mina nya guldkorn

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Jag la ut en liten "krok" där... Jag vet ju att du göder med pmdd och co2 - och jag dissar inte detta på något vis alls - jag skall gå loss med ett växtkar och CO2 inom kort, så jag är snart där själv.
    Men, jag är ju liksom inte rädd för att frångå "regler" och har märkt att det ofta är så att karen blir väldigt harmoniska när man inte gör något alls med dom under vissa perioder - alltså; inte göder och faktiskt inte byter vatten på någon månad eller så heller. Det verkar till och med vara så att karen trivs alldeles särskilt bra när man t.ex. reser bort någon vecka eller två - så kommer man hem och är lite orolig för att allt skall vara skit - men istället så har "de där jädra svåra cikliderna" lekt och går med en svärm yngel - de där envisa algerna har reducerats o.s.v. Det jag menar är; att ibland tycks det som att ju mer man försöker ordna och ställa tillrätta - desto mer bekymmer blir det. Är du med på vad jag menar?
    Det här är funderingar från en som inte har koll på vattenparametrar överhuvudtaget - eller bryr sig speciellt mycket om detta. Bara en observation om vad som sker i mina egna kar. Hur skulle det vara om du, för all del, fortsätter med CO2 - men låter bli annan addering gödningsmässigt? Kanske byta vatten varannan vecka en period i stället - helt enkelt låta karet vara ifred?
    Det är lite så mina tankar går - kanske går de att applicera på ditt kar?
    Mitt 540 - som inte har en alg så långt ögat når, eller cyano eller nåt annat man inte vill ha (i och för sig med enkla växter och ledspot-belysning) har jag endast bytt vatten månadsvis den senaste tiden/året. Detta beror på att det är många lekar i karet och jag vill helt enkelt inte störa fiskarna - och de tycks inte ha några bekymmer med att vattnet inte byts slaviskt en gång i veckan. Eheimfiltret har jag inte rört sedan starten.
    Det här är alltså ingen rekommendation, utan bara lite idéer du kanske kan fundera på och möjligtvis testa!
    Kommer du ihåg när du sa åt mig Mats, att låsa in bakteriekulturer å vattenberedningsmedel...dom står fortfarande inlåsta. Så jag tänker lyssna på dig nu också. Jag ÄR en sån där "som vill ordna och ställa till rätta" - men det blir ingen ordning ändå. Skönt att det finns två "gamla rävar" som orkar läsa min tråd å svara. Nu ska jag bli lite "slarvig"!!

    I 225-liters apistokaret, finns inga alger - kanske några prickar på anubiasen. Växterna (kommer inte på namnet just nu), som Anders skickade till mig skjuter t.o.m. sidoskott - dom trivs inte alls i det andra karet - även cryptisarna växer. Fast okey då - där har jag faktiskt varit lite "slarvig", eftersom det går yngel där. Såå, det karet ligger på plus.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av gullefjun
      Kommer du ihåg när du sa åt mig Mats, att låsa in bakteriekulturer å vattenberedningsmedel...dom står fortfarande inlåsta. Så jag tänker lyssna på dig nu också. Jag ÄR en sån där "som vill ordna och ställa till rätta" - men det blir ingen ordning ändå. Skönt att det finns två "gamla rävar" som orkar läsa min tråd å svara. Nu ska jag bli lite "slarvig"!!

      I 225-liters apistokaret, finns inga alger - kanske några prickar på anubiasen. Växterna (kommer inte på namnet just nu), som Anders skickade till mig skjuter t.o.m. sidoskott - dom trivs inte alls i det andra karet - även cryptisarna växer. Fast okey då - där har jag faktiskt varit lite "slarvig", eftersom det går yngel där. Såå, det karet ligger på plus.

      //Inger
      Ja, "slarvig" fast med kontroll och tålamod - ungefär så!
      Det finns ett gammalt talesätt - som jag skrivit på forumet ett antal gånger förr; "Man måste kunna reglerna för att bryta dom".
      Jag läser en del trådar här, och det är många som har problem med sina kar trots mycket intrikata "lösningar", och jag tror att det i många fall handlar om att man överbeskyddar sina kar och fiskar. Detta är mycket vanligt i början av "karriären" och kan ibland vara till mer besvär än nytta.
      Jag har full respekt för de akvarister som mäter, donar och har 100% koll på sina grejer. Jag är full av beundran över hur man orkar hålla på på det viset. Vissa inriktningar kräver mer skötsel och styvare kontroller - och jag menar absolut inte att man skall förbise eller vara ignorant angående sitt/sina kar och fiskar, utan att i många fall försöka ha en lite lugnare attityd gentemot vad som faktiskt händer i burken.
      Svårt ämne detta och väldigt lätt att missförstå - men jag är säker på att du hajar vad jag menar!

