Paludarium - träskbiotop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rasmus_agren
    • January 2010
    • 198

    Paludarium - träskbiotop

    Hej! Jag startade den här tråden på Plantswap men det forumet verkar så gott som dött nu så jag tänkte att jag flyttar den hit. Här finns lite fler folk som håller på med vivarium också så det är ju också bra.

    Lite i korthet och klipp-och-klistrat:

    Målet med mitt träskbiotopprojekt är att ha ett öppet paludarium utan någon teknik eller bakgrund synliga. Växterna kommer stå i fokus men det kommer finnas en del djurliv också.

    Jag kommer ha en låg och bred tank, måtten blir 100x60x40. Det gör jag mycket för att komma undan att behöva bygga en bakgrund (eftersom jag inte gillar såna). Eftersom jag har ett sånt lågt kar så tror jag inte det hade blivit snyggt om det vore täckt. Tanken är lite att man ska betrakta det snett ovanifrån. Jag vill efterlikna hur en liten bäck möter ett träsk.

    Eftersom jag kommer ha en öppen tank, vilket inte är det vanliga för paludarium, så kommer jag antagligen få problem med att luftfuktigheten blir för låg för många av de växter jag tänker mig. Det får vi se hur det ska lösas

    Det kommer bli en ganska tekniktung historia så lite längre fram ska jag programmera en mikrokontroller för att styra det hela.

    I växtväg vill jag så långt som möjligt hålla mig till europeiska/nordamerikanska arter eftersom det är den typen av träsk jag vill efterlikna. Det kan mycket väl gå dåligt eftersom de flesta såna växter vill övervintra. Planen är att hämta lite trägrenar i naturen och sen ha olika sorters mossor och gräs på den torrare delen och flytväxter i vattendelen. Köttätande växter är fina och passar bra in i biotopen.

    När det gäller djuren så bryr jag mig inte om var de kommer ifrån (åtminstone inte tills jag fixar med kylning om det händer). Jag vill dock ha djur som lever i träskliknande miljöer. Det lutar åt ett stim av galaxyrasboror och någon naturform av Betta. Alternativet är killis. Hade gärna haft något mindre groda som fire-bellied toad, men det måste passa med fiskarna och miljön också.

    Här kommer snabbversionen av vad jag gjort:


    Gjorde ritning


    Köpte sump


    Byggde bänk


    Köpte kar


    Målade bänk


    Fixade med genomföring


    Limmade lite rör


    Underskattade grovt hur mycket fogskum expanderar


    Satte dit en björkstock och fäste med fogskum


    Skar till skummet med vatten i för att få allt rätt


    Spacklade

    Väntar nu med spänning på att spacklet ska stelna så att jag ska kunna lacka det hela. Detta var snabbversionen så fråga gärna om ni vill veta nåt mer!
  • Grottbert
    • November 2009
    • 340

    #2
    Nu skriver du inte vilken typ av träsk det ska bli, blir det ett svenskt träsk månne tro? Tänkte på valet av björk.

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      ser ju drypnajs ut! häftigt värre


      ( psst..du får gärna ladda upp lite större bilder. dessa var rätt små )

      Kommentar

      • VisualDarkness
        • February 2010
        • 7417

        #4
        Palundariegodis!
        180l Sällskap:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
        60l Asien:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

        Kommentar

        • rasmus_agren
          • January 2010
          • 198

          #5
          Jag tänker mig att det ska se ut lite som ett svenskt träsk, men jag kommer inte kunna ha svenska växter och djur eftersom de flesta behöver ha en kallare period på vintern och det är jag inte så sugen på att fixa med. Det ska iaf inte se tropiskt ut med orkidéer och så.

          Bilderna är små för att jag har ett kärleksförhållande till Tapatalk och där blir de små När jag väl börjar plantera och fixa iordning allt så ska jag lägga upp lite stora bilder.

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            konstigt. jag laddar med upp bilder via tapatalk iblnad o de blir stora. vad har du frö telefon. jag kör med samsung galaxy s 2.

            låter najs det där

            Kommentar

            • rasmus_agren
              • January 2010
              • 198

              #7
              Men menar du Tapatalk hosted då? För jag kan inte ladda upp bilder här eftersom jag inte är guldmedlem. Men om man kan ladda upp direkt till forumet så blir de stora, det är sant.

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                aaha.. kanske är därför

                Kommentar

                • MrH
                  • October 2010
                  • 2825

                  #9
                  fungerar de med björk i akvarium?
                  har sysslat en del med terrarium och där avråder man starkt att använda björk pga nått ämne i björken som inte är så bra för djuren, men det kanske blir annat om det ligger under vatten?

                  för övrigt ett riktigt kul projekt, ska bli intressant å följa =)
                  MrH ---> 175L SA kub

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    googlade innan o det verkarinte vara några problem med att ha björk i karet. men har inte kollat jätteordentligt...

                    Kommentar

                    • MrH
                      • October 2010
                      • 2825

                      #11
                      oki, har för mig att det fanns nått ämne som hette terpentin eller något dylikt som kunde va lite onyttigt för terarriedjur.
                      men det kanske var något annat träslag det fanns i. var några år sedan jag höll på med det där.

                      men kan ju vara värt att kolla upp det ordentligt rasmus_agren, så inte allting krashar pga det.
                      MrH ---> 175L SA kub

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #12
                        aa fast är inte det i barrträd?

                        Kommentar

                        • rasmus_agren
                          • January 2010
                          • 198

                          #13
                          Det återstår att se Jag tror inte att en björk som legat och ruttnat i flera år kommer avge några skadliga ämnen, men däremot kommer den brytas ner rätt snabbt och det kanske kommer en och annan liftare. Det är en viss skillnad i ett terrarium där allt koncentreras i en väldigt liten volym vatten också. Anledningen på att jag har en 150 l sump och gigantiskt filter till kanske 50 liter vatten i karet är just för att jag vill kunna hantera nedbrytning av saker och ting. Jag är nämligen ute efter en ganska "rutten" look

                          Kommentar

                          • rasmus_agren
                            • January 2010
                            • 198

                            #14
                            Aha, ja du tänker nog på terpener och det är från barrträd.

                            Kommentar

                            • MrH
                              • October 2010
                              • 2825

                              #15
                              Ursprungligen postat av rasmus_agren
                              Aha, ja du tänker nog på terpener och det är från barrträd.
                              haha precis det var det ja tänkte på =D haha man är lite ringrostig känner jag. nå nu fick vi ju klarhet i det så då äre ju inget att oroa sig över :P

                              fast precis som du säger, det blir ju skillnad i terrarium, där har vi kört med äppelträd och dylikt i alla år och det har funkat kanon.
                              MrH ---> 175L SA kub

                              Kommentar

                              Arbetssätt...