250L blir 1440

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • KristianE
    svarade
    Tråkig uppdatering, en scalar "saknas". Hittar den inte någonstans, såg den i går och alla 4 såg fullt normala ut (utom den skadade som ju fortfarande är skadad men simmar runt och äter osv.) och idag saknas den. Rensade lite bland växterna för att se om jag kunde hitta några rester eller hitta någonting öht som tyder på att något har hänt, men ingenting hittat eller några tendenser till att andra fiskar ser konstiga ut eller någonting.

    Plockade bort ena svärdplantan, den på högersidan som bara var stor och kändes ivägen, om någon vill ha en svärplanta modell större så finns den för avhämtning här kostar gratis .

    Har även konstaterat att mina lysrör börjar ta slut, dom i stora rampen var ju begagnade så det är inget konstigt med det.
    Frågan är bara vad jag ska ha?
    Det rör sig om 6st 80w T5 rör, det är ju kul om växterna växer så tips uppskattas.

    Lämna en kommentar:


  • KristianE
    svarade
    Uppdateringsdax kanske.
    Stora karet tuffar å går. Har gjort om lite på högersidan, plockat bort 90% av hornsäven och slängt ner rötter istället. Hittade stora fina rötter på lokala djuraffären som av någon anledning tog betalt styck baserat enbart på längden på dom... Bra för mig om roten inte är jätte lång men i vinkel (dom mätte ju bara den längsta delen) så 2 rötter som vägde i runda slängar 5kg st för 190kr styck. Sen åkte jag ner till andra djuraffären som sålde rötter per kg och köpte på mig massa smårötter så att jag kunde fylla på med lite småbitar.

    Cyanon frodas då jag inte har lyckats få upp mina nitrat nivåer, testade i kväll med att hälla i ett helt paket kno3 (50g typ?) vilket borde ge drygt trippel dos. Har även saltat upp karet till 1dl/100L pga en skada vid basen på en av scalarerna som inte läkte. 1,4L salt och ett dygn senare så ser det redan betydligt bättre ut.

    I mitt 250L kar så har jag stadiga Ph värden på 6,2 pga torven men ingen färgning av vattnet, får väl ta å kolla på alkottar eller något annat för att få färgen. Har även skaffat lite flytväxter i form av frogbit (stavas det så? dom med långa rötter) som nu står för ljusdämpningen istället för flytande hornsäv, betydligt snyggare och mindre överlevnadskvot på yngel.
    Mina Endlers ynglar av sig så som sig bör och det börjar så smått bli rejält överbefolkat, var och tittade på alternativ för att minska befolkningen lite men hittade inget som inte blev för stort och kunde leva som solitärer (och som inte tog mina vuxna Endlers och kardinaler). Tips mottages gärna, skulle kanske någon Apisto få för sig att skörda Endlers yngel?

    Lämna en kommentar:


  • KristianE
    svarade
    Jag har ganska mjukt vatten, typ KH 2-3. Å knepet med att titta på karet från sidan blir svårt då jag inte ser genom på den ledden, har för mycket rötter i vägen .
    Får använda mina foton som referens helt enkelt...

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    Det tar några dagar för torven att börja färga. Speciellt om du har hårt vatten så buffras den pH sänkande funktionen hos torven. Ett lätt sätt att se om du börjar få färgning på vattnet är att titta genom kortsidan på karet, och ha något ljust, papper kanske, på andra kortsidan. Då syns färgningen av vattnet bra

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Ursprungligen postat av KristianE
    Dom måste nog vara ganska små för att gå åt som mat än så länge, varken mina scalarer eller nyckelhål är ju fullvuxna än.
    Jag får låta tanken sjunka in lite så får vid se vad som händer, jag skyndar långsamt.

    Det har inte hänt något med färgen på vattnet i 250 karet, jag vet inte riktigt vad man kan förvänta sig heller.
    Blir nog bra i slutändan...
    Okej, angående torven blir det nog kanon. Du köpte alltså ett vanligt block löst?

    Lämna en kommentar:


  • KristianE
    svarade
    Dom måste nog vara ganska små för att gå åt som mat än så länge, varken mina scalarer eller nyckelhål är ju fullvuxna än.
    Jag får låta tanken sjunka in lite så får vid se vad som händer, jag skyndar långsamt.

    Det har inte hänt något med färgen på vattnet i 250 karet, jag vet inte riktigt vad man kan förvänta sig heller.
    Blir nog bra i slutändan...

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Ursprungligen postat av KristianE
    Äggen klarade sig inte, dom blev vita och nu är dom borta. Har för mig att jag har läst att det blir så när dom är obefruktade kan detta stämma?
    I veckan måste jag ta tag i mina växter, dom har dragit iväg som bara den nu när jag har ökat nitratnivåerna i karet. Om någon vill ha växter (framförallt det som ska var en låg marktäckare som jag har på högersidan) så är det bara att komma å hämta den är nästan 30cm hög nu...


