Sidoprojekt, palett"uppfödning" flytt från 160 L till 54 L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApeviaX
    • December 2005
    • 1531

    #31
    Ursprungligen postat av Micke_A
    Angående fläckarna, så verkar det vara individuellt, en del pulcherhanar har det, och andra inte, och antalet kan variera. En och annan hona kan också ha en fläck i stjärtfenan. Här är några bilder på det senaste paret jag hade, där hanen hade fem fläckar i stjärtfenan.
    5 fläckar har jag aldrig sett max 3 st. mkt läckert det där
    ApeviaX
    Archocentrus multispinosus
    "Vattensamlingen"
    X-Aquatic

    Kommentar

    • Rooster
      • March 2006
      • 1468

      #32
      Ursprungligen postat av ApeviaX
      Där ser man, du byter fiskuppsättning och jag med, haha...

      Japp han har pop-eye, det är jag fullt medveten om, skrev det tidigare i Mats tråd Akvariestugan där jag började gagga och mina paletter...

      Men han har fin fysik i övrigt, simmar äter och vårdar ynglen som vanligt så jag har låtit det vara, lite lugnare kar med mer inredning där han går nu samt bättre vatten, hoppas att det gör susen annars får nog tyvärr naturen sköta resten, har ju trots allt lite fler paletter om svärmen överlever, gör de inte det så har jag 3 stycken från första kullen i ett annat kar, varav iaf en är en mkt fin hane som börjar färga ut nu.

      Klart att det kanske finns en viss smittorisk men den risken tar jag, angående pop-eye och yngelsvärmen samt honan menar jag.



      Jag fatta inte riktigt vad du snackade om när du sa att jag bytt ut en super red hane mot en annan?


      Fisken som jag har som avatar är från förra palettparet (både hane och honan döda) de var VF Pelvicachromis pulcher, mkt fina den bilden gör sig inte 100 % rättvis mot verkliga bilden av de... han dog iaf av pop-eye så sedan fixade jag de befintliga paletterna vanliga odlade pulcher, då de VF de hade inte hade för taskig fysik alltså och kroppsformen nej usch.



      Nicke
      Ja ok men nu när de går i bättre vatten så löser det sig nog med ögat skall du se. Har själv haft en blåciklidshade som hade popeye till och från ett flertagl ggr men det gick alltid över... verkar som att äldre exemplar är mer känsliga för det...
      Ok ja jag trodde att det var samma variant, alltså den fisken som är på avataren och den hanen med popeye som nu har yngel, å att den nya hanen alltså var en ny individ av samma typ men så var det alltså inte då. Vet du om paletten på avataren är en P. pulcher "super red" förresten? Om inte så är den ju sjukt röd ändå, väldigt stort rött fält jämfört med många "vanliga" odlade pulcher. Har ju minst lika mkt rött som P. sacrimontis, faktiskt väldigt lik en sådan öht även fast det inte är det?
      Fish for Life!!!

      Kommentar

      • ApeviaX
        • December 2005
        • 1531

        #33
        Ursprungligen postat av Rooster
        Ja ok men nu när de går i bättre vatten så löser det sig nog med ögat skall du se. Har själv haft en blåciklidshade som hade popeye till och från ett flertagl ggr men det gick alltid över... verkar som att äldre exemplar är mer känsliga för det...
        Ok ja jag trodde att det var samma variant, alltså den fisken som är på avataren och den hanen med popeye som nu har yngel, å att den nya hanen alltså var en ny individ av samma typ men så var det alltså inte då. Vet du om paletten på avataren är en P. pulcher "super red" förresten? Om inte så är den ju sjukt röd ändå, väldigt stort rött fält jämfört med många "vanliga" odlade pulcher. Har ju minst lika mkt rött som P. sacrimontis, faktiskt väldigt lik en sådan öht även fast det inte är det?

        Kan nog stämma att äldre individer är mer mottagliga för sjukdomar, däribland pop-eye. Han är dock inte gammal köptes som ungfisk för knappt ett år sedan, nästan fullvuxen nu, men total inte mkt mer än ett år och de kan ju leva ett tag iaf.

        Nej precis 2 olika fiskar och den på avataren vet jag inte exakt vilken variant det är, det jag vet är att den inte är odlad utan vildfåångad, stog endast Palettciklid VF när jag köpte den om jag inte minns fel, men ganska säker på att det är en fin pulcher... trots allt en VF och därmed mkt vackrare....


        Nicke
        ApeviaX
        Archocentrus multispinosus
        "Vattensamlingen"
        X-Aquatic

        Kommentar

        • ApeviaX
          • December 2005
          • 1531

          #34
          För er som missade filmsnuttarna på föregående sida så kommer de i repris här...

          Kan meddela att svärmen lever och vallas fin av föräldrarna än så länge. Men hemma igen med en dator som inte är kompis med YouTube så kommer nog bli knöligt men ska se till att få upp filmsnuttar för kontinuerligt.

