Blir delningen av karet bra eller dålig ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Blir delningen av karet bra eller dålig ?

    Jag har en idé som jag vill bolla lite här innan jag sätter igång.

    Lägger den i projekttråden för det är en förstudie till ett projekt.

    Bakgrund.

    Kar på 222 liter.
    Skall innehålla 3 (ev fler) st olika ung/levandefödare.

    Man skulle ju kunna dratta ner lite grus, lite blommor, vatten och koppa ner lite firrar---klart !

    Men så enkelt vill man väl inte ha livet….eller hur ??

    Jag skulle vilja dela av karet i tre delar.
    Karet har måtten 110x45x45, och jag skulle isf vilja ha en ”kub” i mitten som är 45x45x45.
    Vilket ger att de andra delarna blir 45x45x32,5. Vi säger 45x45x32, drar av lite för delningen.

    Hur jag skall dela är ganska enkelt, det blir antingen en akrylskiva eller en glasskiva som silikonas dit.
    Kommer att lämna en spalt på ett par cm nere vid botten, så att vatten kan passera när man byter vatten.
    Detta funkade fint i det gamla 222 liters som jag delade av på mitten.

    Så, om man då tänker att man ser karet framför sig, och delar av det i dessa tre delar,
    Och kallar dom för A/B/C (vänster till höger) så blir ju mått och liter enligt följande:

    A=45x45x32cm= cirka 65 liter
    B=45x45x45cm= cirka 91 liter
    C=45x45x32cm= cirka 65 liter

    Sofar so good….nästan iaf.

    A och C delarna kommer ju att ha lite konstig proportion när man tittar på karet framifrån.
    Dvs ett djup som överstiger bredden med en faktor på 1,4……mindre kul kanske ur ett
    Estetiskt perspektiv.

    Så….nu kommer kärnfrågan i detta långa inlägg….

    Karet kommer att stå relativt fritt på sidorna. Dvs jag ser in på sidorna lika bra som jag ser in på
    Framsidan. Man skulle ju då kunna tänka sig att man på ”framsidan” av A och C delen målar glaset
    svart….

    Vilket innebär att man ser ju inte in i A och C delen från framsidan, utan man ”tvingas” att titta in
    Från sidan.

    Är det någon som begriper vad jag menar ?

    Och nu kommer jag inte för mig om jag tänker helt galet.
    Tänker jag rätt, eller har jag snöat in mig, så att jag är ”fartblind” ?
    Kommer det se vettigt ut ur ett estetiskt perspektiv ?
    Eller kommer jag att förbanna den dagen då jag skaffade mig denna hobby ?
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • SperiX
    • July 2010
    • 74

    #2
    Friskt vågat hälften vunnit elelr vad säger man?

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      jo, men i det här fallet så är det ganska mycket som står på spel om jag förlorar.....




      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Miliimli
        • March 2010
        • 2457

        #4
        Jag måste säga att jag känner mig lätt tveksam... till hur estetiskt det blir då... men det beror ju förstås mycket på hur/var karet står också!

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          #5
          Måste du måla? Kan du inte testa med att sätta upp/tejpa en bit av en svart sopsäck istället och testa dig fram?
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            Ursprungligen postat av PiaJo
            Måste du måla? Kan du inte testa med att sätta upp/tejpa en bit av en svart sopsäck istället och testa dig fram?

            jo...tanken slog mig, men på nått vis så har jag bestämt mig för att om jag delar av karet,
            dvs silikonar och har mig, med nya väggar på intressanta ställen, så måste jag på nått
            vis få proportionerna att stämma hyfsat, och har jag silikonat, så kan jag lika gärna
            måla, för så mycket vet jag att om jag lägger in väggarna enligt ovan mått, så kommer
            det att på höger och vänster sida se rent ut sagt för j-t ut.



            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • Miliimli
              • March 2010
              • 2457

              #7
              Ursprungligen postat av Kensa
              jo...tanken slog mig, men på nått vis så har jag bestämt mig för att om jag delar av karet,
              dvs silikonar och har mig, med nya väggar på intressanta ställen, så måste jag på nått
              vis få proportionerna att stämma hyfsat, och har jag silikonat, så kan jag lika gärna
              måla, för så mycket vet jag att om jag lägger in väggarna enligt ovan mått, så kommer
              det att på höger och vänster sida se rent ut sagt för j-t ut.



              .
              Men kan du inte mäta, och klistra upp svart papper/sopsäck så som de skulle se ut med de rätta proportionerna? Borde ju i alla fall visa lite på ett ungefär om det skulle funka eller ej..

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                Ursprungligen postat av Miliimli
                Men kan du inte mäta, och klistra upp svart papper/sopsäck så som de skulle se ut med de rätta proportionerna? Borde ju i alla fall visa lite på ett ungefär om det skulle funka eller ej..

                Men hallåååååå !!!

                Det är just dom här svaren jag vill ha.

                Det hade jag inte alls tänkt på.....har varit helt insnöad på ritningar på papper....

                Låter ju som en förbannat bra idé....

                Har nu printat ut helsvarta A3 papper....

                Klippa och klistra med tejp när jag kommer hem.....


                TACK !!!!!
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • Miliimli
                  • March 2010
                  • 2457

                  #9
                  Haha, ja det är lätt att snöa in på bara ett spår Varsågod

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    särskillt i dessa tider...

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      Ursprungligen postat av hannesc
                      särskillt i dessa tider...


                      inte här....inte en snöflinga så långt ögat når....




                      .
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      Arbetssätt...