mina nya guldkorn

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av drlavey
    Oj va fina!
    Ja visst är dom.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • drlavey
      • October 2011
      • 217

      Jag vill ha nu :P
      100 L sällskaps m Endler, Rineloricaria lima och blackmolly
      640 L SA, Bland annat Diskus
      450 L Viktoria ciklider

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Nu har jag beställt nya filter till bägge karen - har fått nalla i "spara till nya kamerakassan". Eheim- filter blev det.
        Efter att ha pratat med två vice män - så blev det nu så. Orkar bara inte höra på X:5:ans hemska ljudnivå längre - eftersom karet står vägg i vägg med sovrummet. Bortser man från ljudet - så är det ett kanonfilter. Jag får försöka sälja det till någon som inte har det nära sovrummet - har ju bara haft det ett år.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av gullefjun
          Jag skriver lite jag - fast mest bara repriser...igen.
          Red/melonparet håller på - jag vet inte med vad - mest hela eftermiddagen... honan/hannen har putsat en rot, som jag satt dit i stället för värmaren. Honan är där och ska lägga rom, men hanen är på henne hela tiden och kör bort henne - har inte sett det beteendet förrut, ja sådär håller dom på Dom här två, är väldigt orutinerade - så jag antar att det är därför.

          Algblommningen i diskuskaret fortsätter som förrut, tror nästan att där finns alla alger som går att få - fast det har tillkommit mer BBA, nu på bakgrunden. Vill inte ha dessa.
          Visst ja...alla dessa skrotsnäckor jag hade - fixade jag och helenorna. Är det någon som vill ha dessa snäckätande snäckor - finns dom att plocka gratis hos mig...många har dom blivit. Ännu ett gäng Borelliibebbar snart...igen!

          Kommer du ihåg de vita discusarna som jag hade ett tag, som Karro fick? De betedde sig på det sätt du beskriver; att honan gärna ville putsa och förbereda lek men hanen körde bort henne. Detta beteende inträffade när jag hade flyttat dom från det stora karet, till kuben - innan de skulle till Karro. De fick sin "lekrot" med sig men under en period gjorde dom precis som dina. Det släppte dock efter ett tag.
          Jag tror att detta kan bero att dina discusar faktiskt har en ny pinne, istället för doppvämaren, som de ville leka på förut. Att det helt enkelt är lite nytt för dom och att de inte riktigt har en hundraprocentig balans mellan sig just nu!
          Bifogade filer

          Kommentar

          • källebacken
            • February 2006
            • 574

            Ursprungligen postat av gullefjun
            Jag skriver lite jag - fast mest bara repriser...igen.
            Red/melonparet håller på - jag vet inte med vad - mest hela eftermiddagen... honan/hannen har putsat en rot, som jag satt dit i stället för värmaren. Honan är där och ska lägga rom, men hanen är på henne hela tiden och kör bort henne - har inte sett det beteendet förrut, ja sådär håller dom på Dom här två, är väldigt orutinerade - så jag antar att det är därför.

            Algblommningen i diskuskaret fortsätter som förrut, tror nästan att där finns alla alger som går att få - fast det har tillkommit mer BBA, nu på bakgrunden. Vill inte ha dessa.
            Visst ja...alla dessa skrotsnäckor jag hade - fixade jag och helenorna. Är det någon som vill ha dessa snäckätande snäckor - finns dom att plocka gratis hos mig...många har dom blivit. Ännu ett gäng Borelliibebbar snart...igen!
            Oooh vilka fina bilder och fiskar, vilken jättefin färg som clementiner...
            Annica

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Kommer du ihåg de vita discusarna som jag hade ett tag, som Karro fick? De betedde sig på det sätt du beskriver; att honan gärna ville putsa och förbereda lek men hanen körde bort henne. Detta beteende inträffade när jag hade flyttat dom från det stora karet, till kuben - innan de skulle till Karro. De fick sin "lekrot" med sig men under en period gjorde dom precis som dina. Det släppte dock efter ett tag.
              Jag tror att detta kan bero att dina discusar faktiskt har en ny pinne, istället för doppvämaren, som de ville leka på förut. Att det helt enkelt är lite nytt för dom och att de inte riktigt har en hundraprocentig balans mellan sig just nu!
              Ja, så kan det nog vara. Just nu håller dom på att snirkla runt den där roten - mest honan som putsar - sen simmar hon därifrån. Hannen är där och puttar på henne då å då. Dom här två är så himla fina - har aldrig varit sjuka, äter allt som serveras - så dom är så fina i hullet.

