Rena 84 liter - Nybörjare start from scratch

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Feshphace
    • March 2011
    • 19

    Rena 84 liter - Nybörjare start from scratch

    Tja!


    Då var det äntligen dags att fixa sig ett akvarie, hjälpte min syster att flytta och fick hennes pojkväns gamla akvarie som bara hade stått en längre tid i deras lägenhet. Märket är utav RENA och är enligt pojkvännen 84 liter stort.

    Igår så köpte jag mig en doppvärmare och sand, tvättade sanden 4-6 gånger innan jag placerade ut att i akvariet. La även i medel som gör kranvattnet lämpligt för fiskar.

    Planterade en plastväxt, nästa projekt blir att köpa en bakgrund och något luftdrivet föremål (love bubbles ) och ett par riktiga växter samt plocka någon/några större stenar utomhus och bygga någon slags halvgrotta.

    Lite frågor:
    - Ska man vänta en vecka med att låta vattnet bubbla runt förresten? i affären så sa biträdet 2 veckor.
    - Det är rätt mycket bubblor på glaset, såvitt jag förstår är det vanligt när man precis föst i vatten, och försvinner med tiden?
    - Bör jag undvika någon specifik stensort att stoppa i akvariet?


    Bilduppdateringar på allt detta kommer!


    Bildupdate 1:
    "If you never failed, you never lived"
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    hej o välkommen

    okej. kasta plastväxten. plantera riktiga växter istället.

    synd att du inte fixade en bakgrund innan du la i sand o vatten. de flesta använder sånna som man har i akvariet som liknar tex en bergsvägg eller så.

    personligen är jag emot bubblor. tycker det är skitfullt men gillar du det så visst.,
    men då sku med veta att de dödar växter med

    tyvärr kan man inte lita på vad folk säger i butikerna. det har många här fått erfara. inklusiva jag.

    låt inte akvariet stå tomt nu utan köp de första fiskarna på en gång. men inte alls. utan bara ca 2-3 st som får gå o skita ner lite så att bakteriekulturen kommer igång.

    bubblorna på rutan försvinner om nån dag.

    läs den här tråden. det är en jättebra guide till nya akvarister! massa nyttig och viktig info!

    Kommentar

    • Feshphace
      • March 2011
      • 19

      #3
      Ursprungligen postat av hannesc
      hej o välkommen

      okej. kasta plastväxten. plantera riktiga växter istället.

      synd att du inte fixade en bakgrund innan du la i sand o vatten. de flesta använder sånna som man har i akvariet som liknar tex en bergsvägg eller så.

      personligen är jag emot bubblor. tycker det är skitfullt men gillar du det så visst.,
      men då sku med veta att de dödar växter med

      tyvärr kan man inte lita på vad folk säger i butikerna. det har många här fått erfara. inklusiva jag.

      låt inte akvariet stå tomt nu utan köp de första fiskarna på en gång. men inte alls. utan bara ca 2-3 st som får gå o skita ner lite så att bakteriekulturen kommer igång.

      bubblorna på rutan försvinner om nån dag.

      läs den här tråden. det är en jättebra guide till nya akvarister! massa nyttig och viktig info!
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287

      Alright, det där med bubblor visste jag inte så den idén slopar jag, tänkte dra iväg nu faktiskt och köpa lite inredning. Vilka fiskar rekommenderar du till att börja med? någon speciell sort? och om den inte finns vilken kör jag på annars?
      "If you never failed, you never lived"

      Kommentar

      • Miliimli
        • March 2010
        • 2457

        #4
        Äh, nu hann hannes först men jag skriver i alla fall!

        Först och främst, Välkommen hit! Vad glad jag blir när nybörjare börjar i rätt ände!

        Sedan, plastväxter och bubbelgrejjer är det många som inte gillar, men VILL du nu av någon konstig anledning ha sånt, så visst. Smaken är ju som baken

        Och haaannneees.. de flesta har ju inte såna där dyra lyxiga bakgrunder att ha i akvariet, vi vanliga dödliga får vackert nöja oss med planscher

        Skaffar du en plansch så köp en enfärgat svart eller möjligtvis en som ser ut som en klippvägg. De med massa olika växter på blir lätt för plåttrigt!

        Sedan så köp massa massa massa riktiga växter

        Och fisk, ja som hannes säger, köp genast några få som får gå in karet i en månad innan du skaffar fler.

        Vad har du tänkt dig för fisk?

