Uppstart av mina gamla akvarieställ

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lukasl
    • March 2009
    • 28

    Uppstart av mina gamla akvarieställ

    Hej, Nu ska jag äntligen komma igång med akvaristiken igen, efter nästan 15 års "dvala".

    Här hämtat hem delar av min gamla akvarieställning som övertogs när zoo-affären hemma flyttade. Har lyckats förhandla fram ett rum i källaren där jag får lov att ha några akvarium åtminstone. Totalt blir det 2 st 122 liters och 14 st 60 liters akvarium. Ska bli fantastiskt roligt, i synnerhet med den nya "världen" som har dykt upp på senare år med räkor.

    Har ett litet problem nu dock som jag hoppas någon klok kan hjälpa mig med. Det är en klassisk aluminium ställnig där man har skruvat fast långa vinkeljärn i vilka elkontakter är monterade. (Detta är kvar sedan tiden i butik, har även haft i gång det hemma hos mina föräldrar när jag bodde hemma och det fungerade) Nu har jag kopplat in några extra uttag, blev äntligen färdig med det igår kväll. Kopplade på strömmen och kontrollerade att det var spänning i alla uttag med min spänningsprovare. Jag har en modell som ser ut som en penna och som lyser när det är spänning. Blev lite orolig då jag råkade lägga den mot själva ställningen och såg att den indikerade spänning där också. Jag kommer ju ihåg att det kunde "killa" lite ibland när man var blöt och tog i ställningen. Känner dock ingenting nu när jag tar i ställningen. Nu är min fråga naturligtvis hur farligt detta är? Har ju barn nu, och vill ju inte att de ska få stötar när de tittar på fiskarna...

    Kan man mäta denna spänning på något sätt, eller ska man bara konstatera att eftersom inte jag känner något så är det nog inget farligt? Är ju lite otålig på att få igång några akvarium...

    Tacksam för Era råd!
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11220

    #2
    Det låter som en dum idé att låta spänningen vara kvar i ställningen. Hade en ramp som killade lite och det var inte kul att gå emot den när jag hade andra handen i akvariet.

    Kan du inte montera all el snyggt på väggen bakom ställningen. Då kan du dessutom se till att alla kontakter till ett akvarium sitter ovanför vattenytan på akvariet. Du slipper dropprisken. Dra allt till eget kopplingsskåp med jordfelsbrytare.
    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet

    Kommentar

    • Lukasl
      • March 2009
      • 28

      #3
      Tack för svaret... även om det inte var det jag hade hoppats ;-)

      Borde naturligtvis göra som du föreslår och dra om all el, tror dock inte jag orkar det nu, utan testar så här först... som sagt, otålig!

      Har en lös jordfelsbrytare som akvarieslingan kopplas in i, så jag hoppas det ska vara lite säkert åtminstone.

      Kommentar

      • Mumin
        • October 2007
        • 3837

        #4
        Tänk på att skulle dina barn få en stöt av el så bör du skyndsamt uppsöka akuten för ett EKG då elstötar kan ge rubbningar i hjärtrytmen.
        Inte ett bra utgångsläge för nya förhandlingar om utökat akvarieinnehav......
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

        Kommentar

        • Lukasl
          • March 2009
          • 28

          #5
          Du har nog helt klart en poäng Mumin... Någon som vet om/hur man kan mäta ev spänning i ställningen? Hm, det blir nog till att dra om elen ändå *suck*

          Kommentar

          • VisualDarkness
            • February 2010
            • 7417

            #6
            Vatten, metall och el är en otroligt dålig kombo att slarva med! Tänk om det finns en rejäl potential mellan ställningen och något annat metallföremål i närheten och barnen (eller någon annan) tar tag i båda samtidigt? Då ska man vara glad om ungen i alla fall gråter.

            Jordfelsbrytaren "garanterar" bara att det inte blir någon större materialskada, så som brand, och hindrar någon från att fastna mellan ledarna då man inte alltid kan släppa taget. Den första stöten som mycket väl kan slinka igenom är nog farlig.
            180l Sällskap:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
            60l Asien:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

            Kommentar

            • Lukasl
              • March 2009
              • 28

              #7
              Japp, ni har övertygat mig. Det blir till att åka till Harald Nyborg och köpa lite nya dosor (de gamla är gamla och som sagt monterade på metallen) och sedan lägga lite fler timmar innan det kommer igång. Har jag väntat 15 år, är det troligen bättre att vänta en vecka till...

              Tack för Era synpunkter och kloka(!) råd. Hade inte förlåtit mig om det hade blivit dumt...

              Kommentar

              • Mumin
                • October 2007
                • 3837

                #8
                Klok man!!
                För mycket är inte nog!
                Jag VILL ha en Elefantofon!!

                Kommentar

                • Miliimli
                  • March 2010
                  • 2457

                  #9
                  Och kul med många kar Vad ska du ha förutom räkor?

                  Kommentar

                  • admin
                    Christian Alfredsson

                    • November 2004
                    • 11220

                    #10
                    Tålamod är superviktigt när man sätter upp akvarieställningar. Blir det fel tar det mycket längre till att rätta till.

                    Ställer man den fel så man inte kommer åt några akvarium tar det massa energi i framtiden. Ställer man dem för tätt så det blir svårt att fånga... osv...
                    Christian Alfredsson
                    Tekniskt ansvarig Zoopet

                    Kommentar

                    • Lukasl
                      • March 2009
                      • 28

                      #11
                      Jag har inte riktigt bestämt vad jag ska ha i de olika akvariumen. Tanken är att fylla upp de efterhand jag hittar något som jag tycker verkar roligt. Jag ska försöka odla lite, men inte för att tjäna pengar på det, utan arter som jag tycker verkar roliga.

                      Det är ganska små akvarium (50*35*35 respektive 100*35*35) så utöver räkor som ska få ett kar så blir det nog lite dvärgciklider och pansarmalar, sedan får vi se vad jag ramlar över när jag äntligen kan ge mig ut i butikerna! Mitt stora (320 liter) ska bli sällskapsakvarium där jag kan blanda lite. Sedan ska barnen (2 st) få välja i varsitt... sedär snart uppfyllt ;-)

                      Kommentar

                      Arbetssätt...