Nästa projekt: 430 L SA i trä

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gonzo44
    • October 2007
    • 2770

    #31
    Ursprungligen postat av bong
    Jag vek min duk, jag använde inte silikon utan Tec-7 till rutan vilket visade sig inte vara hållbart särskillt länge under vatten, fick dock fet kompensation från tillverkare

    Har du gummi eller pvc duk? pvc kan kanske funka då karet inte är så stort.

    Hade det inte varit bättre att provtrycka innan bakgrunden kom i?
    Det måste varit något fel på dom tuberna du fick?? för jag mena dom andvänder tec7 till att täta stora akvarium med på typ allmänna akvatier 10,000L och uppåt, om inte jag är felinformerad, ofta när jag köpt tec7 så har jag fått för gamla tuber speciellt om det är lite ovanliga färger på dom,
    Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

    Kommentar

    • gonzo44
      • October 2007
      • 2770

      #32
      Ursprungligen postat av SneakySteve
      Jaha okej.

      Jag har pvc duk.
      Bakgrunden åkte i nu för att det var så smidigt att fästa den utan framrutan i. Jag räknar med att karet håller tätt... (;


      Odlingslokal i miniformat:
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=149025
      pvc du andvänder inte silikon på pvc hoppas jag för det fäster urdåligt asså inte alls typ...
      Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

      Kommentar

      • gonzo44
        • October 2007
        • 2770

        #33
        Jo för tusan en sak till du har troligen eller helt klart gjort en av de snyggade bakgrunder på detta förum och troligen fler... Grattis till ett gott arbete keep it upp...
        Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

        Kommentar

        • SneakySteve
          • July 2010
          • 425

          #34
          Ursprungligen postat av gonzo44
          Jo för tusan en sak till du har troligen eller helt klart gjort en av de snyggade bakgrunder på detta förum och troligen fler... Grattis till ett gott arbete keep it upp...
          Tack för de fina orden! Man gör ju så gott man kan liksom.. (;

          Jag fick erfara att silikon inte alls fäster på pvc men sen ruggade jag upp fästytorna ordentligt med en slipmaskin så nu sitter det


          Odlingslokal i miniformat:
          ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

          Kommentar

          • gonzo44
            • October 2007
            • 2770

            #35
            Ursprungligen postat av SneakySteve
            Tack för de fina orden! Man gör ju så gott man kan liksom.. (;

            Jag fick erfara att silikon inte alls fäster på pvc men sen ruggade jag upp fästytorna ordentligt med en slipmaskin så nu sitter det


            Odlingslokal i miniformat:
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=149025
            ok gött gött, hur har du tänkt fästa rutan??
            Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

            Kommentar

            • SneakySteve
              • July 2010
              • 425

              #36
              Ursprungligen postat av gonzo44
              ok gött gött, hur har du tänkt fästa rutan??
              Framrutan fäster jag mot framramen där det inte är någon pvc.


              Odlingslokal i miniformat:
              ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

              Kommentar

              • bong
                • November 2008
                • 1087

                #37
                Ursprungligen postat av gonzo44
                Det måste varit något fel på dom tuberna du fick?? för jag mena dom andvänder tec7 till att täta stora akvarium med på typ allmänna akvatier 10,000L och uppåt, om inte jag är felinformerad, ofta när jag köpt tec7 så har jag fått för gamla tuber speciellt om det är lite ovanliga färger på dom,
                Ja jag ringde novatec och berärttade mina erfarenheter och dom kunde inte tro att det var sant, sen fick jag en helt ny låda skickad direkt från fabrik som en kompis använde till sina moduler som inte heller satt fast :s Han ringde då novatec som helt plötsligt sa: Vi rekommenderar silikon om man ska limma under vatten. Verkar som dom själva insett att produkten inte håller speciellt länge
                3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
                http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

                Kommentar

                • SneakySteve
                  • July 2010
                  • 425

                  #38
                  Ursprungligen postat av bong
                  Ja jag ringde novatec och berärttade mina erfarenheter och dom kunde inte tro att det var sant, sen fick jag en helt ny låda skickad direkt från fabrik som en kompis använde till sina moduler som inte heller satt fast :s Han ringde då novatec som helt plötsligt sa: Vi rekommenderar silikon om man ska limma under vatten. Verkar som dom själva insett att produkten inte håller speciellt länge
                  Vad var anledningen till att du använde det från början? Brukar tec7 fästa bättre eller är det billigare?