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Ja, "slarvig" fast med kontroll och tålamod - ungefär så!
        Det finns ett gammalt talesätt - som jag skrivit på forumet ett antal gånger förr; "Man måste kunna reglerna för att bryta dom".
        Jag läser en del trådar här, och det är många som har problem med sina kar trots mycket intrikata "lösningar", och jag tror att det i många fall handlar om att man överbeskyddar sina kar och fiskar. Detta är mycket vanligt i början av "karriären" och kan ibland vara till mer besvär än nytta.
        Jag har full respekt för de akvarister som mäter, donar och har 100% koll på sina grejer. Jag är full av beundran över hur man orkar hålla på på det viset. Vissa inriktningar kräver mer skötsel och styvare kontroller - och jag menar absolut inte att man skall förbise eller vara ignorant angående sitt/sina kar och fiskar, utan att i många fall försöka ha en lite lugnare attityd gentemot vad som faktiskt händer i burken.
        Svårt ämne detta och väldigt lätt att missförstå - men jag är säker på att du hajar vad jag menar!
        Jag förstår exakt vad du menar - och vill säga Mats, så det är lungt. M.a.o. man kan bli lite "för överbeskyddande". Det är lätt till för många av oss här på forumet. Som "ny" läser man massor av böcker (i alla fall jag) b.l.a. att alla värden ska vara si eller så - sen stämmer inte dom - så då börjar man att "mecka", sen är bollen i rullning.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Jag håller med Mats helt och hållet, och låt karet "vila" sig i form. Jag skulle även prova att dra ner ljustiden ett par timmar, plus att dra ner på gödningen till en mininivå om du inte ser några näringsbrister. Ser du en förbättring på läget kan man utgå därifrån vad nästa drag bör bli...
          Co2:n kan du låta vara som den är.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av ansjo
            Jag håller med Mats helt och hållet, och låt karet "vila" sig i form. Jag skulle även prova att dra ner ljustiden ett par timmar, plus att dra ner på gödningen till en mininivå om du inte ser några näringsbrister. Ser du en förbättring på läget kan man utgå därifrån vad nästa drag bör bli...
            Co2:n kan du låta vara som den är.
            Hej Anders, jag skulle egentligen ha gjort som så då - att när jag körde igång CO2 i augusti skulle jag ha skippat gödningen helt? Sedan börja göda så smått efter någon månad. Jag har tänt i totalt nio timmar nu - tänds 7.00-11.00, sen släckt till 15.00-20.00. Är det fel att släcka några timmar under dagen? Läste i "Den stora DENNERLE-guiden, att det är bra att ha mörkt några timmar under dagen om man har alger - eftersom dom inte gillar att bli störda sådär
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Att släcka ljuset ser jag personligen inget negativt i så länga man kör med ett "normalt" kar, däremot har jag lite funderingar med ett high-techakvarium med co2 osv.
              Drar man på med belysningen och gödning genom co2 kl 07 startar fotosyntesen upp. Det tar en stund innan den kommer igång, och det ser man ganska bra på kvällen när det börjar bubbla från växterna och vattnet är ganska bra syresatt.
              Släcker man då ljuset efter 4 timmar avstannar processen till en viss del, och när karet tänds igen så får allt börja om från början igen.µKanske inte helt från början, men det känns lite som en halvt avstannande process, och kanske kan det ha en negativ inverkan på alger och tillväxten i karet?
              Jag har tyvärr inget bättre svar än så, och med de uppgifterna du gett skulle jag först testa att ändra ljustiden till 9 timmar sammanhängande tid, och kanske även dra ner på gödningen som i tidigare inlägg.
              Som du vet så är det heller inget resultat som syns på 10 dagar, så det gäller att ha lite is i magen.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av ansjo
                Att släcka ljuset ser jag personligen inget negativt i så länga man kör med ett "normalt" kar, däremot har jag lite funderingar med ett high-techakvarium med co2 osv.
                Drar man på med belysningen och gödning genom co2 kl 07 startar fotosyntesen upp. Det tar en stund innan den kommer igång, och det ser man ganska bra på kvällen när det börjar bubbla från växterna och vattnet är ganska bra syresatt.
                Släcker man då ljuset efter 4 timmar avstannar processen till en viss del, och när karet tänds igen så får allt börja om från början igen.µKanske inte helt från början, men det känns lite som en halvt avstannande process, och kanske kan det ha en negativ inverkan på alger och tillväxten i karet?
                Jag har tyvärr inget bättre svar än så, och med de uppgifterna du gett skulle jag först testa att ändra ljustiden till 9 timmar sammanhängande tid, och kanske även dra ner på gödningen som i tidigare inlägg.
                Som du vet så är det heller inget resultat som syns på 10 dagar, så det gäller att ha lite is i magen.
                Okey, jag drar ner till åtta timmars belysning - sen is i magen. Kommer du att ha någon jour-linje öppen när du är på semester tro.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Bara så du vet så är du inte ensam Inger...jag har fått en släng av trådalger i mitt stora kar men jag tar till mig tipsen här och försöker lära mig nåt på kuppen
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    Jodå, men den timpengen blir inte att leka med....
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Jodå, men den timpengen blir inte att leka med....
                      nä... ni är inte billiga... men guld värda

