Projekt vintermörker (utökad)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Mathias, dina snygga kar som du har nu för tiden är grymma . Fast om jag skall vara riktigt ärlig, så var karen som du hade "förr" med fiskar och allt också fantastiska.
    Men som du nämnde, så är det inte fiskar som intresserar dig just för tillfället - så vi kollar vidare på dina utsökta växtkar

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • HWH
      • March 2013
      • 2310

      Ursprungligen postat av åheim
      Aquascaping som jag tolkar det är att man efterliknar landmiljöer och placerar den under vatten. Att det bara är att lägga dit pusselbitar när man har allt material tillgängligt som HMW tror så håller jag inte med... Det krävs en bra blick och mycket talang för att få till det riktigt bra, finns ju inga färdiga pussel att köpa så att säga De färdiga pussel som finns är ju bakgrunder och därav min lite aviga inställning till dem, men där kan ju iofs moduler erbjuda lite egen feeling på installationen Inredning är ett stort intresse även hos mig men jag jobbar mer med hardscaping och mindre belysning och aldrig co2 och en mer murrig ton, men detta handlar bara om tycke och smak och lite att jag vill se fisken i lite mörkare miljö
      Jag förklarar ju som en åsna. Självklart ligger set en massa jobb och tanke bakom proffskaren. Och det är picture perfect. Men jag tänker såhär: ett sådant kar kräver tex 1000 vuxna plantor och därför är det mer imponerande att klara att få fram ett hälften så bra resultat när man har satt färre och mindre växter än de som har råd och möjlighet att direkt sätta i tillräckligt med plantor i rätt storlek.

      Lite som att jag har full respekt för de som rider i världscupen i hästhoppning. De lägger säkert helt otroligt med tid och har en fantastisk talang. Men utan chansen att sitta på en 100 miljonerspålle så har de inte en chans.
      /Helena,
      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        Ursprungligen postat av HWH
        Jag förklarar ju som en åsna. Självklart ligger set en massa jobb och tanke bakom proffskaren. Och det är picture perfect. Men jag tänker såhär: ett sådant kar kräver tex 1000 vuxna plantor och därför är det mer imponerande att klara att få fram ett hälften så bra resultat när man har satt färre och mindre växter än de som har råd och möjlighet att direkt sätta i tillräckligt med plantor i rätt storlek.

        Lite som att jag har full respekt för de som rider i världscupen i hästhoppning. De lägger säkert helt otroligt med tid och har en fantastisk talang. Men utan chansen att sitta på en 100 miljonerspålle så har de inte en chans.
        Så är det, men jag ska bli lika bra som Christian Brams, Defdac och Kim 'Diväteoxid' Pulkki och då krävs det utrustning tyvärr.
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • heba
          • September 2013
          • 847

          Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
          Så är det, men jag ska bli lika bra som Christian Brams, Defdac och Kim 'Diväteoxid' Pulkki och då krävs det utrustning tyvärr.
          Är du inte det Måste nog säga att jag tycker det!
          Kan bara suckande beundra hur du får till det med din scaping (och försöka efterlikna/ta till mig det du gör)
          Jag tycker nog att det behövs ett "tränat öga" för att få till det så det faktiskt ser ut som ett vykort, jag försöker och inser att det är attans svårt, men det är bara att fortsätta försöka.
          Varför vill du inte ha några fiskar i karen - tänker då smått typ rasboror eller liknande - är inte ifrågasättande eller, jo, det är jag ju, men inte negativt, utan undrar om det finns en anledning till ditt val vad gäller växter och scape?
          /Helene

          180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            Mathias har ju en egen stajl, och det är eftersträvansvärt!
            Idag fick jag förresten en flaska Micro+ av den sorten som Brams använder, kör man den istället för det bruna pulvret i PMDD eller?

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              Ursprungligen postat av heba
              Är du inte det Måste nog säga att jag tycker det!
              Kan bara suckande beundra hur du får till det med din scaping (och försöka efterlikna/ta till mig det du gör)
              Jag tycker nog att det behövs ett "tränat öga" för att få till det så det faktiskt ser ut som ett vykort, jag försöker och inser att det är attans svårt, men det är bara att fortsätta försöka.
              Varför vill du inte ha några fiskar i karen - tänker då smått typ rasboror eller liknande - är inte ifrågasättande eller, jo, det är jag ju, men inte negativt, utan undrar om det finns en anledning till ditt val vad gäller växter och scape?
              Teori och kontroll, det är jag någorlunda med på. Det finns bra forum att hänga på där man lär sig massor om olika metoder när det gäller gödning, ljus, alger och växter. Vår PMDD-metod är ju ett sätt att göda, ADA gör på ett annat sätt.