                  Odlingslokal i miniformat:
                  ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

                  Kommentar

                  • gonzo44
                    • October 2007
                    • 2770

                    #39
                    Ursprungligen postat av bong
                    Ja jag ringde novatec och berärttade mina erfarenheter och dom kunde inte tro att det var sant, sen fick jag en helt ny låda skickad direkt från fabrik som en kompis använde till sina moduler som inte heller satt fast :s Han ringde då novatec som helt plötsligt sa: Vi rekommenderar silikon om man ska limma under vatten. Verkar som dom själva insett att produkten inte håller speciellt länge
                    hmmm kan vara så, jag har använt mycke tec7 i mina dammar, limmat fast typ stenar och dyligt på pvc duk och jag ser nu att det börjar lossna på sina ställen. så det är ju kula att få reda på det nu, tur all man bara använt silikon till akvarier.. det får bli ett samtal till Novatec på måndag
                    Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                    Kommentar

                    • SneakySteve
                      • July 2010
                      • 425

                      #40
                      Ursprungligen postat av gonzo44
                      hmmm kan vara så, jag har använt mycke tec7 i mina dammar, limmat fast typ stenar och dyligt på pvc duk och jag ser nu att det börjar lossna på sina ställen. så det är ju kula att få reda på det nu, tur all man bara använt silikon till akvarier.. det får bli ett samtal till Novatec på måndag
                      Va trist att det börjar släppa! Marknadsför novatec sin produkt med att den fäster på pvc också eller?


                      Odlingslokal i miniformat:
                      ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

                      Kommentar

                      • bong
                        • November 2008
                        • 1087

                        #41
                        Jag har döpt om skiten till skräck-7 Jag använde det för att dom sålde det i dammbutiken jag handlade duken i, och det skulle minsann fästa på gummit. Enligt novatech ska det fästa på allt utom PP-plast... Jag har använt det som tätning i genomföringar (med gänga och kontramutter) med gott resultat så helt värdelöst är det ju inte.
                        3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
                        http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

                        Kommentar

                        • SneakySteve
                          • July 2010
                          • 425

                          #42
                          Ursprungligen postat av bong
                          Jag har döpt om skiten till skräck-7 Jag använde det för att dom sålde det i dammbutiken jag handlade duken i, och det skulle minsann fästa på gummit. Enligt novatech ska det fästa på allt utom PP-plast... Jag har använt det som tätning i genomföringar (med gänga och kontramutter) med gott resultat så helt värdelöst är det ju inte.
                          Jaha det var verkligen dåligt! Är det så så ska man klaga!


                          Odlingslokal i miniformat:
                          ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

                          Kommentar

                          • SneakySteve
                            • July 2010
                            • 425

                            #43
                            Med ett högskoleprov snurrande i huvudet så penslade jag på det sista lagret betong på bakgrunden. När denna torkat så blir det färg och sen lackning.
                            Jag försökte maskera raster så gott det gick, det är svårt att få ett jämt lager på plast och sen får man ju inte täcka springorna heller.

                            Jag slänger med två bilder på vardera filterhörn. Med lite snabb matematik så har jag fått det till en sammanlagd volym på ca 25liter vilket är helt okej.

                            Jag ska också försöka hinna med att försegla vissa skivkanter och springor i möbeln med akrylfog. Vill hinna måla framruteramen också men får se hur länge jag orkar hålla på


                            Odlingslokal i miniformat:
                            ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

                            Kommentar

                            • SneakySteve
                              • July 2010
                              • 425

                              #44
                              Bilderna ja...


                              Odlingslokal i miniformat:
                              Bifogade filer
                              ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

                              Kommentar

                              • Johanadhoc
                                • April 2011
                                • 377

                                #45
                                Snyggt som tusan! Du måste lägga ut en tutorial på hur man gör en hemmagjord bakgrund sådär snygg!
                                Fyll bara med rötter sedan så blir det sjukt snyggt!

                                Discus (fish), Fish, amazon, biotope, peru, Amazon River, Amazon Rainforest, Aquarium, Tank, Water, Aquatic, aquarium, back, to, nature

                                Lite inspiration kanske,
                                MVH//
                                Johan

                                Projekt 300 liter diskus»
                                Projekt inomhusdamm - sköldpadda»

                                Kommentar

                                Arbetssätt...