300 liter Asien ska det bli

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ilzetas
    • January 2011
    • 278

    300 liter Asien ska det bli

    Nu har det börjat på riktigt..! Igår flyttade jag ut 100 liters karet till köket för att lämna plats för det inköpta 300 liters (som ska bli det ENDA karet i huset på lite sikt).

    Jag hade tänkt en annan plats än där 100 l har stått, men ångrade mig igår kväll. Det ÄR en bra plats mot kortväggen i vardagsrummet. Idag har jag putsat glaset, hittat en lång, men mkt grund ripa i glaset på baksidan samt tagit bort kalkrester med ättika.

    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


    Jag har funderat ett tag på vilken bakgrund jag ska ha. Vill inte ha inne i akvariet utan hellre utanpå. Målade ett par stycken till mina mindre akvarier för ett tag sedan, vilka blev oväntat bra. Så jag har känt mig mest sugen på det.
    Dock har jag saknat material som är 50 x 120 cm. Idag hittade jag lösningen: en överbliven vaxduk vars baksida är precis som en riktig målarduk i strukturen! Den har jag nu grundat och ska fortsätta på så snart det torkat. Pga plastningen på "baksidan" torkar det långsamt. Blir spännande!

    Fortsättning följer...

    Mvh, Carina
    300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem
  • Ason
    • November 2010
    • 107

    #2
    Två stycken spännram L15 med duk, som du ställer intill varandra annars? 50x130 - så lite syns bredvid.





    258 kr, men kanske lättare att hantera?
    allting hänger ihop - frågan är bara hur

    Kommentar

    • ilzetas
      • January 2011
      • 278

      #3
      Tack för tipset! Avvaktar lite med dom och ser hur det blir med min special först

      Måste erkänna att det har blivit lite av en sport att se hur billigt detta projekt kan bli. Karet inkl bänk kostade 1000 kr. Lysrampen satt i vårt garagetak och bara väntade på att vi skulle plocka ner den (fick två nya ramper till garaget av en kompis!), så hittills = oförskämt billigt.

      Plockade förresten ner rampen ikväll. rengjorde och provhöll den sedan ovanför akvariet. Det blev faktiskt lite bättre än jag hade trott. Är jättenöjd. Kunde inte fota med ramp, men det kommer snart.

      Mvh, Carina
      300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem

      Kommentar

      • Nubi
        • March 2009
        • 9026

        #4
        Vad skoj! att du väljer Asien biotop har själv ett 450l som är asien/ocean biotop.
        Ska bli spännande att följa ditt projekt!
        Håller med om att det är skoj att se hur billigt man kan göra sitt projekt.
        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
        Fiskbloggen

        Kommentar

        • Miliimli
          • March 2010
          • 2457

          #5
          Asien gillar vi Har själv ett 100 l (egentligen 112..) med lite asienbiotop

          Kommentar

          • MrH
            • October 2010
            • 2825

            #6
            härligt med flera asien projekt!
            ska helt klart följa denna tråden =)
            MrH ---> 175L SA kub

            Kommentar

            • ilzetas
              • January 2011
              • 278

              #7
              NYA BILDER!!!!!!!!!!!!!!

              Shit (ursäkta), vad bra det blev med rampen på plats! Det hade jag aldrig kunnat drömma om. Igår skruvade vi och borrade, monterade allt som ska hänga upp rampen och till sist hängde upp den.

              Jag har också provisoriskt satt upp bakgrunden, som inte alls blev bra men är bättre än inget så länge. Där ser man: oväntat nöjd med det ena, och oväntat missnöjd med det andra. Rätt sak att vara missnöjd med i alla fall, hehe.

              Rampen på plats:
              Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


              Bakgrund på plats och rampen tänd:
              Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


              Ber om ursäkt för röran på höger sida i bilderna. Jag vet att ni vet precis vad det är: gruset och stenarna i påsar sedan inlöpet av akvariet. Det följde med en hel del saker och jag tror jag får användning för det mesta. SNART ligger dom inte i påsar utan i karet!!!!!!!!!!!!!!!!

