Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Knax
    • November 2012
    • 1148

    Ursprungligen postat av Inger H
    Aningen trångt i väntan på kvällskäk
    Wow! Så vackra. Och prickfria. Hurra!

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
    // Mats, a.k.a. Knax



    "All's well that ends." - Unknown

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

      Vad roligt att det till slut fungerar för dig med behandlingen. Bra kämpat!
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Vad roligt att det till slut fungerar för dig med behandlingen. Bra kämpat!
        Ja Johnny, just nu ser det i alla fall ut som det fungerar - men vi får se hur det går när saltet är urlakat från vattnet. Idag blir det ett välbehövligt 50% vattenbyte efter sex dagars behandling, det ser ut som det snöar i karet av nedsmälta cryptocoryner efter corysarnas framfart i sanden. Efter det så i med salt igen - sen vattenbyte efter tre dagar.
        Det är väl en himla tur att jag har Eheims förfilter till bägge ytterfilterna.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • woodlund
          • December 2011
          • 666

          Ursprungligen postat av Inger H
          Aningen trångt i väntan på kvällskäk
          Härlig bild på vackra fiskar Inger , och som du skriver " prickfria " kul att höra att det äntligen verkar vara på rätt spår igen
          1900Liter Diskusvatten


          Medlem i NDSS www.diskusforum.se

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av woodlund
            Härlig bild på vackra fiskar Inger , och som du skriver " prickfria " kul att höra att det äntligen verkar vara på rätt spår igen
            Tack . Ja, hoppas att spåret går åt rätt håll.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av ansjo
              Claddon ser inte ut att bry sig om saltet iaf....
              Nää, den trivs som fisken i vattnet...tyvärr .

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Mollie
                • October 2007
                • 13

                Inger, efter att ha sett dina borellii i denna tråd blev jag "tvungen" att beställa sådana. Nu har jag ett par frågor som jag hoppas är ok att ställa här. I "beställningslistan" står det att de är 3-4 cm, kan man se könsskillnad redan i den storleken ? Vad ska man mata dessa med för att de ska växa bra.
                Linda

                Kommentar

                • KJE
                  • August 2013
                  • 1066

                  Ursprungligen postat av Inger H
                  Aningen trångt i väntan på kvällskäk
                  Vad fina dom är, gillar att det är blandade färger också! Försöker just nu hitta några röda att komplettera mina med
                  Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Mollie
                    Inger, efter att ha sett dina borellii i denna tråd blev jag "tvungen" att beställa sådana. Nu har jag ett par frågor som jag hoppas är ok att ställa här. I "beställningslistan" står det att de är 3-4 cm, kan man se könsskillnad redan i den storleken ? Vad ska man mata dessa med för att de ska växa bra.
                    Linda

                    Hejsan Linda, ser att du registrerade dig 2007 och jag känner inte igen ditt namn - så då säger jag välkommen tillbaka .

                    Så kul att du tänker skaffa Ap. Borelli, det är en jätttetrevlig liten ciklid - min favorit faktiskt, fast det finns andra som kanske är vackrare färgmässigt. Jadå, det är lätt att se könsskillnaden.

                    Den äter allt. Mina apisar fick för det mesta frysfoder som; artemia, vita/svarta mygg, räkmix och pellets.
                    Vilken färgvariant tänker du beställa?

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Mollie
                      • October 2007
                      • 13

                      Ursprungligen postat av Inger H
                      Hejsan Linda, ser att du registrerade dig 2007 och jag känner inte igen ditt namn - så då säger jag välkommen tillbaka .

                      Så kul att du tänker skaffa Ap. Borelli, det är en jätttetrevlig liten ciklid - min favorit faktiskt, fast det finns andra som kanske är vackrare färgmässigt. Jadå, det är lätt att se könsskillnaden.

                      Den äter allt. Mina apisar fick för det mesta frysfoder som; artemia, vita/svarta mygg, räkmix och pellets.
                      Vilken färgvariant tänker du beställa?

                      //Inger
                      Hej och tack !
                      Jag har haft akvarier av olika slag sedan 2000. Hittade hit 2007 men har inte skrivit något mer än när jag har behövt fråga om råd. Har läst och tittat på fina bilder i projekttrådar då och då men det har verkat ganska så avancerat för mig då jag inte är så teknikintresserad. Den tekniska biten lämnar jag över till min sambo . Akvarieintresset har varit svalt i perioder men det har hela tiden funnits ett igång. Det var ett par år sedan jag hade ciklider senast, då ett palettpar men jag tröttnade snabbt. Det var rena cirkusen, hela tiden nya utgrävningar, nya yngel utan avbrott och så höll de ständigt på att jaga mina corydoras.

                      Det står bara Ap. Borelli i listan. Det fanns Opal också men de var mindre så därför valde jag inte dem. Färgvariant spelar mindre roll för mig alla har sin charm. Förhoppningsvis får jag dem på fred, känns spännande.
                      Linda

                      Kommentar

                      • Anne Gisela
                        • October 2012
                        • 425

                        Ursprungligen postat av Inger H
                        Tänkte visa vad som kan hände med växter och annat, när man som jag har fått ett plötsligt obalanserat kar efter ett längre strömavbrott och därefter medicinering och saltbad. I mitt "fall" är det mitt 540-liters Diskuskar som är drabbat. Det spelar ingen roll egentligen med dessa alger (men vill såklart få bukt med dom sedan) - huvudsaken är att mina Diskusar blir friska, vilket jag tror att dom är på väg att bli . Växter får jag ta itu med sedan.
                        Så här kommer bilder på elände som härjar i karet just nu.
                        Måste bara säga att jag skulle nästan vara nöjd om mitt kar såg ut så. Mitt ena är eländigt mycket värre ansatt, obalans de luxe. Men - det ska väl ge sig, som du säger, fiskarna verkar inte bry sig ;-)
                        Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                        Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Ursprungligen postat av Inger H
                          Nää, den trivs som fisken i vattnet...tyvärr .

                          //Inger
                          Säg till om du vill ha mer ...
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Min claddo har mer eller mindre försvunnit här hemma
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Mollie
                              Hej och tack !
                              Jag har haft akvarier av olika slag sedan 2000. Hittade hit 2007 men har inte skrivit något mer än när jag har behövt fråga om råd. Har läst och tittat på fina bilder i projekttrådar då och då men det har verkat ganska så avancerat för mig då jag inte är så teknikintresserad. Den tekniska biten lämnar jag över till min sambo . Akvarieintresset har varit svalt i perioder men det har hela tiden funnits ett igång. Det var ett par år sedan jag hade ciklider senast, då ett palettpar men jag tröttnade snabbt. Det var rena cirkusen, hela tiden nya utgrävningar, nya yngel utan avbrott och så höll de ständigt på att jaga mina corydoras.

                              Det står bara Ap. Borelli i listan. Det fanns Opal också men de var mindre så därför valde jag inte dem. Färgvariant spelar mindre roll för mig alla har sin charm. Förhoppningsvis får jag dem på fred, känns spännande.
                              Linda
                              Då är det väl "yellowhead", som du har beställt. Du har ju sett min vackra hane i tråden .
                              Då väntar jag med spänning på bilder av dessa .
                              Lycka till!

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av Anne Gisela
                                Måste bara säga att jag skulle nästan vara nöjd om mitt kar såg ut så. Mitt ena är eländigt mycket värre ansatt, obalans de luxe. Men - det ska väl ge sig, som du säger, fiskarna verkar inte bry sig ;-)
                                Vi får hoppas på att balansen infinner sig till slut

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...