Äntligen! 600L Sydamerika!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Trevligt att höra, hoppas att ynglen klarar sig!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Anki L
      • August 2011
      • 606

      Så roligt att Scalarerna leker! Hoppas du får många yngel!!!
      350 l

      Kommentar

      • kullgren
        • June 2010
        • 160

        Ja det hade ju varit riktigt spännande, hade varit kul att se dom svärma runt föräldrarna. Fast har en känsla av att tetrorna kommer göra saken kort om dom får chansen. Änsålänge ligger dom kvar på sitt blad iallafall
        Mitt sommarprojekt http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147886

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Härligt att se dina Scalarer i lek hela tiden. De kommer att ha massor av fina svärmar - det är bara en tidsfråga!
          Jag såg att du hade ett par i en 50-kub. Är det ett etablerat par?
          Annars kan du ju plocka över det par som leker nu, när de har kommit igång lite, till kuben.
          Jag gjorde det med ett av de par som konstant lekte i ett större kar och där tetrorna hela tiden käka de upp ynglen för dom (detta var för några år sedan).
          Att se Scalarer med yngel är verkligen fina grejer!
          Lycka till med dina scalarer!








          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Himla fina fiskar...scalarer också

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • kullgren
              • June 2010
              • 160

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Härligt att se dina Scalarer i lek hela tiden. De kommer att ha massor av fina svärmar - det är bara en tidsfråga!
              Jag såg att du hade ett par i en 50-kub. Är det ett etablerat par?
              Lycka till med dina scalarer!


              Faktum är att hanen i detta paret är precis inflyttad från kuben. Det är en marmor scalare så han gick där med en hona av samma sort innan. Dom lekte 3 gånger i sällskapskaret men sen passade det inte, tyvärr dog honan för 2 veckor sen. Men nu när han flyttat tillbaka har han hittat sig en fin hona av dom gråa jag har.

              Så just nu har jag ett blandat par med en marmor och en grå, det är dom som har sprattlare. Sen har jag ett grått par där hanen äter upp rommen hela tiden, dom håller för övrigt på att lägga ägg i andra änden av karet precis nu medans jag skriver. Är helt fantastiskt att få följa beteendet dom har vid lek

              Vilket sammanträffande att du in dom filmerna, är just dom som inspirerade mig till att skaffa kuben
              Hoppas jag själv kan lägga ut filmer i den kalibern någon gång.
              Mitt sommarprojekt http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147886

              Kommentar

              • tommy_g
                • February 2010
                • 473

                Min första miss är att ha för lite snabbväxande växter direkt vid uppstart och det håller på att åtgärdas.
                Dessutom misstänker jag att jag använt för mycket PMDD, har tillsatt 60ML vid vattenbyte varje vecka samt för hög fiskbelastning för tidigt.
                Använd det du redan har i karet. T.e.x. hornsärv och såg jag Hygrophila polysperma? Knipsa av skott för jämnan och plantera dessa bredvid moderplantan. Då kommer det två nya skott från där du knipsade samtidigt som skotten du nyss planterade rotar sig och skjuter i höjden. På detta sätt får du en snabb tillväxt och växterna blir fylligare och "buskigare".

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av kullgren
                  Faktum är att hanen i detta paret är precis inflyttad från kuben. Det är en marmor scalare så han gick där med en hona av samma sort innan. Dom lekte 3 gånger i sällskapskaret men sen passade det inte, tyvärr dog honan för 2 veckor sen. Men nu när han flyttat tillbaka har han hittat sig en fin hona av dom gråa jag har.

                  Så just nu har jag ett blandat par med en marmor och en grå, det är dom som har sprattlare. Sen har jag ett grått par där hanen äter upp rommen hela tiden, dom håller för övrigt på att lägga ägg i andra änden av karet precis nu medans jag skriver. Är helt fantastiskt att få följa beteendet dom har vid lek

                  Vilket sammanträffande att du in dom filmerna, är just dom som inspirerade mig till att skaffa kuben
                  Hoppas jag själv kan lägga ut filmer i den kalibern någon gång.

                  Det är klart att du kommer att göra - Kub, scalarer, lek, yngel - filma och lägg upp!
                  Skall bli spännande att få se dina scalarer in action längre fram!

