Skaldjurskub

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alfreds
    • January 2009
    • 293

    Jag håvar över dom nu.
    Med vänlig hälsning
    Alfred
    240L Sällskapsakvarium + ett trasigt 64L

    Kommentar

    • alfreds
      • January 2009
      • 293

      Bilder, bilder, här var det bilder i massor:

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1415.jpg
Visningar: 1
Storlek: 116,2 KB
ID: 2140410Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1416.jpg
Visningar: 1
Storlek: 103,6 KB
ID: 2140411

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1417.jpg
Visningar: 1
Storlek: 120,9 KB
ID: 2140412Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1419.jpg
Visningar: 1
Storlek: 145,9 KB
ID: 2140413

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1420.jpg
Visningar: 1
Storlek: 132,2 KB
ID: 2140414Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1421.jpg
Visningar: 1
Storlek: 145,2 KB
ID: 2140415

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1422.jpg
Visningar: 1
Storlek: 97,4 KB
ID: 2140416Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1423.jpg
Visningar: 1
Storlek: 158,8 KB
ID: 2140417

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1424.jpg
Visningar: 1
Storlek: 161,3 KB
ID: 2140418Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1425.jpg
Visningar: 1
Storlek: 92,9 KB
ID: 2140419

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1426.jpg
Visningar: 1
Storlek: 126,9 KB
ID: 2140420Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1427.jpg
Visningar: 1
Storlek: 119,3 KB
ID: 2140421

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1429.jpg
Visningar: 1
Storlek: 86,0 KB
ID: 2140422Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1430.jpg
Visningar: 1
Storlek: 112,3 KB
ID: 2140423

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1431.jpg
Visningar: 1
Storlek: 171,9 KB
ID: 2140424


      Det har bildats något konstigt på insuget till pumpen, vilket kan ses på en av bilderna. Några idéer om vad det är?

      För att undvika bråk har kräftorna utvecklat en fin strategi, nämnligen: Jag i egenskap av stor och fin kräfta har förkörsrätt till gömställen och mat. Om vi möts är det du som ska vika undan, för du är sämre. När alla kräftor tänker så, så är det omöjligt att det uppkommer gräl, eller hur?
      Med vänlig hälsning
      Alfred
      240L Sällskapsakvarium + ett trasigt 64L

      Kommentar

      • MrH
        • October 2010
        • 2825

        det där på pumpen är nog bara lite smuts å typ alg tjaffs, ser ut så på min också. ingen fara.

        alltså dom där kräftorna var ju hur häfftiga som helst! klart värt å vänta på ju
        MrH ---> 175L SA kub

        Kommentar

        • alfreds
          • January 2009
          • 293

          Håller med om att de är häftiga!

          Nästa gång när jag ser att de bråkar måste jag filma det. De tar tag i varandra med klorna och snurrar runt lite tills förloraren skjuter iväg bakåt. Snabbare än räkorna är kräftorna i alla fall (räkorna kommer endå undan då de kan fly uppåt).

          Jag har en kräfta som lekte tuff och bråkade med alla som kommer nära. Han är bara näst störst så han tar det lite lungnare nu efter att "pappa" läxat upp honom.
          Med vänlig hälsning
          Alfred
          240L Sällskapsakvarium + ett trasigt 64L

          Kommentar

          • alfreds
            • January 2009
            • 293

            Jag visade mamma hur man sköter skaldjurskuben nu. Mitt i min förevisning avbröt hon mig och frågade: Är räkor de små fiskarna med ben? Det börjar bra, tur att jag kommer hem på söndag ...

            En snäcka har "försvunnit" men den kan inte vara långt borta. Mossan har tagit över bakdelen av karet så det är lite dålig sikt, den gömmer sig säkert där.
            Med vänlig hälsning
            Alfred
            240L Sällskapsakvarium + ett trasigt 64L

            Kommentar

            • Miliimli
              • March 2010
              • 2457

              Det ser jättefint ut, både karet och invånarna

              Hur är det annars med kräftorna, är det lätta eller svåra att få att föröka sig?

              Kommentar

              • alfreds
                • January 2009
                • 293

                Borta bra, men hemma bäst! Jag har nu kommit hem, och efter min mammas rapport så fick jag veta att karet har bara klarat sig halv bra utan mig.

                Flera kräftor har ömsat skal. Kanske på grund utav stressen från flytten? Inget dåligt med att de ömsar skal men jag hittar bara 5. Den sjätte har försvunnit. Om den ömsade skal så är den mer sårbar, jag gissar att den blev kräftmat. Några andra idéer? Ska jag låta de gamla skalen vara kvar i karet eller ska jag ta bort dom?

                En snäcka är "död", enligt mamma har den legat på samma plats varje gång hon har varit här. Det har nu kommit två hål i skalet på den. De andra snäckorna rör sig (tror jag åtminståne) men de är inte alls lika pigga som ibörjan när de var nya i karet. Jag hoppas detta rop på hjälp når fram till er snäckexperter: Vad ska jag göra för att få äppelsnäckorna att trivas?

