Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av ansjo
    Nja, efter förra Thailandsresan var karet totalt igenväxt så det knappt kom ner något ljus och då var Claddon rejält undankuvad, men har nu kommit tillbaka igen. Att släcka ner så den eventuellt skulle tyna bort kan nog funka, men att ha karet släckt totalt någon månad plus att det inte är 100 säkert att skiten är borta...nä, inget för mig.
    Ska testa väteperoxid och spruta direkt på dem, får se hur det funkar.
    Okey, var bara nyfiken .

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ikväll har jag gjort VB i Diskuskaret - fortfarande inte en endaste prick - så nu börjar saltmängden så sakta att urlakas med vattenbyten. Jag skulle tro, att prickar börjat att visa sig ganska så snabbt om inte denna saltbehandling har hjälpt.
      Jag önskar av hela mitt hjärta, att jag aldrig någonsin får se en endaste prick igen.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Skönt med prickfritt
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Jesper Broman
          • November 2012
          • 3445

          Och då håller jag tummarna för att din önskan ska slå in

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Jesper Broman
            Och då håller jag tummarna för att din önskan ska slå in
            Ja, Pia å Jesper vi får se hur det går. Tyvärr är jag en sån där liten pessimist just när det gäller mina Diskusar - eftersom det aldrig brukar gå "min väg". Fast kanske denna gång ändå...

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Jesper Broman
              • November 2012
              • 3445

              Det kommer att gå bra för nu har det vänt.
              Försök att lita på dig själv för du kan ju det här

              Kommentar

              • KJE
                • August 2013
                • 1066

                Ursprungligen postat av Inger H
                Ikväll har jag gjort VB i Diskuskaret - fortfarande inte en endaste prick - så nu börjar saltmängden så sakta att urlakas med vattenbyten. Jag skulle tro, att prickar börjat att visa sig ganska så snabbt om inte denna saltbehandling har hjälpt.
                Jag önskar av hela mitt hjärta, att jag aldrig någonsin får se en endaste prick igen.

                //Inger
                Håller tummarna för att prickarna håller sig borta och att växterna återhämtar sig snabbt! Hos mig tog det bara ett par veckor efter sista vattenbytet med salt som växterna var på gång igen, klippte dock bort allt det dåliga så det kanske bidrog till att det gick snabbare
                Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                  Håller också tummarna för att du får det prickfritt. Och lyckas du med det så fixar du något jag inte fixar hos mina. En av dem, en hane som är i ett lekpar. Får i perioder prickar och fläckar. Jag uppfattar det som att han är lite väl uppvarvad av något och då blir det så. Men gör inget åt det. Tror att det är stressrelaterat hos honom.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • KJE
                    • August 2013
                    • 1066

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Håller också tummarna för att du får det prickfritt. Och lyckas du med det så fixar du något jag inte fixar hos mina. En av dem, en hane som är i ett lekpar. Får i perioder prickar och fläckar. Jag uppfattar det som att han är lite väl uppvarvad av något och då blir det så. Men gör inget åt det. Tror att det är stressrelaterat hos honom.
                    Det är samma med mina, den mest dominanta av hannarna får med jämna mellanrum en prick eller två som försvinner efter några dagar, tror också att det är stressrelaterat, mest för att ingen av dom andra verkar drabbas
                    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Tyvärr så ser jag redan fläckar/prickar igen på min blå/turkos, j***a skit. Vad är det för turbosnabba parasiter som härjar i karet egentligen. Nu känns det jäkligt tröstlöst, så nu går jag och städar huset i stället för att blänga på karet

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • KJE
                        • August 2013
                        • 1066

                        Ursprungligen postat av Inger H
                        Tyvärr så ser jag redan fläckar/prickar igen på min blå/turkos, j***a skit. Vad är det för turbosnabba parasiter som härjar i karet egentligen. Nu känns det jäkligt tröstlöst, så nu går jag och städar huset i stället för att blänga på karet

                        //Inger
                        Vad tråkigt Är det lika mycket prickar som tidigare eller mera bara några stycken?
                        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Gott Inger, då håller vi tummarna i fortsättningen att det inte blir mer krångel.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Gott Inger, då håller vi tummarna i fortsättningen att det inte blir mer krångel.
                            Vadå "gott" Anders - krånglet börjar ju att komma tillbaka med turbofart igen.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Anders, jag förstår att det är svårt att hänga med i tråden just nu, eftersom det är lite väl tvära kast i detta kar .

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Ursprungligen postat av Inger H
                                Anders, jag förstår att det är svårt att hänga med i tråden just nu, eftersom det är lite väl tvära kast i detta kar .

                                //Inger
                                Ojdå, här var visst en sida till somjag inte såg på mobilen:...
                                Då får jag ändra mig till "Skit också" om det låter bättre.
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...