                      Vad kommer du att ha för öppettider i Thailand
                      Senast redigerad av PiaJo; 14 November 2011, 18:48.
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        Bara så du vet så är du inte ensam Inger...jag har fått en släng av trådalger i mitt stora kar men jag tar till mig tipsen här och försöker lära mig nåt på kuppen
                        Skönt att höra, att man inte är ensam Pia. Skämt åsido, så är jättedeppigt - när det liksom blir massor av dom. Trådalger...en av mina sorter. Sen har jag ju inte kunnandet heller, om det här med vattenkemi...men jag lär väl mig jag med - förhoppningsvis.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Jodå, men den timpengen blir inte att leka med....
                          Vi får ta vad det kostar...Mats går inte att lita på - eftersom han säger, att han är urdålig på den här typen av frågor. Fast när han kommer att köra igång sitt växtkar med CO2 kommer allt förmodligen att fungera klockrent.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av gullefjun
                            Vi får ta vad det kostar...Mats går inte att lita på - eftersom han säger, att han är urdålig på den här typen av frågor. Fast när han kommer att köra igång sitt växtkar med CO2 kommer allt förmodligen att fungera klockrent.

                            //Inger
                            Rätt och riktigt! Jag är helkass på gödning, co2 och såna grejer - för jag har absolut ingen erfarenhet!
                            Jag vill köra igång ett co2-kar därför att jag kollade in Anders kar irl - och det såg så enormt fint och läckert ut.
                            Jag kommer att göra så att jag nollställer mig helt och hållet inför co2-tekniken, lär mig denna, hur det fungerar och sedan vad som krävs av mig för att hålla allt i jämn trim. Man kan alltså säga att jag kommer att försöka lära mig att med minsta möjliga mån "labba" med apparaterna, förutom det som manuellt måste skötas om.
                            Inte en enda sekund innan jag har kläm på detta kommer jag att börja fundera på vad för fiskar o.s.v. som skall gå i karet. Inreda karet och sakta men säkert se till att de initiala växter som skall vara grogrund kommer införskaffas gör jag givetvis i en tidig fas av karets upstart.

                            Om karet inte fungerar "klockrent" så gäller det att analysera vad som orsakar att det inte fungerar klockrent. Man kan alltså säga att det handlar om att inte bota ett symptom utan istället gå till botten med varför symptomet uppstått. Om det nu blir alger av någon form, kanske detta ingår i vissa faser av karets cykling.
                            Jag skall ge ett exempel; jag fick en ljusgrön trådliknande alg i mitt 60-Dennerle-kar. Denna spred sig precis överallt i karet, och jag lät den sitta kvar. Jag snackade med Anders (som vi ju vet kan detta - åtminstone 100% bättre än jag) och frågade vad det var för alg. Jag tror det var (fan, kolla jag har redan glömt av det) någon typ av skäggalg - och fick veta att den lätt uppstår i nystartade kar och att den faktiskt går bort av sig själv efter någon tid - någon månad eller så. Visst, jag gjorde nada - lät saken bero och algen försvann.
                            Hade jag nu börjat joxa med vattenparametrarna så kanske saken hade förvärrats!?!

                            Åter igen; jag säger inte att detta sätt att angripa ett problem är det rätta eller det enda rätta, utan att man i de flesta fall kan få bukt med problem genom att bromsa in sin egen oro och lust att genast "gå in" i karets kemi och artficiellt styra och ställa med denna. Detta handlar inte heller alltid om just "alger", utan mer allmänt om akvariet i sin helhet!

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Det var staghorn om jag inte minns fel.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • irwin_fletch
                                • April 2009
                                • 544

                                Ge inte upp Inger! En motgång gör en starkare efteråt. Man måste gå på lite minor då och då för att utvecklas.

                                När det gäller växter, pmdd, CO2 och belysning så är det som en dans på sytrådstunn lina (innan allt satt sig). Även de rutinerade inom det får alger (som de oftast väntar ut). Jag har testat och märkte att det inte passade mig. Därför har jag tagit ett kliv tillbaka och kör endast med pmdd och lite enklare växter.

                                Den största boven tycker jag är belysningen och belysningstiden. I mitt nuvarande kar startade jag upp med 6,5 h per dag och har ökat långsamt. Tålamod är nog bästa tipset precis som de rutinerade herrarna redan skrivit...

                                Gillar verkligen bubbel från växter osv men det går att ha ett fint växtakvarium utan att behöva jobba för mycket. Jag vill inte kalla mitt kar för ett växtkar men jag har mycket växter som alla växer och frodas.

                                Antar att jag vill säga att du inte ska ge upp. Det vänder......

                                Kommentar

                                Arbetssätt...