                  Kommentar

                  • kullgren
                    • June 2010
                    • 160

                    Ursprungligen postat av tommy_g
                    Använd det du redan har i karet. T.e.x. hornsärv och såg jag Hygrophila polysperma? Knipsa av skott för jämnan och plantera dessa bredvid moderplantan. Då kommer det två nya skott från där du knipsade samtidigt som skotten du nyss planterade rotar sig och skjuter i höjden. På detta sätt får du en snabb tillväxt och växterna blir fylligare och "buskigare".
                    Tillväxten på polysperman har fullkomligt exploderat, från att ha 6-7 sticklingar till att täcka nästan en 4:e del av karet. Men den gör sitt jobb och algerna ger sig sakta men säkert. Tänke låta den bre ut sig ett tag till och sen försöka få in lite andra arter så småningom. Har du några tips på hur jag gör det bäst?
                    Mitt sommarprojekt http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147886

                    Kommentar

                    • kullgren
                      • June 2010
                      • 160

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Det är klart att du kommer att göra - Kub, scalarer, lek, yngel - filma och lägg upp!
                      Skall bli spännande att få se dina scalarer in action längre fram!
                      Nu när jag kom hem från jobbet hade faktiskt det gråa paret kvar sina ägg efter att ljuset släckts, är första gången hanen inte ätit upp dom, så är ett stort framsteg. Kanske blir ett ordentligt par av dom med

                      Om jag får till en lekfilm så står du med på VIP-listan till visningen
                      Mitt sommarprojekt http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147886

                      Kommentar

                      • kullgren
                        • June 2010
                        • 160

                        Nu är sprattlarna flyttade till redmoore roten, och börjar faktiskt se ut mer som yngel och inte bara ägg med svansar. Hoppas på att få se dom svärma runt föräldrarna senare i veckan
                        Mitt sommarprojekt http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147886

                        Kommentar

                        • tommy_g
                          • February 2010
                          • 473

                          Tillväxten på polysperman har fullkomligt exploderat, från att ha 6-7 sticklingar till att täcka nästan en 4:e del av karet. Men den gör sitt jobb och algerna ger sig sakta men säkert. Tänke låta den bre ut sig ett tag till och sen försöka få in lite andra arter så småningom. Har du några tips på hur jag gör det bäst?
                          Byt ut och släng ett parti H.p. i taget och ersätt med nya växter, planera förgrunds- och bakgrundsväxter så att höga växter inte skuggar de kortare - alternativt välj växter som är ljusskygga till dessa platser som Anubias, javaormbunke eller liknande. Spara en stor buske H.p. som sträcker sig till ytan nånstans i karet. Det behövs. Jag gjorde inte det och det ångrar jag.

                          Se bara till att inte göra för drastiska förändringar, utan ta lite i taget. Var beredd på diverse alginvasioner om du bökar för mycket i botten så ammoniumpikar uppstår.

                          Kommentar

                          • kullgren
                            • June 2010
                            • 160

                            Ursprungligen postat av tommy_g
                            Byt ut och släng ett parti H.p. i taget och ersätt med nya växter, planera förgrunds- och bakgrundsväxter så att höga växter inte skuggar de kortare - alternativt välj växter som är ljusskygga till dessa platser som Anubias, javaormbunke eller liknande. Spara en stor buske H.p. som sträcker sig till ytan nånstans i karet. Det behövs. Jag gjorde inte det och det ångrar jag.

                            Se bara till att inte göra för drastiska förändringar, utan ta lite i taget. Var beredd på diverse alginvasioner om du bökar för mycket i botten så ammoniumpikar uppstår.
                            Just nu har jag en gigantisk buske som täcker nästan hela ytan så får väl börja ansa lite på den. Sen så kommer jag nog skippa tigerlotusen om inte jag hade klippt bort dom hade den täckt hela ytan med gigantiska blad. Är ju trevligt om det blir lite ljus över till dom andra växterna med.
                            Det kanske står i din tråd men vad använder du för växtnäring?
                            Mitt sommarprojekt http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147886

                            Kommentar

                            • kullgren
                              • June 2010
                              • 160

                              I förmiddags försökte jag få ett vettigt kort på sprattlarna, men var inte helt lätt. Är ganska roligt att se hanen attackera glaset med så fort någon kommer nära, han verkar inte ha några som helst problem med storleksskillnaden mellan oss
                              Bifogade filer
                              Mitt sommarprojekt http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147886

                              Kommentar

                              • tommy_g
                                • February 2010
                                • 473

                                Sen så kommer jag nog skippa tigerlotusen om inte jag hade klippt bort dom hade den täckt hela ytan med gigantiska blad. Är ju trevligt om det blir lite ljus över till dom andra växterna med.
                                Det kanske står i din tråd men vad använder du för växtnäring?
                                Jag använder PMDD, nu på senare tid har jag använt micro+ FE som är extra järntillsats, jag upplever en ökning av tofsalger med denna mikrogödning. Ang. lotusen så avråder jag starkt från denna om du tänker köra växtakvarium. Det är en riktigt ball växt men den skjuter nya skott och bladen blir enormt stora, den hade passat i ett kar med dämpad belysning. Jag håller själv på och krånglar med växter som inte behöver mycket ljus, kör diverse anubias och cryptocoryner - målet är att skapa ett växtakvarium som håller på sikt, utan för mycket ansning var och varannan dag.

                                Gratulerar till ynglen BTW!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...