Freddies två "nano-reefs"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • freddi36
    svarade
    det är sånahär rör som jag har och som jag ska köpa: http://www.guldfisken.se/beta/catalo...7b2d210ff08764

    Lämna en kommentar:


  • NiXoN
    svarade
    Röda rör är bra för att odla alger, har sett en forskningsrapport där man beskriver hur dom hämmar korallers tillväxt genom att reducera antalet zoohexanatheller.
    Flera arter av koraller lever inte vanligtvis i den miljön där man har de vi beskriver som "dagsljus", det röda är de första som försvinner.
    Det finns dock actinic rör som ibland ser lila/rödaktiga ut på bild, dom är det inget fel på...
    Vill man få koraller att se riktigt häftiga ut så är det enklaste knepet att använda bara blåa rör på kvällen, har man sen rätt arter så fluorescerar dom otroligt fint och färgstarkt.
    Vissa kan annars se riktigt tråkiga ut med en aning färg under vanlig belysning...
    När jag pratar blått så handlar det om något som ligger kring 450-460nm.

    //NiXoN

    Lämna en kommentar:


  • macke_fisk
    svarade
    Ojj sorry, skrev fel innan. Det jag menade att det finns lysrör med både blått och vitt i samma lysrör. Allt i ett typ.



    ett sådant som i länken.

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    ja det är så´na som jag har nu och som jag hittade på guldfisken.se. kompaktrör, ja

    Lämna en kommentar:


  • macke_fisk
    svarade
    Där finns ett rör som både har blå och vitt i sig. Det hade jag innan när jag hade saltvatten, blev skitbra. Det kan vara något kanske för dig. Är det kompaktrör?

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    jag har struntat i att mata eremiterna för jag har sett att dom går och plockar på stenen.

    jag ska se om jag kan få tag i någon euphyllia eller xenia till helgen, och då kom jag att tänka på om jag kanske skulle bya ut lysrören. jag kan ju inte veta hur länge dom har suttit i. och koraller behöver ju mycket och bra ljus.

    så jag kollade på guldfisken.se och där hittade jag lysrör som passar till mitt kar. men då till frågan, det fanns ett rör med blåvit ton, alltså ett av samma typ som det redan finns 2 av.
    och sen ett med röd ton, vad ska man ha det till? vad jag har läst så ska vitt och blått ljus vara det bästa. eller ska man ha det röda till något speciellt?

    Lämna en kommentar:


  • macke_fisk
    svarade
    Det vet jag inte hur det är men det borde gå, jag matade mina med flingfoder som sjönk ner. Annars så borde de hitta något bland stenen och käka på .

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    ska jag mata eremiterna? kan man då mata med algtabbletter, så´na tilll malar i sötvatten?

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    är ganska så säker på att det är en sånhär: http://se.reeflex.net/tiere/2037_Calcinus_seurati.htm
    den var framme och tog en titt på skalen som jag har lagt i, vet ej om den snart ska byta skal. väldigt nyfiken var den iallafall, lyfte och rullde runt snäckskalen.

    Lämna en kommentar:


  • macke_fisk
    svarade
    Ursprungligen postat av freddi36

    ja dom är riktigt läckra. och riktigt nyfikna och riktigt snabba, inte alls så klumpiga som man kan tro.

    jag såg att den som jag trodde var en blåbenad har inte blåaben utan bara blåa ögonskaft. benen är bruna med vita/gråa band, så det måste vara någon sort som jag inte känner till

    hmm, den känner inte jag heller till. Du får kolla igenom reeflex på SVG och se om du hittar något^^.

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    De är för jäkla coola sådana eremiter . Jag hade med 3 st och de var rätt så roliga när de skulle klättra upp på sten med hela åbäket till skal .
    ja dom är riktigt läckra. och riktigt nyfikna och riktigt snabba, inte alls så klumpiga som man kan tro.

    jag såg att den som jag trodde var en blåbenad har inte blåaben utan bara blåa ögonskaft. benen är bruna med vita/gråa band, så det måste vara någon sort som jag inte känner till

    Lämna en kommentar:


  • macke_fisk
    svarade
    De är för jäkla coola sådana eremiter . Jag hade med 3 st och de var rätt så roliga när de skulle klättra upp på sten med hela åbäket till skal .

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    ja alla alger är nu borta.
    och idag har jag innhandlat blå och röd städhjälp, i form av en rödbenad och en blåbenad eremit. mycket nyfikana små djur.

    sanden åkte också i idag men inte all utan bara så mycket att det blev ett lager som eremiterna kan springa omkring på. jag tror inte att en glasbotten uppskattas av dom. i påsen klättrade dom på varandra helatiden för att få något grepp.

    Lämna en kommentar:


  • NiXoN
    svarade
    Det enklaste är ofta att låta karet gå med bara sten ett tag så man får loss allt deterius i början, det samlar sig som små gråa högar under stenar och på bottnen.
    När du inte ser så mycket nytt krafs på en vecka så kan det vara dags för sand(andra har i sanden direkt så det är smaksak)

    När det kommer till algerna så finns det roligare saker o ha i ett saltkar, satsa på sånt istället, sallad o grönt kan du ha i en växtburk

    Borstmaskarna är roliga tills man sticker sig på dom eller dom blivit 20cm långa...

    //NiXoN

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    ja xenia och en euphyllia har jag tittat på och dom ska jag nog kunna klara av.
    han i affären sa att han inte hade skött karet som man ska de senaste månaderna men jag köpte karet för det var så billigt. algerna går ju att ta bort. så du tycker att allt det gröna ska bort? okej det är du som kan det här .

    jag har även sett ett 20tal mycket små borstmaskar idag. dom är inget problem va? ganska så roliga när dom fångar mat med sina långa fångstarmar.

    jag har köpt lite, och märk ordet lite, korallgrus för att jag ska ha det som en botten sen ska jag köpa något annat mer finkornigt bottenmatrial att ha åvanpå. jag har hört att det ska bli ganska så hårt efter en tid så det kan va bra att ha under så eventuella grävarfiskar inte kan gräva sig under och rasera stenarna.

    men nu frågan, jag har tvättat gruset noga och sen låtit det ligga i vatten som jag har bytt var dag. kan jag lägga i det nu? jag har läst att så´n grus kan släppa ifrån sig mycket fosfor och andra skadliga ämnen.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...