              Mvh, Carina
              300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem

              Kommentar

              • Pink_Tess
                • September 2010
                • 311

                #8
                Kul projekt Asien gillar vi som sagt!

                Vad använder du för slags färg till duken? Blev sugen själv
                // PinkTess
                AKVARIEBLOGGEN: PINKS AKVARIEVÄRLD
                Mitt 300L Central Amerika Projekt

                Kommentar

                • ilzetas
                  • January 2011
                  • 278

                  #9
                  Jag använder akrylfärg, finns på Clas Ohlson och Rusta, bl.a. Jag aktar mig för oljefärger eftersom det tar en evighet innan dom torkar. Akrylfärgen verkar gå att måla på det mesta, t.ex. på ett gammalt teakskrivbord som jag grundade och målade med lackfärg från färghandlaren och sedan målade dekorationer på med min akrylfärg. Annars målar jag mest tavlor med färgen (glad amatör)

                  Lova att fota o visa om du provar!

                  Mvh, Carina
                  300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem

                  Kommentar

                  • Pink_Tess
                    • September 2010
                    • 311

                    #10
                    Tack så mycket... får bli en runda in till stan
                    // PinkTess
                    AKVARIEBLOGGEN: PINKS AKVARIEVÄRLD
                    Mitt 300L Central Amerika Projekt

                    Kommentar

                    • Joppan94
                      • February 2011
                      • 105

                      #11
                      Låter bra och ser mycket bra ut, Skoj att du målar bakgrunden själv (y) !
                      Senast redigerad av Joppan94; 13 February 2011, 11:06.

                      Kommentar

                      • Pink_Tess
                        • September 2010
                        • 311

                        #12
                        Sagt och gjort, det blev en runda till stan och en kväll av målning

                        Bilder finns i den här tråden http://www.zoopet.com/forum/showthre...=144549&page=2

                        Tusen tack för inspirationen, var ju både roligt och blev fint
                        // PinkTess
                        AKVARIEBLOGGEN: PINKS AKVARIEVÄRLD
                        Mitt 300L Central Amerika Projekt

                        Kommentar

                        • ilzetas
                          • January 2011
                          • 278

                          #13
                          Det blev ju kanonbra, Pink Tess! Läckra starka färger. Den inspirationen vi ger varandra kommer väl att leda till att vi målar nya bakgrunder myyyyyyyycket oftare än man brukar byta

                          Här kommer bilder från igår kväll när vi började botanisera bland alla dekorationer, stenar och grottor som följde med det stora akvariet... varning för att det INTE är klart ännu. Vi fick inte alls till det och ska fortsätta idag. Riktigt osmakligt på sina håll, hahaha!

                          Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


                          Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


                          Jag vill få lite höjd på ett par ställern och ska fortsätta med det idag. Samt att jag har två rötter till i de två akvarier som är igång som jag kan flytta över senare. Viktigt för oss är många gömställen eftersom vi gillar malar (Vill inte ens tänka på om det finns malar från Asien eller inte...!)

                          Mvh, Carina
                          300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem

                          Kommentar

                          • MrH
                            • October 2010
                            • 2825

                            #14
                            en enligt mig snygg mal är ju hara hara.



                            funderar själv på att skaffa ett par st till mitt asien kar.
                            MrH ---> 175L SA kub

                            Kommentar

                            • Miliimli
                              • March 2010
                              • 2457

                              #15
                              Annars finns ju en hel hop med trevliga grönlingar/strömgrönlingar från asien Hör ju inte till gruppen "malar" men håller sig i samma vattenskikt, alltså mest kring botten.
                              Kuhliiålarna är några jag verkligen kan rekommendera

                              Kommentar

                              Arbetssätt...