Projekt low-tech test

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    Detta är det enda karet här och som just för tillfället är det jag tittar mest i, dom andra karen är i rummet brevid och ett i hallen brevid rummet brevid hehe villken förklaring jag ger
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

    Kommentar

    • solis
      • July 2008
      • 5064

      Nu är det bara att hoppas att detta kommer att funka utan några som helst elapparater i karet, jag har fortfarande ammoniak i men har inte haft någon nitrit sen jag startade karet, peppar peppar ta i trä, snart kommer väll spiken
      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

      Kommentar

      • toggaj
        • November 2009
        • 220

        Hur länge har akvariet varit igång?

        Kommentar

        • solis
          • July 2008
          • 5064

          Sen den 9/9 så inte en månad ännu.
          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

          Kommentar

          • macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

            Såg precis filmerna och han är väldigt på. Hoppas att snart bygger ett bo så att han kan locka till sig någon hona .
            MVH macke_fisk

            Kommentar

            • solis
              • July 2008
              • 5064

              Hoppas också att han bygger snart, men jag tror han får pröva sig fram hur man får en hona intresserad med, det har han lyckats med några gånger då har dom spänt upp sig för varandra nu är nästa steg att lära sig bygga skumbo
              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

              Kommentar

              • macke_fisk
                • December 2005
                • 4442

                Yes, såg på en av filmerna när han försöker hämta luft att han har problem med det :/.
                MVH macke_fisk

                Kommentar

                • solis
                  • July 2008
                  • 5064

                  Det var sånt han gjorde hos dig med eller?
                  Idag hade jag både lite nitrit och amoniak har bytt en spann med inkört vatten och hällt i filter medium.
                  En film från igårkväll som visar att han kan vara snäll med
                  Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                  1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                  100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                  56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                  Kommentar

                  • macke_fisk
                    • December 2005
                    • 4442

                    Yes det var de. OJoj inte ofta att jag har sett han så lugn ^^ .
                    MVH macke_fisk

                    Kommentar

                    • solis
                      • July 2008
                      • 5064

                      Han kanske har gjort slut på krafterna, näää det såg jag nu att han inte har, han stannar upp och visar upp sig för en hona sen simmade han efter nästa. lite svårt att bestämma sig verkar det som
                      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                      Kommentar

                      • macke_fisk
                        • December 2005
                        • 4442

                        Han har ett helt hav av honor som han kan uppvakta .
                        MVH macke_fisk

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          Lycka till!

                          Hej,
                          Här har du en annan som följer dina trådar men inte skriver så mycket. Det är faktiskt kul att följa dina övningar (samma som med VD förresten). Visst kanske det blir lite fel ibland, det blir det hos alla!

                          Det här med low-tech tycker jag är riktigt skojigt och jag tror man lär sig otroligt mycket av det. Samtidigt tycks det som man blir lugnare av det och låter tiden ha sin gång. Stor skillnad mot high-tech där man vill se resultat snabbt och därför stressar upp sig. Det är kul med high-tech också och jag har absolut ingenting emot det.

                          Så lite funderingar runt din burk. Är det helt genomtänkt med axelot ihop med kampfisk? Axeloten vill ha svalt och riktigt rent vatten medan kampfiskar enligt min erfarenhet vill ha raka motsatsen.

                          Hur ser ditt kranvatten ut, har du kommunalt vatten eller egen brun? Jag vet och håller med om att man tappar en del av tjusningen med low-tech om man skall hålla på med tester och vattenberedningsmedel men det kan vara klokt att veta vad man har att utgå ifrån! Här har vi en annan skillnad på dina invånare. Axeloten vill nog ha lite salter I vattnet medan kampfiskarna nog föredrar lite mjukare vatten.

                          Ammonium, jag gillar att du kollar det, inte många som fattat vitsen med det hemma i Sverige!