    Fick även ett ryck att försöka förverkliga mina svartvattenplaner i mitt 250l kar. Jag var förbi blomstershoppen å köpte mig ett torvblock, väl hemma så var det till att tina upp det eftersom det förvarades utomhus och sen med lagom stora bitar i karet.
    250L karet "liter" just nu av en Endlers invasion. Dom har fått föröka sig lite för vilt och ynglen har haft möjlighet att gömma sig bra så att dom flesta verkar ha överlevt.
    Jag har funderat på att flytta över lite yngel till mitt 1440 kar så att dom med lite tur blir mat men velar eftersom jag vet att alla inte kommer att gå åt och dom kommer säkerligen börja föröka sig. En fördel med guppy är ju att dom faktiskt är väldigt bra på att putsa växter, dom är konstant på växterna i 250 karet och plockar alger.

    Hursomhelst så hoppas jag nu på att vattnet i 250karet ska bli lite mer tefärgat och framförallt att PH´t sjunker lite. Jag tog ett par bilder tidigare i dag men eftersom det var ljust ute så fick jag massa reflektioner, men jag har ju koll på hur vattnet såg ut innan torven.
    Fan, det här ska bli kul att se.
    Angående guppy har du inga yngel som inte blivit könsmogna som du kan dratta i? Av samma kön så slipper du ev. förökning. Eller är det pyttesmå som mer är foder?

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av KristianE
    Äggen klarade sig inte, dom blev vita och nu är dom borta. Har för mig att jag har läst att det blir så när dom är obefruktade kan detta stämma?
    Stämmer i diskusfallet iaf. Kan mycket väl vara samma.

    Lämna en kommentar:


  • KristianE
    svarade
    Äggen klarade sig inte, dom blev vita och nu är dom borta. Har för mig att jag har läst att det blir så när dom är obefruktade kan detta stämma?
    I veckan måste jag ta tag i mina växter, dom har dragit iväg som bara den nu när jag har ökat nitratnivåerna i karet. Om någon vill ha växter (framförallt det som ska var en låg marktäckare som jag har på högersidan) så är det bara att komma å hämta den är nästan 30cm hög nu...


    Fick även ett ryck att försöka förverkliga mina svartvattenplaner i mitt 250l kar. Jag var förbi blomstershoppen å köpte mig ett torvblock, väl hemma så var det till att tina upp det eftersom det förvarades utomhus och sen med lagom stora bitar i karet.
    250L karet "liter" just nu av en Endlers invasion. Dom har fått föröka sig lite för vilt och ynglen har haft möjlighet att gömma sig bra så att dom flesta verkar ha överlevt.
    Jag har funderat på att flytta över lite yngel till mitt 1440 kar så att dom med lite tur blir mat men velar eftersom jag vet att alla inte kommer att gå åt och dom kommer säkerligen börja föröka sig. En fördel med guppy är ju att dom faktiskt är väldigt bra på att putsa växter, dom är konstant på växterna i 250 karet och plockar alger.

    Hursomhelst så hoppas jag nu på att vattnet i 250karet ska bli lite mer tefärgat och framförallt att PH´t sjunker lite. Jag tog ett par bilder tidigare i dag men eftersom det var ljust ute så fick jag massa reflektioner, men jag har ju koll på hur vattnet såg ut innan torven.
    Senast redigerad av KristianE; 06 January 2013, 23:10.

    Lämna en kommentar:


  • KristianE
    svarade
    Gjorde ett Nitrat test nyss, låg på 5mg/l kan ha varit upp mot 10 men testet är lite grovhugget och visar bara 0 5 10 20 40. Så Det blev till att hälla i 1,5dl kno3 ytterligare, ska testa i kväll igen å se om det gör någon skillnad...
    Har alltså trippel dos kno3 just nu (4,5dl)...

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    250L blir 1440

    Ok. Då rör det sig ju åt rätt håll. Men tror på en stark koppling mellan Nitrat och Cyano. Så jag tror det försvinner när du får upp nivån.

    Lämna en kommentar:


  • KristianE
    svarade
    Det är faktiskt inte så farligt längre, bara små "fläckar" på botten. Däremot är det fortfarande ganska mycket på roten på vänstersidan och lite på växterna här och där, men som sagt mycket bättre.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    250L blir 1440

    Visst är Cyano coolt. Lite som att lägga in en lyxig heltäckningsmatta i alla rum. Fiskarna verkar ju gilla din lite mjukare bottenbeläggning

    Lämna en kommentar:


  • KristianE
    svarade
    Äh Cyano är coolt.
    Eller så kan man köra med klassikern.
    Det är bara pengar

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Det kostar på att ligga på topp

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...