Kokillens Juwel Rio 400

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kokillen
    • January 2012
    • 54

    Kokillens Juwel Rio 400

    Efter att ha varit en flitig läsare i månader har det blivit dags att ge sig till känna. Vet inte om jag ska kalla detta ett projekt (passar nog ändå bäst in i denna tråd), men ska löpande försöka slänga in lite bilder på akvariet, dess innehåll och vad som kan tänkas hända i ett akvarium.

    Akvariet:
    Juwel Rio 400 (450l) med alla dess originaltillbehör som pump, värmare och beslysning.

    Bakgrund:
    BTN Amazonas

    Inredning:
    Rådasand, diverswe rötter, eklöv.

    Växter:
    Anubias, Barteri, Javamossa, Vallisneria, Vattenspikblad, mossbollar m.fl...

    Invånare:
    Scalare, Rödmunstetra, Pansarmal albino, Sterbai, Dvärgbotia, Otocinclus, Apisto Baenschi och svärdbärare (som jag önskar bli av med). Svärdbärarna med som startfisk när akvariet drogs igång för ca tre månader sedan (hade tidigare Juwel Rio 125). Ett par köpta köpta snäckor och fripassagerare.

    Slänger ur mig en fråga också på en gång. Skulle det funka att släppa ner en till variant av apisotgramma ihop med Baenschin? Akvariet är ca 150 cm långt.
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Halloj Kokillen! Välkommen till forumet!
    Det skall bli intressant och spännande att följa ditt projekt! Det skall nog kunna fungera med någon apisto till i karet - men, det är alltid svårt att sia om sådana saker, ibland funkar det och ibland inte. Testa och håll ögonen på dom!
    Som sagt, Välkommen, och glöm inte; sätt gärna in bilder på projektet!

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      är inte Baenschin ganska liten och långt ifrån aggro ?

      isf skulle jag nog kollat lite mer noga på de mindre apistiorna som eventeullt sällskap.




      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #4
        Jag säger också hejsan och välkommen!
        Kul, med en ny projekttråd - den måste följas.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • kokillen
          • January 2012
          • 54

          #5
          Slänger in en halvdan bild på hur akvariet ser ut för tillfället. Under de tre månader akvariet har varit igång har det skett några ommöbleringar. Svårt att bli helt nöjd, men rötterna börjar hitta sin plats. Bestämt att jag ska i med fler eklöv och kanske någon rödaktig växt.

          Klicka på bilden för större version

Namn: A4.jpg
Visningar: 1
Storlek: 110,8 KB
ID: 2139906

          Kommentar

          • kokillen
            • January 2012
            • 54

            #6
            Vet inte riktigt vad jag ska uppdatera med när projektet redan är i full igång sedan en tid tillbaka. Här kommer i alla fall några fiskbilder...

            Påfyllning vid vattenbyte.
            Klicka på bilden för större version

Namn: Påfyllning.jpg
Visningar: 1
Storlek: 146,5 KB
ID: 2140223

            Scalarer
            Klicka på bilden för större version

Namn: Scalarer.jpg
Visningar: 1
Storlek: 143,3 KB
ID: 2140224

            Två små Dvärgbotior leker.
            Klicka på bilden för större version

Namn: Dvärgbotior.jpg
Visningar: 1
Storlek: 79,9 KB
ID: 2140225

            När jag får mer tid så ska kameran fram igen och då kommer lite fler bilder från hela akvariet och inte bara på några av fiskarna.

            Kommentar

            • Getingen
              • August 2010
              • 325

              #7
              Snyggt kar.

              Kommentar

              • kokillen
                • January 2012
                • 54

                #8
                Tack!

                Någon sorts "remake" är på gång i akvariet, vet dock inte riktigt än vad jag vill. Tiger Lotus finns i tankarna att det ska stoppas ner, grön eller röd spelar mig ingen större roll. Även Papegojblad (Alternanthera cardinalis) har jag tänkt att klämma in nånstans. Någon spretig rot/kvist/gren har jag tänkt peta in i hörnet vid utblåset.

