Kokillens Juwel Rio 400

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #31
    Riktigt snyggt kar! Helläckert med Javamossan. Hur har du fäst den? Sedan apropå din Cyano så fick jag lära mig här i forumet att det ofta beror på för låga näringsvärden gällande t.ex. nitrat och fosfat. Så jag gissar att växterna tar allt och då blir det Cyano. Med PMDD i höjda doser försvann det på ett par dagar.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #32
      Du bilderna blev snygga. Hur gjorde du när du tog dem? Med eller utan blixt?
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #33
        Ursprungligen postat av kokillen
        Lägger upp en bild på hur akvariet ser ut idag.

        [ATTACH=CONFIG]56738[/ATTACH]
        Ett av de finaste som finns att tillgå i mina ögon. Mycket bra jobbat!
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • solis
          • July 2008
          • 5064

          #34
          Jättefint kar, man blir nästan avis
          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

          Kommentar

          • kokillen
            • January 2012
            • 54

            #35
            Börjar med att tacka för fina ord.

            Ljustimmar ligger på ca 11-12 timmar, har inte exakt koll på hur timerarna är inställda. Gödning sker med EasyLife Profito och Easy Carbo. Funderingar finns att gå över till PMDD men vet inte varför jag fått för mig att det skulle vara krångligt. Tre flaskor är i för sig mer än en flaska, men krångligare än så lär det väl inte vara. Vattenbyten sker med ca 30% en gång i veckan.

            Jag använde mig av svart tunn flätad fiskelina för att fästa mossan. Cyanon verkar tyvärr dyka upp lite ibland, men aldrig riktigt hittat orsaken. PMDD kanske skulle lösa problemet.

            Fotar med en systemkamera och samtliga bilder tagna utan blixt. För stillastående fisk (t ex Venezuela Black) körde jag på auto. För fisk i rörelse brukar jag ändra slutartid (?). Väldig amatör vad gäller kamerainställningar, tror det är 1/250.

            Hur är det i era akvarier med alger? Syns inte på dessa bilder, men det finns olika alger här och där. Börjar tycka/acceptera att det hör akvariet till, men kan fortfarande störa mig lite på dem.

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956

              #36
              Jag har upplevt att växterna växer extremt mycket fortare med co2 än med easycarbo dock. Ibland är PMDD lite osmidigt men det är ju billigt, antar att det är därför många använder det när man har stora kar etc så blir det kanske dyrt med märkesgrejerna.
              350L Diskus

              Kommentar

              • irwin_fletch
                • April 2009
                • 544

                #37
                Missat denna tråd men måste bara säga att du har ett riktigt snyggt kar!

                Kommentar

                • Najjklas
                  • August 2008
                  • 77

                  #38
                  Mycket läckert!

                  Kommentar

                  • kokillen
                    • January 2012
                    • 54

                    #39
                    Senaste månaderna har tjugotalet Rödmunstetror spårlöst försvunnit. Har inte kunnat hitta några döda fiskar så gissar att de blivit fiskmat. Tror inte det är Scalarerna utan mina Xingus som är de skyldiga, de har "enorma" gap. Släpper man ner en maltablett så är de där och stoppar in den hel i munnen innan någon annan fisk hinner smaka.

                    Så istället för att köpa mer "fiskmat" blev det en annan tetra. Tio Dolkstickstetror simmar nu runt i akvariet sedan helgen, och planerna finns att köpa in några till. Långt ifrån lika bra på att stimma som Rödmunstetrorna, men håller till och från ihop i grupp och följer varandra från sida till sida.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0650.jpg
Visningar: 1
Storlek: 84,9 KB
ID: 2144788

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0644.jpg
Visningar: 1
Storlek: 78,5 KB
ID: 2144789

                    Kommentar

                    • kokillen
                      • January 2012
                      • 54

                      #40
                      Till min fasa upptäckt att Dolkstickstetrorna gilla att ge sig på Scalarernas fenor. Någon som har en annan lösning än att ta bort någon arterna? Kan det lösa sig med tiden att fenorna blir mindre intressanta?

                      Kommentar

                      • Getingen
                        • August 2010
                        • 325

                        #41
                        Ursprungligen postat av kokillen
                        Till min fasa upptäckt att Dolkstickstetrorna gilla att ge sig på Scalarernas fenor. Någon som har en annan lösning än att ta bort någon arterna? Kan det lösa sig med tiden att fenorna blir mindre intressanta?
                        Finns teorier om att fler tetror kan hjälpa mot problemet, Dolksticken är ju egentligen ingen fenbitare vad jag vet och vad jag har läst så kan vissa arter få det beteendet ändå, fler av samma art ska lugna dom och med lite tur lösa problemet. Detta är inte mina egna erfarenheter utan saker jag har läst av andra.

                        Spontant hade jag tänkt att fler tetror är mer problem, men det behöver kanske inte vara så. Någon annan har kanske något att tillägga?

                        Kommentar

                        • kokillen
                          • January 2012
                          • 54

                          #42
                          Igår dog pumpen (Juwels original) till akvariet och jag undrar nu hur länge ett akvarium kan klara sig utan pump/filter? Hur brådskande är det att skaffa nytt? Lite stressigt att det sker två dagar innan man drar iväg på semester och inte har någon gammal liggande hemma.

                          Ikväll ska jag ut och leta, men vet inte om butikerna har Juwels original inne, alternativt får det köpas ytterfilter. Säkert bättre grejer men också till ett högre pris.

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #43
                            Kokillens Juwel Rio 400

                            De butiker som har Juwels grejer brukar ha utbytespumpar. Skulle jag själv byta så skulle jag ta chansen att ta 1500 pumpen. Jag har ju inner filtret och ett Eheim 2075 parallellt igång i mitt Vision 450. Bytte upp mig i mitt 180 och tog 1000 pumpen där. 2 filter ger ju högre filtermassa och dubbel säkerhet.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • kokillen
                              • January 2012
                              • 54

                              #44
                              Det blev Juwels Eccoflow 1500. Och vilket drag det blev i akvariet, på gränsen till för mycket skulle jag nästan säga. Men det dämpas nog lite med tiden då delar av filtermaterialet är "lite ursköljt" då trycket blev allt för dåligt för nån vecka sen.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                #45
                                Kokillens Juwel Rio 400

                                Tror det är ovanan och det blir ju också som du säger mer packat i filtret med godtagbar genomströmning. Tror du blir nöjd.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...