          "Dag 1"



          "Dag 2"



          "Dag 3"




          Nicke
          ApeviaX
          Archocentrus multispinosus
          "Vattensamlingen"
          X-Aquatic

          Kommentar

          • ApeviaX
            • December 2005
            • 1531

            #35
            Ursprungligen postat av Rooster
            Har även haft den vanliga pulchern och subocellatus men det har jag tyvärr inga bilder eller filmsnuttar på! =(
            Var det de subbarna du fick av Mats du tänkte på, har du kvar de?
            ApeviaX
            Archocentrus multispinosus
            "Vattensamlingen"
            X-Aquatic

            Kommentar

            • Rooster
              • March 2006
              • 1468

              #36
              Ursprungligen postat av ApeviaX
              Kan nog stämma att äldre individer är mer mottagliga för sjukdomar, däribland pop-eye. Han är dock inte gammal köptes som ungfisk för knappt ett år sedan, nästan fullvuxen nu, men total inte mkt mer än ett år och de kan ju leva ett tag iaf.

              Nej precis 2 olika fiskar och den på avataren vet jag inte exakt vilken variant det är, det jag vet är att den inte är odlad utan vildfåångad, stog endast Palettciklid VF när jag köpte den om jag inte minns fel, men ganska säker på att det är en fin pulcher... trots allt en VF och därmed mkt vackrare....


              Nicke
              Ja det kan nog vara så, sen är det ju så oxå att äldre fiskar oxå har mer parasiter pga de är äldre å hunnit samla på sig mer shit typ.
              Man blir hur som helst väldigt sugen på pulcher igen när man ser din avatar! Kanske skulle kolla runt lite efter VF pulcher... Inte så vanligt i butikerna iaf. Det snyggaste pulcher-par jag sett var ett på bild i en bok, fiskarna hade rätt mkt blått i sig vilket man ju väldigt sällan ser hos vanliga paletter iaf inte så mkt. Den blåa färgen var verkligen som pastellfärg... skitsnygga! Å det paret var tydligen oxå VF...

              Ursprungligen postat av ApeviaX
              Var det de subbarna du fick av Mats du tänkte på, har du kvar de?
              Jajjemen det stämmer bra det. Nä det har jag faktiskt inte, växterna klarade sig inte å jag fick aldrig köpt mig nån "strykfisk" till det karet så paret fick gå själva vilket gjorde att hanen blev väldigt tuff mot honan å det gick inte riktigt som jag hade planerat. Så tillslut tänkte jag som så att jag säljer dem så att nån som kanske är lite mer motiverad att hålla den arten kan köpa dem istället. Sålde dem till Ciklidhuset, är osäker på om de fortfarande finns kvar där dock...
              Det var fina fiskar men jag blev lixsom sugen på att köra nått annat i det karet.
              Fish for Life!!!

              Kommentar

              • ApeviaX
                • December 2005
                • 1531

                #37
                Ursprungligen postat av Rooster
                Ja det kan nog vara så, sen är det ju så oxå att äldre fiskar oxå har mer parasiter pga de är äldre å hunnit samla på sig mer shit typ.
                Man blir hur som helst väldigt sugen på pulcher igen när man ser din avatar! Kanske skulle kolla runt lite efter VF pulcher... Inte så vanligt i butikerna iaf. Det snyggaste pulcher-par jag sett var ett på bild i en bok, fiskarna hade rätt mkt blått i sig vilket man ju väldigt sällan ser hos vanliga paletter iaf inte så mkt. Den blåa färgen var verkligen som pastellfärg... skitsnygga! Å det paret var tydligen oxå VF...


                Ja så sant, och den VF paletten dog ju av pop-eye han kan ha varit gammal det vet man ju inte så säkert med VF. Den odlade jag har nu är ju dock ung så den verkar ok, drömde inatt att den var utan pop-eye snacka akvarienörd när man drömmer att fisken är frisk, härligt alltså

                En palett med mkt blått och rött vore nice

                Jajjemen det stämmer bra det. Nä det har jag faktiskt inte, växterna klarade sig inte å jag fick aldrig köpt mig nån "strykfisk" till det karet så paret fick gå själva vilket gjorde att hanen blev väldigt tuff mot honan å det gick inte riktigt som jag hade planerat. Så tillslut tänkte jag som så att jag säljer dem så att nån som kanske är lite mer motiverad att hålla den arten kan köpa dem istället. Sålde dem till Ciklidhuset, är osäker på om de fortfarande finns kvar där dock...
                Det var fina fiskar men jag blev lixsom sugen på att köra nått annat i det karet.
                Ok, ja så fisk som kan ta stryk behövs ju...
                ApeviaX
                Archocentrus multispinosus
                "Vattensamlingen"
                X-Aquatic

                Kommentar

                • ApeviaX
                  • December 2005
                  • 1531

                  #38
                  Halloj

                  8 st. kvar som vuxit en del, inte så stora men ett par millimeter så de syns ju nu
                  ApeviaX
                  Archocentrus multispinosus
                  "Vattensamlingen"
                  X-Aquatic

                  Kommentar

                  • Rooster
                    • March 2006
                    • 1468

                    #39
                    Kul att några har överlevt iaf.
                    Fish for Life!!!

