarium i en kurva kan ju ha glidit av ett släp och då kan ju nån surna till.

        Det finns ett problem alltså men det är lätt att hantera. Anmäl bara till polisen att du hittat ett akvarium. Hör inte ägaren av sig inom tre månader så är akvariet ditt, då kan ingen göra nåt åt saken mer. Risken att nån hör av sig är ju liten men skulle så vara så är det ju faktiskt ägaren som skall ha tillbaka sitt akvarium. Skulle det komma fram att man snott ett akvarium som man hittat så är det minst böter
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • rudy
          • January 2012
          • 275

          #5
          okej ... ska väl prata med snuten ...
          men jag tror inte att det har "trillat" av utan snarare att den förra ägaren varit för lat för att åka till tippen för det va ju inte bara akveriet som va där utan en del skit oxå... annars så hade ju inte vi tatt den!!

          plus ,den låg inte direkt mitt i stan utan på en bakgata på ett industriområde där det ända som låg var finns en icke svensk ägd bilfirma...

          men för att slå alla till ro om att jag inte är en TJUV så ska ja prata med polisen

          Kommentar

          • Bygert
            • March 2010
            • 2169

            #6
            Ibland kan man ju på hur det ser ut gissa sig till att nåt är slängt och övergivet men det är inte så lagen är skriven, man ska inte gissa. Det framgår ju inte särskilt tydligt i startinlägget heller hur det såg ut och då ger det ju ett litet intryck av att det är ok att lägga sig till med det man hittar. Man kan ju missta sig också, det händer att riktiga tjuvar får med sig sånt som de inte vill ha och som de sen dumpar.

            I alla fall, inte så mycket mer att orda om. Du slår en signal till polisen om att du hittat ett akvarium (du behöver inte lämna in det) och eftersom sannolikheten att nån frågar efter det är nästan obefintlig så är det definitivt ditt om tre månader och ingen kan göra nåt åt saken. Alla nöjda och glada, ok?
            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

            Kommentar

            • rudy
              • January 2012
              • 275

              #7
              visst ...
              och visst kan dom ta "fel"saker men att råka ta med ett tungt och otympligt akvarium är inte det första dom tittat på

              min fråga till dj då är... bryter folk mot lagen om dam tar upp pantflaskor?

              men visst glädje dödare ja ska ringa och tråden är här med slut
              Senast redigerad av rudy; 09 May 2012, 15:56.

              Kommentar

              • eliyao
                • April 2011
                • 558

                #8
                heheh ja polisen lär ju skratta

                Sent from my GT-I9100T using Tapatalk 2

                Kommentar

                • rudy
                  • January 2012
                  • 275

                  #9
                  ja .. ringde förut... och jag lär ju aldrig få tillbax min värdighet... mellan allt flinande så fick dom uppgifterna...

                  Kommentar

                  • Bygert
                    • March 2010
                    • 2169

                    #10
                    Att nån stjäl ett akvarium är väl inte det mest troliga men däremot stjäls det ju bilar och kärror med diverse innehåll och det som inte är intressant dumpas. Det är för att det inte skall vara intressant att fundera på alla såna där varianter som lagen ser ut som den gör.

                    Tydligt bortslängda pantflaskor har litet värde och det går inte att skilja en flaska från en annan. Ok att ta alltså.

                    Vissa poliser sköter inte sitt jobb på ett bra sätt och det är beklagligt. Reglerna är ändå som de är.
                    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                    Kommentar

                    • rudy
                      • January 2012
                      • 275

                      #11
                      kan du ge tillbaka min värdighet?? mr bygert? inte buzz of!!
                      och du behöver inte kommentera mer här då det skulle vara trevligt för alla inkluderat mig, men ju e ja bara pist

                      tack till er som svarade med nått vettigt och dom som faktist har nått att tillägga är fortfarande välkommna att komentera
                      annars e tråden avslutad

                      Kommentar

                      • Christer5

                        #12
                        Men nu har du fått tillfälle att bevara din värdighet genom anmälan till Polisen !

                        Kommentar

                        • rudy
                          • January 2012
                          • 275

                          #13
                          det har ja gjort ... och dom skrattade åt mig... och undrade om jag skämtade med dom

                          Kommentar

                          • Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

                            #14
                            oförskämt av polisen att skäma när man anmäler ett eventuellt brott, hur litet det än är.

                            lag är lag och skall så efterföljas, annars vet man ju inte vart gränsen går.
                            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                            Kommentar

                            • Bygert
                              • March 2010
                              • 2169

                              #15
                              Men snälla nån. Till att börja med, om nån ställer en fråga till mig tar nog jag det som att det tyder på att man ser fram emot att jag skall skriva mer, inte som att jag bör knipa igen.

                              Sen alltså, ok rudy, du har gjort en liten dumhet och när du fick reda på det så fixade du genast till saken. Det är ju bra, somliga krånglar till sånt men du städade genast upp efter dig, kan du inte känna dig åtminstone lite nöjd med det?

                              Att du sen råkar på ett krattskaft till polis är ju otur, dock inte mitt fel. De flesta brukar dock inte bry sig allt för mycket, man ruskar på axlarna och konstaterar att polisen kanske hade en dålig dag och så glömmer man det hela. De som surar till på riktigt sätter sig väl och skriver brev till JO. Men att börja yra om att ha förlorat sin värdighet, alltså seriöst, vad är det, satsar du på att dö av magsår inom få år eller vad är det frågan om? Vill man bevara sin värdighet så är ju ett bra tips att inte börja hojta om att man förlorat den för en ren skitsak som att en polis varit lite otrevlig. Har man inte mer värdighet än så är man illa ute.

                              Så alltså lägg av med tramset, du har gjort nåt bra nu och var nöjd med det i stället för att hänga upp dig på småsaker.
                              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                              Kommentar

                              Arbetssätt...