                Dock är det inte alltid som verkligheten blir som man tänkt i tanken, så kan bli något helt annat i slutändan.

                Börjar även bli dags att ansa javamossan på roten i mitten. Delar lär nog hamna högst upp på roten i vänstra hörnet.

                Till helgen blir det åka runt på ett par zooaffärer och se vad de har att erbjuda. Vem vet, kanske även finns fina firrar i butiken som inte går att motstå.

                Kommentar

                • Getingen
                  • August 2010
                  • 325

                  #9
                  Ursprungligen postat av kokillen
                  Tack!

                  Någon sorts "remake" är på gång i akvariet, vet dock inte riktigt än vad jag vill. Tiger Lotus finns i tankarna att det ska stoppas ner, grön eller röd spelar mig ingen större roll. Även Papegojblad (Alternanthera cardinalis) har jag tänkt att klämma in nånstans. Någon spretig rot/kvist/gren har jag tänkt peta in i hörnet vid utblåset.

                  Dock är det inte alltid som verkligheten blir som man tänkt i tanken, så kan bli något helt annat i slutändan.

                  Börjar även bli dags att ansa javamossan på roten i mitten. Delar lär nog hamna högst upp på roten i vänstra hörnet.

                  Till helgen blir det åka runt på ett par zooaffärer och se vad de har att erbjuda. Vem vet, kanske även finns fina firrar i butiken som inte går att motstå.
                  Okej jag tycker annars att du fått till det riktigt fint. Gillar mossan på roten. Kör du nån co2 till ditt kar? Vet inte om papegojbladet behöver det eller om det funkar utan.

                  Kommentar

                  • kokillen
                    • January 2012
                    • 54

                    #10
                    Kör idag med Easy Carbo och Easy Profito. Ska väl gå över till PMDD istället för Profito när det börjar sina i flaskan, bättre och billigare enligt de som är mer insatta.

                    Vad gäller co2 är jag dåligt påläst, aldrig provat det.

                    Kommentar

                    • Getingen
                      • August 2010
                      • 325

                      #11
                      Ursprungligen postat av kokillen
                      Kör idag med Easy Carbo och Easy Profito. Ska väl gå över till PMDD istället för Profito när det börjar sina i flaskan, bättre och billigare enligt de som är mer insatta.

                      Vad gäller co2 är jag dåligt påläst, aldrig provat det.
                      Använder du Easy Carbo tillsätter du co2. Det är en av varianterna, då två andra är ett trycksatt system eller ett hemmabyggt där man skapar mäsk.

                      Tycker du har väldigt fina plantor.

                      Kommentar

                      • kokillen
                        • January 2012
                        • 54

                        #12
                        Snart yngeldags, där naturen kommer få ha sin gång. Tror inte ynglen klarar gömma sig för Scalarerna den här gången heller...

                        Klicka på bilden för större version

Namn: Yngeldags.jpg
Visningar: 1
Storlek: 69,7 KB
ID: 2140317

                        Kommentar

                        • kokillen
                          • January 2012
                          • 54

                          #13
                          Funderar på att uppdatera akvariet med reflektorer och undrar om någon har koll på om man i så fall ska sätta en på varje lysrör (akvariet har fyra) eller om det räcker att endast sätta på vissa av de, kanske bara bakre paret eller liknande?

                          Idag är det två olika sorters lysrör som ska "framhäva" olika saker.

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #14
                            sätt på alla rören. finns ingen anledning att låta ljuset försvinna upp i rampen.

                            vad är det för rör idag?

                            day o color eller?

                            Kommentar

                            • kokillen
                              • January 2012
                              • 54

                              #15
                              Original som sitter i och minns inte exakt vilka det är. Två day är jag säker på, vilket de andra två är minns jag inte.

                              Fyra reflektorer får det bli när tillfället ges.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...