                    Kommentar

                    • ApeviaX
                      • December 2005
                      • 1531

                      #40
                      Ursprungligen postat av Rooster
                      Kul att några har överlevt iaf.
                      Ja visst hade det varit kul, men för ca: en vecka sedan när jag kom hem så var de 8 borta, utan direkt anledning, matning har funkat bra, de har vuxit fint och varit frisimmande, önskar i efterhand att jag ahde tagit bort föräldrarna för de "behövdes ej" mer..

                      Honan kom ut ur en grotta, kanske hon snappade ynglen p.g.a att hon ev. är "leksugen" hon är dock inte direkt tjock och verkar inte som hon är full av rom, mest djävulskap tror jag.

                      Hanen fick lite vitt på sitt pop-eye öga, det kommer och går men de mår hyfsat ok.


                      Hoppas inte på lek i detta lilla kar, men de får simma där i så får det bli vad det blir.

                      Är för tillfället "helt plötsligt" skyldig mellan 12.000 - 15.000 till en i släkten, lån sedan tidigare till räkningar, mat etc. Ekonomin här började gå mot plus men inte så mkt, så nu står jag och har typ 6 veckor på mig att hitta dessa tusenlappar i en buske någonstans, detta p.g.a ekonomisk kris hos släktingen...

                      Det värsta är att eftersom jag troligtvis inte kommer kunna skrapa ihop detta då jag knappt har mer än 1.000 spänn över själv efter räkningar så kanske ja måste at av de o då kan ja inte betala räkningar o då.... usch
                      ApeviaX
                      Archocentrus multispinosus
                      "Vattensamlingen"
                      X-Aquatic

                      Kommentar

                      • ApeviaX
                        • December 2005
                        • 1531

                        #41
                        Honan kom ut ur en grotta, kanske hon snappade ynglen p.g.a att hon ev. är "leksugen" hon är dock inte direkt tjock och verkar inte som hon är full av rom, mest djävulskap tror jag.
                        Hon var uppenbarligen leksugen En ny storm svärm simmar runt, trodde inte de skulle leka i ett trångt 54 L... Men det har de, hanens pop-eye är det värsta jag har sett snart åker inälvorna ut genom ögonloben, men annars fin fysik äter bra och simmar runt???

                        Aja, nu är frågan ska de få gå med föräldrarna lite till och ska jag sedan flytta föräldrarna för att mer "säkert" kunna dra upp ynglen eller låta de gå kvar... Tar ja bort föräldrarna finns risken att de själva blir dåliga yngelskötare så att säga och dessutom kan man väll störa de 2 i paret med...

                        Men jag är sugen på ynglen, och litar inte mer än 80 % på honan ;P
                        ApeviaX
                        Archocentrus multispinosus
                        "Vattensamlingen"
                        X-Aquatic

                        Kommentar

                        • ApeviaX
                          • December 2005
                          • 1531

                          #42
                          Ursprungligen postat av J.Milton
                          Angående olika sorter på palletter,,, Mina par, (har ett lekpar i 3 olika kar) har alla samma täckning på hanen = svarta prickar på stjärtfenan , se mats bryzells bilder i början av tråden , bild2 för att se prickarna jag talar om=)
                          Den äldsta av dom (som är pappa till dom andra 2 hanarna) har 3 prickar på fenan , och hans barn har 1st .
                          Kompisens hanar har INGA prickar, och dom jag sett i affärerna här omkring har heller inga prickar.
                          Bara slumpen , eller olika sorter??
                          Det är nog slumpen, och en del av arvsanlaget då mina ofta får yngel som först inte har prickar och senare får det alternativt blir helt utan, men har föräldrarna det och ynglen inte så är det ju ändå samma sort.
                          ApeviaX
                          Archocentrus multispinosus
                          "Vattensamlingen"
                          X-Aquatic

                          Kommentar

                          • ApeviaX
                            • December 2005
                            • 1531

                            #43
                            Jaha ja, 54 L "projektet" tog slut när jag försökte mig på en flytt av föräldrarna från 54 L till mitt 200 L kar. Antagligen dog sen del av ynglen p.g.a stress och allmän omrörning av mig... Dumt drag men men, hanen dog sen efter en mycket lång tid med en rejäl släng av pop-eye.

                            Nu går honan som fortfarand elever och mår bra meden av sina söner, d.v.s en snygging som jag drog upp från första kullen med dessa fiskar för snart ett år sedan. Hon var riktigt leksugen så när jag släppte i den nya hanen så blev det lek direkt. Har aldrig sett paletter gräva grottor så mycket som de gjorde, nu simmar sedan ett par dagar enganska liten men fin svärm runt i 200 L med sina förldrar och 2 malar

                            Får se hur det går, honan har ganska bra yngelvårdnad, hanen är duktig med tanke på första lek och att han är så ung. Han har ju dock präglats väl av sin mor som ju är honan i detta fall.

                            Bilder kommer senare ikväll.


                            Nicke
                            ApeviaX
                            Archocentrus multispinosus
                            "Vattensamlingen"
                            X-Aquatic

                            Kommentar

                            Arbetssätt...