              Fina bilder på dom vita Mats - skulle vara kul att se lite nya bilder på dina juniordiskusar också.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • drlavey
                • October 2011
                • 217

                De vita var fantastiska! Jag måste skaffa många kar tror jag :P
                100 L sällskaps m Endler, Rineloricaria lima och blackmolly
                640 L SA, Bland annat Diskus
                450 L Viktoria ciklider

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av källebacken
                  Oooh vilka fina bilder och fiskar, vilken jättefin färg som clementiner...
                  Ja, färgen har faktiskt blivit rödare och rödare dom sista månaderna - fast dom inte matas med något färgfoder.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av gullefjun
                    Ja, så kan det nog vara. Just nu håller dom på att snirkla runt den där roten - mest honan som putsar - sen simmar hon därifrån. Hannen är där och puttar på henne då å då. Dom här två är så himla fina - har aldrig varit sjuka, äter allt som serveras - så dom är så fina i hullet.

                    Fina bilder på dom vita Mats - skulle vara kul att se lite nya bilder på dina juniordiskusar också.

                    //Inger
                    Dina discusar är snart igång där på nya pinnen, garanterat! Jag skall försöka ta lite bilder på ungdjuren - det är så svagt ljus i baljan med ledspottarna, att det får bli blixt - och det är inte så kul... men får jag till några bra bilder så slänger jag in dom! Juniorerna skall snart få flytta, och då blir det en liten makeover i 540-karet. Sedan är det bara de blå "vrålbiffarna" i discusväg kvar i stugan!

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Trodde det var slut med norrland, men nu har den då äntligen kommit...den första snön. Så här ser det ut nu - lite norr om Sundsvall. "Bestarna" ville också vara med på bild.
                      Bifogade filer
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        Blä, vad är det vita som ligger där på backen?
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Blä, vad är det vita som ligger där på backen?
                          Vad väljer du Anders - hemska Gudrunstormar och vad dom för med sig - eller detta fina vita.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Vill jag ha något fint vitt ska det se ut så här:
                            Klicka på bilden för större version

Namn: beach01.jpg
Visningar: 1
Storlek: 49,5 KB
ID: 2137482
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Vill jag ha något fint vitt ska det se ut så här:
                              [ATTACH=CONFIG]49590[/ATTACH]
                              Jaa , jag har förstått det

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Lite funderingar kring växtligheten i mitt 540-literkar. Jag har försökt, att fota hur det ser ut i verkligheten - men lyckas inte.
                                L.sessilifloran tuktade jag i tisdags - den har nu vuxit 1½ dm upp till ytan igen. Tillika breder den ut sig längs gruset med sina många nya skott. Polysperman - växer nästan lika fort, även den rotar sina nya skott i gruset. Dom här två olika växterna tar upp nästan halva karet. Dom växer väldigt tätt - så jag tycker, att cirkulationen har avtagit längs botten - sen som kronan på verket, trivs algerna bäst på dessa växter. I ena hörnet på karet, har det dykt upp lite lite cyano - kanske beroende på, att cirkulationen är dålig där.
                                Törs jag byta ut dessa växter lite eftersom, eller ställer jag till ännu mer alger då. Ser även, att diskusarna inte gillar den här täta växtligheten. Jag har en del rötter, som ligger och väntar - men vet inte om jag vågar "röra om i grytan". Mitt i den här växtsoppan finns en del crypocoryner - som håller på att kvävas.
                                Bifogade filer
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...