                Räkorna mår dock bra. Alla lever och de har en fin röd färg.
                Med vänlig hälsning
                Alfred
                240L Sällskapsakvarium + ett trasigt 64L

                Kommentar

                • alfreds
                  • January 2009
                  • 293

                  Ursprungligen postat av Miliimli
                  Det ser jättefint ut, både karet och invånarna

                  Hur är det annars med kräftorna, är det lätta eller svåra att få att föröka sig?
                  Tack! Nu just känns det inte så bra på grund av snäckproblemet och den försvunna kräftan.

                  Jag vet inte hur lätt kräftor förökar sig. Det lär jag väl se när de blir större. Jag köpte kräftorna av en som odlar dom. Så helt omöjligt kan det inte vara.
                  Med vänlig hälsning
                  Alfred
                  240L Sällskapsakvarium + ett trasigt 64L

                  Kommentar

                  • Miliimli
                    • March 2010
                    • 2457

                    Angående kräftskalen så låt dem ligga, de innehåller lite kalk och sånt och brukar bli uppätna rätt snabbt (i alla fall räkskalen men jag antar det funkar på samma sätt)
                    Enligt vad jag läst mig till (har ingen erfarenhet av äpplena) så kan de ligga stilla länge utan att röra på sig. Hål i skalet låter ju inte så bra men om du vill kolla kan du ta upp och lukta på den. Död snäcka luktar urk.

                    Har du kollat vattenvärden i burken? Är tempen ok? Ordentligt syresatt?

                    Kommentar

                    • alfreds
                      • January 2009
                      • 293

                      Ursprungligen postat av Miliimli
                      Angående kräftskalen så låt dem ligga, de innehåller lite kalk och sånt och brukar bli uppätna rätt snabbt (i alla fall räkskalen men jag antar det funkar på samma sätt)
                      Enligt vad jag läst mig till (har ingen erfarenhet av äpplena) så kan de ligga stilla länge utan att röra på sig. Hål i skalet låter ju inte så bra men om du vill kolla kan du ta upp och lukta på den. Död snäcka luktar urk.

                      Har du kollat vattenvärden i burken? Är tempen ok? Ordentligt syresatt?
                      Vattenvärderna är okej, pH är kankse på lägre sidan (6,5) men det borde inte orsaka problem ännu. Tempen är också bra. Om vattnet är ordetligt syresatt vet jag inte. Hur kollar jag det?

                      Jag tänker byta vatten idag. Kan jag klippa av musselblommornas rötter? De börjar bli så långa att de snor in sig i mossan.
                      Med vänlig hälsning
                      Alfred
                      240L Sällskapsakvarium + ett trasigt 64L

                      Kommentar

                      • Miliimli
                        • March 2010
                        • 2457

                        Krusar sig vattenytan? Då borde det vara ok..

                        Angående rötterna har ja inga råd, har funderat på de själv många gånger med flytormbunkarna också men aldrig kommit mig för att testa.

                        Kommentar

                        • alfreds
                          • January 2009
                          • 293

                          Vattenytan krusar sig så jag tror att vattnet är syrerikt
                          Med vänlig hälsning
                          Alfred
                          240L Sällskapsakvarium + ett trasigt 64L

                          Kommentar

                          • alfreds
                            • January 2009
                            • 293

                            Hej igen...

                            Det var den 2012-04-24, 21:23 som jag postade mitt förra inlägg i denna tråd. man får nästan skämmas, det har gått 7 månader sedan dess. men det har också varit en jobbig sommar

                            Uppdateringar över vad som hänt i mitt liv under det senaste halvåret:

                            Tidig sommar
                            -tvingades resa bort en vecka. kom hem och fann att de flesta kräftorna var döda, resten dog en stund senare, jag tror att pH blev för lågt
                            -båtmotorn gav upp, en hel del arbete...

                            Sommar
                            -taket på sommar stugan blåste bort i en storm
                            -akvariet sprack.....

                            Höst
                            -lysrampen till 240l gick sönder



                            akvarie intresset svalnade lite efter att kräftorna först åt upp räkorna och sedan dog de själva. sedan sprack akvariet och vatten läckte ut över ett parkettgolv, jobbigt värre...... Det är helt otroligt hur stor yta 64 l vatten kan uppta om man häller det på golvet

                            Det har varit lite jobbigt att försöka få ett nytt akvarium på garantin eftersom jag inte hade köpt deras akvariebord utan använt ett mycket stabilare matsalsbord. men nu ser det ut som om jag kanske får ett nytt akvarium och då tänker jag starta tråden på nytt.

                            man kan väl nästan kalla denna tråd avslutad eftersom akvariet är sönder

                            Jag återkommer med en ny tråd när jag skaffat ett nytt akvarie
                            Med vänlig hälsning
                            Alfred
                            240L Sällskapsakvarium + ett trasigt 64L

                            Kommentar

                            Arbetssätt...