              Det blir trender och alla kan egentligen göra det jag gör. In med grejerna och fullt ös liksom. Nu vill jag få till det där vykortet, det där klockrena växtakvariet där allt är perfekt och uträknat. Nu är det vilt, tätt och spretigt. Jag vill att mina akvarier ska sitta kvar i skallen på folk och när bilder dyker upp via Google så ska alla vet att "det där akvariet har Mathias gjort".

              Jag ska helt enkelt bli bland de bästa i lilla landet lagom, det är långt kvar med koldioxid finns det massor av och jag är inte jättegammal..
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                Ursprungligen postat av Mr Woods
                Mathias har ju en egen stajl, och det är eftersträvansvärt!
                Idag fick jag förresten en flaska Micro+ av den sorten som Brams använder, kör man den istället för det bruna pulvret i PMDD eller?
                25 ml och resten vatten i en halvlitersflaska. MiPlus är bäst när du har ett kH över 4.

                Jag använder det hela tiden, klockrent. Christian kör med lyxvarianten från Tropica, med det jobbet spelar det inte så stor roll förmodligen
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

                  Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                  Teori och kontroll, det är jag någorlunda med på. Det finns bra forum att hänga på där man lär sig massor om olika metoder när det gäller gödning, ljus, alger och växter. Vår PMDD-metod är ju ett sätt att göda, ADA gör på ett annat sätt.

                  Det blir trender och alla kan egentligen göra det jag gör. In med grejerna och fullt ös liksom. Nu vill jag få till det där vykortet, det där klockrena växtakvariet där allt är perfekt och uträknat. Nu är det vilt, tätt och spretigt. Jag vill att mina akvarier ska sitta kvar i skallen på folk och när bilder dyker upp via Google så ska alla vet att "det där akvariet har Mathias gjort".

                  Jag ska helt enkelt bli bland de bästa i lilla landet lagom, det är långt kvar med koldioxid finns det massor av och jag är inte jättegammal..
                  Ambitionsnivån är det tydligen inget fel på heller!
                  Min är inte fullt så hög, men jag vill verkligen lära mig att skejpa! Det är därför mitt lilla experiment skall startas om när jag väl känner att jag klarar växterna tillräckligt bra. Det gör jag på sätt och vis redan, men innan jag börjar om vill jag kunna slippa suga cyano och skrapa rutorna också!

                  Tänkte gå och handla någon riktigt kinkig växt nu och testa, några tips?

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    Ursprungligen postat av Mr Woods
                    Ambitionsnivån är det tydligen inget fel på heller!
                    Min är inte fullt så hög, men jag vill verkligen lära mig att skejpa! Det är därför mitt lilla experiment skall startas om när jag väl känner att jag klarar växterna tillräckligt bra. Det gör jag på sätt och vis redan, men innan jag börjar om vill jag kunna slippa suga cyano och skrapa rutorna också!

                    Tänkte gå och handla någon riktigt kinkig växt nu och testa, några tips?
                    Elatine hydropiper eller Utricularia graminifolia. Jag har båda, en av dem växer.
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      Då får det bli den senare, den var riktigt snygg! Hoppas den finns att köpa här i närheten...

                      Kom på att jag såg en bild av den i Metro som någon vunnit en fototävling med. Den är jäkligt snygg i mikroskop kan jag säga, fast i min växtburk får den nog svårt, jag har ju rätt bra snurr på vattnet...
                      Senast redigerad av Mr Woods; 15 June 2014, 22:42.

                      Kommentar

                      • Helene&Andreas
                        • January 2009
                        • 1336

                        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                        Teori och kontroll, det är jag någorlunda med på. Det finns bra forum att hänga på där man lär sig massor om olika metoder när det gäller gödning, ljus, alger och växter. Vår PMDD-metod är ju ett sätt att göda, ADA gör på ett annat sätt.

                        Det blir trender och alla kan egentligen göra det jag gör. In med grejerna och fullt ös liksom. Nu vill jag få till det där vykortet, det där klockrena växtakvariet där allt är perfekt och uträknat. Nu är det vilt, tätt och spretigt. Jag vill att mina akvarier ska sitta kvar i skallen på folk och när bilder dyker upp via Google så ska alla vet att "det där akvariet har Mathias gjort".

                        Jag ska helt enkelt bli bland de bästa i lilla landet lagom, det är långt kvar med koldioxid finns det massor av och jag är inte jättegammal..
                        Hahaha! Hörde det.... Hörde en som sa... Undra hur brandkåren skulle reagera om de kom in i Mathias lägenhet och fick se alla hans gasflaskor?