                          Enligt min mening så måste det och skall bli lite ammonium som sedan blir nitrit som blir nitrat i ett low-tech kar. Det är liksom tjusningen med det hela och en av anledningarna till jord botten. Det kommer att bli bättre balans om någon månad. Jag skulle nog fylla på med rent kranvatten i stället för vatten från en annan burk nu. Du har de bakterier som skall vara och dom måste jobba in sig och komma till räta. Fyller du på med nya dör de och bidrar bara till belastningen och du får aldrig balans.

                          Jag skulle nog skippa luftbubblorna. Du gasar bara bort CO2 som växterna behöver. Om bakteriehinnan är ett problem använd tidningspapper i stället.
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • solis
                            • July 2008
                            • 5064

                            Hej, kul att få veta en till som läser min tråd,jag har sett att många läst tråden men man vet ju inte villka.
                            Genomtänkt hm, min tanke med just axolot och kampis, mina tankar var nog mest villka som kan må bra i akvarium utan filter och klarar lite kallare(hade kampisar i ett annat kar för ca 1 år sen och dom lekte som bara den även fast där inte var någon värme)
                            Axoloten kom hit för att (hmm hade barn med när jag handlade) jag frågade i affären om detta skulle funka och hon trodde det.
                            Axolot tycker jag det är svårt att hitta bra information om, har sökt lite på nätet men har inte hittat det jag sökt, man hittar lite här och lite info där, sen får man ändå inget riktigt sammanhang om hur dom fungerar ändå, man vet ju inte om det är rätt som står där man läser

                            Kranvatten är bäckvatten som kommer från skogen som rinner ner i en brun, dåligt ph mycket järn vissa perioder.

                            Kommer att ta dina råd med att ta nytt kranvatten istället och skippa bubblorna
                            Då låter det som om processen kommit igång rejält nu, har som sagt bara varit ammonium ända tills idag då det var runt 0,25 i nitrit.

                            Jag tackar så mycket för att du bollar med mig och ger mig lite info som sagt så är detta mitt första low-tech kar och min första axolot och all info som jag kan få och tips är jag jättetacksam för, som tur var om det inte funkar med axoloten så har jag en vännina som har axoloter och skulle det vara så kanske hon kan ta den då
                            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              Ursprungligen postat av solis
                              Kranvatten är bäckvatten som kommer från skogen som rinner ner i en brun, dåligt ph mycket järn vissa perioder.
                              Vad är dåligt PH? Jag föredrar naturvatten framför kloraminat kommunalt. I bland kan det dock vara klokt att köra det igenom ett kolfilter.


                              Då låter det som om processen kommit igång rejält nu, har som sagt bara varit ammonium ända tills idag då det var runt 0,25 i nitrit.
                              Helt rätt, byt vatten uan att rumla om i botten för mycket.
                              Jag tackar så mycket för att du bollar med mig och ger mig lite info som sagt så är detta mitt första low-tech kar och min första axolot och all info som jag kan få och tips är jag jättetacksam för, som tur var om det inte funkar med axoloten så har jag en vännina som har axoloter och skulle det vara så kanske hon kan ta den då
                              Vi tar axoloter via PM eller annan tråd! Det kanske vore läge för en axolot burk? Otroligt fina och intressanta djur!
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              • solis
                                • July 2008
                                • 5064

                                Dåligt ph runt 6 eller längre den ph mätaren jag har dropptest då visar inte under 6, jag hade en annan som visade lägre och jag vet vid tillfälle så låg ph t på 5,6-5,8 eller något sånt i kranen då.
                                Beställde faktiskt en digital ph mätare idag.
                                Botten rör jag inte vid vattenbyte utan jag tar ytvattnet med en burk, håvade däremot runt häromdagen för att få tag i alla pinnarna (lyckades inte få tag i alla men ett gäng)från hornsärven som inte trivdes

                                Visst hade det varit kul med bara axoloter får bara ha mer kött på benen, men samtidigt vill barnen ha krabbor, hm alla dessa intressanta djur kan ju inte ha hur många burkar som helst, men i ett akvarierum kanske man kan det hehe
                                Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                                1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                                100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                                56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                                Kommentar

                                Arbetssätt...