Mitt 450L Diskus Projekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bjornsson
    • January 2008
    • 480

    Mitt 450L Diskus Projekt

    Tänkte dela med mig utav mitt 450L diskus projekt som även huserar lite tetror och räkor som överlevt änsålänge =)

    Fick börja med att placera det i vardagsrummet på massa kökstolar då det inte följde med någon bänk så fick sitta i tv-soffan och äta till frugans stora lycka

    Men som tur va så fanns ju den gamla bänken som följde med mitt förr kar, 375L malawi.
    Men den fick sig en omgång med färg så blev den riktigt bra, dock inte helt klar på bild, luckorna ska målas också.

    Men karet fick iaf ställas på plats, men först lite frigolit emellan.

    Så nu står karet på plats, ska bara städa ur det ordentligt och limma fast bakgrunden, men saknar svart silikon så det dröjer väl några dagar innan jag fått tag på något sånt som funkar till akvarier.

    Kommer stå i "kontoret" bredvid mysfåtöljen så blir ju fin insyn från kortsidan iaf =)

    Kommer även dra så jag får in mitt 1-wire nätet för att kunna hålla koll på temperaturen.

    Det kommer att drivas med två st ytterfilter.
    Eheim Pro 2226 - kar upp till 350 liter, pumpar 650 l/h och har en filtervolym på 4,9 liter
    Eheim Pro 2 2028 - För kar upp till 600 liter, pumpar 1050 l/h och ahr en filtervolym på 7,3
    Sedan följde det med en 300w jäger värmare, men funderar på efter att läst lite att bättre att ha två mindre men får se.

    Så ser det ut i dagsläget, men lutar mer och mer mot att byta ut de två filtrerna mot ett stort Eheim 2260 som just nu tuffar i mitt malawi kar som för övrigt håller på att avvecklas.
    Bifogade filer
    Senast redigerad av bjornsson; 24 September 2011, 12:35.
    200L Nystart
  • RobFrazie

    • May 2010
    • 842

    #2
    Kul!
    Kommer se riktigt nice ut så småningom tror jag..
    Finast är det när det precis börjat komma till sin rätt
    720L Soppa
    200L Asien
    Räkvas
    65L Betta

    Kommentar

    • tommy_g
      • February 2010
      • 473

      #3
      Härligt! Tycker alltid det är spännande att se hur andra gör med sin BTN Amazonas, man blir ju lite låst. Ser riktigt fint ut.

      Kommentar

      • irwin_fletch
        • April 2009
        • 544

        #4
        Mycket fint kar. När växterna tar sig kommer det bli ännu snyggare. Just nu saknar jag kanske någon växt på höjden men det kommer det ju bli framöver.

        Är det L-411 du har i påsen? De är riktigt snygga.

        Kommentar

        • bjornsson
          • January 2008
          • 480

          #5
          jepp, är L-411 i påsen =)
          Men växterna får jag då inte fart på och desutom så har jag några "elefantsniglar" som är som f*n på gräset, biter av det så har det oftast uppe vid utan flytandes så snart är det inge sånt kvar :S
          Måste nog ta och fiska ur dom =/

          Annars så vad har ni för tips för att få fart på växterna?
          Har kört easy carbo en gång i tiden i ett annat kar, är det de som gäller kanske?
          200L Nystart

          Kommentar

          • macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

            #6
            Folk kör ju med pmdd nu för tiden . Fint kar!
            MVH macke_fisk

            Kommentar

            • irwin_fletch
              • April 2009
              • 544

              #7
              Har också fått fiska upp elefantsniglar efter att de tuggat på växter.

              När det gäller gödning så har jag testat profito för att sedan gå över till pmdd. PMDD vinner med hästlängder och är billigare. Easy Carbo har jag också testat med bra resultat men jag slutade för att jag inte orkade dosera varje dag. Easy Carbo är ett gift som man ska vara väldigt försiktig med, men med rätt användning kan det vara bra.

              Sedan är ju frågan vad du har för ljus. Många förlorar växter pga av för dåligt ljus, men detta gäller inte alla växter. Anubias, javaomrbunke, cryptocoryne mfl funkar med lite mindre ljus också.

              Men eftersom ditt kar är nytt så kan det ta lite tid innan det tar fart så ha tålamod. Men PMDD är något du genast ska köpa om du inte redan har det.

              Kommentar

              • tommy_g
                • February 2010
                • 473

                #8
                Sedan är ju frågan vad du har för ljus. Många förlorar växter pga av för dåligt ljus, men detta gäller inte alla växter. Anubias, javaomrbunke, cryptocoryne mfl funkar med lite mindre ljus också.
                Precis som Irwin säger så är ljuset av stor vikt. Jag kör med gamla T8-rör och köpte reflektorer till dem, det gjorde susen. Köp snabbväxande växter i början; H. polysperma, Hornsärv, vattenpest m.m. Du behöver inte många för att de ska sprida sig, vänta ett halvår innan du köper de riktiga växterna så balansen i karet infinner sig. Se till att ha en stor buske av snabbväxare som når ända upp till ytan = bra vapen mot alger.

                Den här artikeln är ganska sammanfattande; http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=3392

                Föreställ dig lite hur ljuset faller i karet, i mitten har du alltid mest ljus, ut mot kanterna mindre. Tänk också att större växter kan skugga växter som trivs med mindre ljus. Det är såhär man får planera. Du får ställa dig frågan om hur mycket växter du vill ha i framtiden, om det kommer att bli ett växtakvarium kanske du ska investera i ett CO2-kit.

                Kommentar

                • bjornsson
                  • January 2008
                  • 480

                  #9
                  Har gjort en beställning med PMDD och även fått tag i lite snabbväxande växter som nämnts här ovan
                  Har reflektor på ett lysrör, som är ett som lyser mycket blått/vitt och ett utan reflektor som är mera gult, ska flytta en reflektor från mitt malawikar till diskus karet istället.

                  Så får jag hoppas det blir lite fart på växtligheten också
                  200L Nystart

                  Kommentar

                  • källebacken
                    • February 2006
                    • 574

                    #10
                    ser jättefint ut...den bakgrunden är så himla fin..
                    Annica

                    Kommentar

                    • bjornsson
                      • January 2008
                      • 480

                      #11
                      Ja jag med tycker den är väldigt tjusig, velat skaffa ett kar länge med en sådan bakgrund och när det dök upp ett kar med bakgrund på Blocket så var det bara att slå till
                      200L Nystart

                      Kommentar

                      Arbetssätt...