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Ursprungligen postat av Helene&Andreas
                          Hahaha! Hörde det.... Hörde en som sa... Undra hur brandkåren skulle reagera om de kom in i Mathias lägenhet och fick se alla hans gasflaskor?
                          De skulle bli ko-lugna och tänka att här har vi en brandskyddsmedveten man med alla sina Co2flaskor
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Helene&Andreas
                            • January 2009
                            • 1336

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            De skulle bli ko-lugna och tänka att här har vi en brandskyddsmedveten man med alla sina Co2flaskor
                            Jaaa när dom ser vad som är i flaskorna ja!

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Intressant att följa din utveckling, Mathias. I hur du får ett allt större intresse för växter och sedan i att försöka styra växterna att uttrycka ett slags skapande från din sida. Jag gillar verkligen att du tar dig tid och förklarar vart du vill nå med detta. Bäst i Sverige.... bäst i världen. Kul!
                              Egentligen är väl alla slags planteringar ett försök att uttrycka något. Vare sug det är en trädgård eller blomlåda på balkongen. Även jag försöker ju få inredningen "snygg" enligt min alldeles egna smak. Sedan gillar jag när växterna lever sitt eget liv och visar hur de vill ha det. Därav att jag gillar det lite vilda, okontrollerade i dina inredningar och blir lite sval när det ser människo-skapat ut till 100% som i de inredningar som är extremt styrda och kontrollerade. Men fattar nu att du så småningom kommer att ta dig dit. Säkert bli bäst på det också. Hoppas det är ok för dig att dela med dig av dina burkar även om just jag inte klickar 100 med all kontroll? Gillar att detta forum spretar och det blir lite trist om alla lite mer nischade varianter av akvaristik enbart pratar i sina "egna" forum.

                              Däremot så tycker jag det är oerhört vackert det du och andra "skejpare" skapar, men mera vackert som en målning eller bild. Lite som ett fotografiskt ögonblick.

                              Testade förresten att byta mer än 75% vatten i mitt "växt"kar med högre gödning efter och nu är det kolsyra i det karet, men färre alger.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Mathias Nilsson
                                • July 2011
                                • 6552

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Intressant att följa din utveckling, Mathias. I hur du får ett allt större intresse för växter och sedan i att försöka styra växterna att uttrycka ett slags skapande från din sida. Jag gillar verkligen att du tar dig tid och förklarar vart du vill nå med detta. Bäst i Sverige.... bäst i världen. Kul!
                                Egentligen är väl alla slags planteringar ett försök att uttrycka något. Vare sug det är en trädgård eller blomlåda på balkongen. Även jag försöker ju få inredningen "snygg" enligt min alldeles egna smak. Sedan gillar jag när växterna lever sitt eget liv och visar hur de vill ha det. Därav att jag gillar det lite vilda, okontrollerade i dina inredningar och blir lite sval när det ser människo-skapat ut till 100% som i de inredningar som är extremt styrda och kontrollerade. Men fattar nu att du så småningom kommer att ta dig dit. Säkert bli bäst på det också. Hoppas det är ok för dig att dela med dig av dina burkar även om just jag inte klickar 100 med all kontroll? Gillar att detta forum spretar och det blir lite trist om alla lite mer nischade varianter av akvaristik enbart pratar i sina "egna" forum.

                                Däremot så tycker jag det är oerhört vackert det du och andra "skejpare" skapar, men mera vackert som en målning eller bild. Lite som ett fotografiskt ögonblick.

                                Testade förresten att byta mer än 75% vatten i mitt "växt"kar med högre gödning efter och nu är det kolsyra i det karet, men färre alger.
                                Zoopet är ju mitt hem, det är ju här allt började. Jag kliver inte av det här forumet innan jag har skrivit lika många inlägg som Kjell.

                                Den logiska utvecklingen innebär egentligen mer uppstryk inredning, det är ju det här som är roligt. Nu kommer naturligtvis den vilda stilen vara kvar, jag är ju fortfarande mig själv när jag bygger ihop något. Det skall bara höjas ett snäpp, jag vill utvecklas helt enkelt. Jag har ju prowat att köra Iwagumi, det blev ju inget Iwagumi någon gång, det blev vildvuxet.

                                Angående vattenbyten nu då. Du vet att jag kör rätt extremt. Jag byter aldrig mindre än 80% en gång i veckan, enbart för att det är lättare att ha kontroll utan att mäta någonting. Byter man mycket vatten så ser allt klarare ut, det är mycket trevligt. Fortsätt så, du drar ju liksom ut den ammonium som bildats också och då får du mindre algbekymmer. För alla er som tänker -"Jag byter minsann vatten en gång i månaden bara och det fungerar" måste jag förklara att det är en helt annan typ av akvariehållning. Jag har minimal belastning fiskmässigt men jag vill ändå ha det stabilt och lättskött.

                                Vad kör du för växter i nanot nu Johnny?
                                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                                Kommentar

                                Arbetssätt...