Projekt vintermörker (utökad)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Helene&Andreas
    • January 2009
    • 1336

    Makalöst roligt Mathias... Gick in på fin youtube kanal och tittade på dina äldsta filmer.... Du har ju tagit några kliv framåt sen dess!

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      Ursprungligen postat av Helene&Andreas
      Makalöst roligt Mathias... Gick in på fin youtube kanal och tittade på dina äldsta filmer.... Du har ju tagit några kliv framåt sen dess!
      Ja, jag var ju fiskorienterad från början, det var det roligaste i världen. Men, det ändrades ju. Jag låter det ligga kvar för att jag verkligen tyckte om djuren, det är kul att få minnas dem lite ibland.
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Riktigt snyggt och inspirerande. Gillar Dayrören eftersom det blir så himla mycket ljus i karet, men de är hopplösa att filma eller fota. Konstigt nog fungerar iPhone ofta riktigt ok med de rören.
        En nyfiken fråga bara: Vad är det som gör att du inte satsar på spännande fisk i dessa fantastiska kar? Tar de fokuset från växterna? Kan se det karet du fotat med en rejäl grupp med bilbukfiskar t.ex. Snyggt när dessa kvicka/stillsamma coola fiskarna grupperar sig i det karet. Eftersom de håller till vid ytan ofta eller hänger och vilar i mitten så tror jag det skulle bli så läckert.
        Jag skulle kunna satsa på spännande fisk, bara jag kom på vad som är spännande. Jag har ju generellt rätt roliga fiskar men de knatar på i egna akvarier. Jag vet inte, intresset för fisk är inte jättestort.
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          Ursprungligen postat av Helene&Andreas
          Makalöst roligt Mathias... Gick in på fin youtube kanal och tittade på dina äldsta filmer.... Du har ju tagit några kliv framåt sen dess!
          Kom på kaffe snart btw, du bor EN mil härifrån..
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            Det är verkligen inspirerande att se dina akvarier! Du har ju till och med fått mig att bli växtintresserad. Nu pågår en liten förhandling om att bara få ta in ett akvarium till, hade tänkt försöka åstadkomma något åt det här hållet :



            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              Ursprungligen postat av Mr Woods
              Det är verkligen inspirerande att se dina akvarier! Du har ju till och med fått mig att bli växtintresserad. Nu pågår en liten förhandling om att bara få ta in ett akvarium till, hade tänkt försöka åstadkomma något åt det här hållet :



              http://nigro.hu/wp-content/uploads/2010/11/442.jpg
              Det är åt det där hållet jag ska också. Akvarierna har saknats men nu håller jag ju på att ändra detta. Det har liksom inte varit någon idé innan man får tag på akvarier i optiwhite för min del, det når inte hela vägen.
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                Han har ju för fan lyckats bygga en flygbild över Amazonas i en 90x45x45cm glaslåda, helt otroligt!

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  Ursprungligen postat av Mr Woods
                  Han har ju för fan lyckats bygga en flygbild över Amazonas i en 90x45x45cm glaslåda, helt otroligt!
                  Vissa är ju magiska. Ju bättre man blir desto mer förspänt får man det. De här grabbarna beställer inte 40 kg sten i butiken och hoppas på medflyt som den genomsnittlige svenske akvaristen måste göra. Man måste få chansen att välja och vraka bland inredningsdetaljer för att lyckas, det är i princip omöjligt annars.

                  Det här är anledningen till att det finns få riktigt grymma aquascapers i Sverige, man får liksom ta det som erbjuds allt som oftast. Nu äntligen har jag till viss del tagit mig runt det här och jag hoppas att möjligheterna håller i sig lite.

                  Utrustning kan alla köpa, oftast handlar frågorna om belysning och det här är den jobbigaste posten för mig. Runt jul ska jag investera i en fet led-lösning men innan dess kör jag beprövat. Filter och sätt att lösa gas är sekundära bekymmer även om jag vill påstå att vissa sätt är bättre än andra.

                  Vad mynnade allt ut i nu då? Jo, har man obegränsad tillgång till sten, soil och växter så värker det fram en aquascaper till slut tror jag, det skulle gynna hobbyn om möjligheterna ökade.
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    Projekt vintermörker (utökad)

                    Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1402830689.008940.jpg
Visningar: 1
Storlek: 248,1 KB
ID: 2158166

                    Idag har jag gömt sladdarna och flyttat ihop dessa akvarierna. Nu ser det i alla fall hyggligt ut.

                    Edit: Joz-Daniel tror att växtmassan i mitt nano räcker till en ny kontinent

                    Mängden mossa är absurd
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • Juni
                      • February 2014
                      • 613

                      Det är ju helt sjuka växtkar du har! Underbart fina! Inga Malawi Ciklider där inte!!
                      Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                      Kommentar

                      • HWH
                        • March 2013
                        • 2310

                        Tänkte lite på detta med att man måste ha proffsförutsättningar för att lyckas. Tar inte det bort lite av tjusningen. Klart det är snyggt, men det blir som ett vackert fotografi. Klart och perfekt, men det är fan så mycket mer ära i att måla samma bild varje litet intetsägande penseldrag i taget.

                        Angående ljus tror jag led är framtiden. Jag ser bara på mitt 720, med billiga ledspottar från Kina à 20w så började det växa även hos mig med bruna fingrar.
                        /Helena,
                        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

                          Ursprungligen postat av HWH
                          Tänkte lite på detta med att man måste ha proffsförutsättningar för att lyckas. Tar inte det bort lite av tjusningen. Klart det är snyggt, men det blir som ett vackert fotografi. Klart och perfekt, men det är fan så mycket mer ära i att måla samma bild varje litet intetsägande penseldrag i taget.

                          Angående ljus tror jag led är framtiden. Jag ser bara på mitt 720, med billiga ledspottar från Kina à 20w så började det växa även hos mig med bruna fingrar.
                          Är inte själva idén med aquascaping att det ska se ut som ett foto?
                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                          Kommentar

                          • Helene&Andreas
                            • January 2009
                            • 1336

                            Hahaha! Ja det är ju helt sjukt! En ynka mil.... Måste få till det någon dag.... Håller på att måla huset just nu!

                            Kommentar

                            • HWH
                              • March 2013
                              • 2310

                              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                              Är inte själva idén med aquascaping att det ska se ut som ett foto?
                              Nu menade jag själva prestationen. Men det var kanske en dum liknelse. Dvs jag tycker det är mer imponerande att få till ett vackert kar när man måste anpassa sig och jobba med det som finns än att kunna bara lägga dit alla pusselbitar. Känns oärligt på nåt sätt. Är klart mer fascinerad över sådana som dig som får det till i alla fall. Det är lätt att vara en naturbegåvning om man går allt serverat
                              /Helena,
                              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                              Kommentar

                              • åheim
                                • April 2006
                                • 13133

                                Aquascaping som jag tolkar det är att man efterliknar landmiljöer och placerar den under vatten. Att det bara är att lägga dit pusselbitar när man har allt material tillgängligt som HMW tror så håller jag inte med... Det krävs en bra blick och mycket talang för att få till det riktigt bra, finns ju inga färdiga pussel att köpa så att säga De färdiga pussel som finns är ju bakgrunder och därav min lite aviga inställning till dem, men där kan ju iofs moduler erbjuda lite egen feeling på installationen Inredning är ett stort intresse även hos mig men jag jobbar mer med hardscaping och mindre belysning och aldrig co2 och en mer murrig ton, men detta handlar bara om tycke och smak och lite att jag vill se fisken i lite mörkare miljö
                                Viva Leo Buscaglia

                                Kommentar

                                Arbetssätt...