        Kommentar

        • Miliimli
          • March 2010
          • 2457

          #5
          Vilken fisk du ska ha beror helt på vad du vill ha ut av karet Vill du hålla dig till en världsdel och ha ett mer biotopinriktat akvarie, eller vill du ha ett sällskapsakvarie?

          Vill du ha fiskar som föder levande ungar eller vill du se intressant yngelvård?

          Berätta lite vad du tänkt och vad du vill ha så är det lättare att hjälpa dig!

          Kommentar

          • Feshphace
            • March 2011
            • 19

            #6
            Tack tack

            Hmm, jag har faktiskt inte klurat ut vilken sorts fiskar jag vill ha. Någon sort med fräsig look, vore grymt med en liten fishfarm med födning!
            "If you never failed, you never lived"

            Kommentar

            • Miliimli
              • March 2010
              • 2457

              #7
              Levandefödare skulle du t.ex kunna ha guppy, platy eller svärdbärare. Lätta nybörjarfiskar som ploppar ur sig en hel del yngel
              Annars tycker jag du skulle kunna ha någon dvärgciklid, t.ex kakaduaciklid om du nu vill ha en med "fräsigt" utseende

              Leta i zoopets artbeskrivningar, där finns massor!

              Kommentar

              • Feshphace
                • March 2011
                • 19

                #8
                Dagens inköp:

                • Påse med svart dekorationssten
                • 4 växter
                • Bakgrundspapper, svart klippa!
                • Termometer (tejptermometer?)


                Och försäljaren sa återigen att han inte rekommenderade att slänga ner fiskar i vattnet såhär dagen efter, men om ni säger att man kan göra det så drar jag ner imorgon och köper något nice, såg ett par gula fiskar med röd stjärt har jag för mig som jag funderar på.




                Bildupdate 2 : http://data.fuskbugg.se/skalman02/IMG_2042.JPG

                Bildupdate 3 : http://data.fuskbugg.se/skalman02/IMG_2046.JPG

                Som ni kan se på min temp-mätare, så står det blått på 25 och grönt på 26, vad betyder de olika färgerna i sambandet, 25.5?
                Senast redigerad av Feshphace; 23 March 2011, 13:09.
                "If you never failed, you never lived"

                Kommentar

                • Vimsa
                  • November 2008
                  • 768

                  #9
                  För säkerhets skull, lita inte ett dugg på vad de i Djuraffären säger om du inte vet att de kan mycket Det är sorgligt att det är så många som är okunniga i djuraffärerna.

                  Köp gärna vattentester också, dropptester (stickor kan visa väldigt fel ibland), för Nitrit, pH och ev. KH. Anledningen till att du inte ska stoppa i för många fiskar på en gång är att deras bajs + ev. övermatning kan leda till att det blir för mycket nitrit i akvariet, vilket kan leda till att fiskarna dör.

                  Och jag råder dig att kolla i artbeskrivningarna, det finns oerhört mycket intressant som du kan ha i ditt akvarie. Kanske kan du ett litet Sydamerikanskt akvarie med Kakadua-ciklid (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=143&SOK=1) eller Bågfensciklid (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=195&SOK=1), Guppys och Otocinclus som algätare (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=329&SOK=1). Bara ett förslag Se vad som finns i djuraffären men köp ingenting förrän du vet vad de behöver

                  Kommentar

                  • Jina
                    • August 2009
                    • 182

                    #10
                    Har du ingen pump?

                    Kommentar

                    • VisualDarkness
                      • February 2010
                      • 7417

                      #11
                      Vad är det för växter? Någon ormbunke, vallisneria(?) och de sista?
                      180l Sällskap:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                      60l Asien:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #12
                        undrar som gina? har du inget filter??

                        det BÖR du ha. annars blir det vääldigt svårt detta.

                        Kommentar

                        • Jina
                          • August 2009
                          • 182

                          #13
                          Jina. J som i Josefine

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #14
                            för många öl gosefin. sorry.

                            Kommentar

                            • Miliimli
                              • March 2010
                              • 2457

                              #15
                              Är det inte en pump där ändå? Syns inte så bra på de senare bilderna, men på första syns ju tydligt en svart lådda

                              Och ja! Ta först reda på vad de "gula fiskarna med röd stjärtfena" är för några och hur stort akvarie de ska ha osv. Lita inte på affären fast de säger att det går bra, ofta vill de ju bara sälja och bryr sig inte i att de säljer fisk som blir allt för stora för kundens akvarie.
                              Senast redigerad av Miliimli; 05 March 2011, 09:08.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...