Sidoprojekt, palett"uppfödning" flytt från 160 L till 54 L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApeviaX
    • December 2005
    • 1531

    #16
    Ursprungligen postat av bossep
    Lite kuriosa: Jag fiskade upp en massa paletter under mina år i Västafrika. Det tycktes som om det var lite olika varianter i varenda dike, pöl och flod. Jag har på känn att det kan komma en hel del nytt inom ”Palett familjerna”. Bland annat hittade jag några otroligt fina på gränsen mellan Nigeria och Cameroon. Sorgligt nog kunde jag aldrig få med mig några hem.
    `

    Häftigt! Men synd att du inte kunde, kanske inte fick ta med hem?
    ApeviaX
    Archocentrus multispinosus
    "Vattensamlingen"
    X-Aquatic

    Kommentar

    • ApeviaX
      • December 2005
      • 1531

      #17
      Nanochromis transvestitus har jag nog inte sett tidigare... fulsnygga firrar var det iaf
      ApeviaX
      Archocentrus multispinosus
      "Vattensamlingen"
      X-Aquatic

      Kommentar

      • ApeviaX
        • December 2005
        • 1531

        #18
        Mats. de "Killi-gäddor" du hade här, har jag haft, hette i alla fall då Panchax Guldtandkarp som handelsnamn men det kan ju variera.
        ApeviaX
        Archocentrus multispinosus
        "Vattensamlingen"
        X-Aquatic

        Kommentar

        • ApeviaX
          • December 2005
          • 1531

          #19


          Jag ska försöka hålla på de fula orden, men det där förbannade jävla helvetes skityoutube ashelvetet............................. jävlas ju till 100, tickar från 1001....1015....1020 minuter osv uppåt, är det inte det ena som strular så är det det andra, kan det inte bara vara att ladda upp och sen är det klart?!?!?!?!?!



          Men lite glada nyheter har jag, vet inte hur många men såg iaf 3 yngel och kan säkert vara fler kvar i livet i min lilla palettsvärm


          Konstigt nog är det en Kuhlii-ål i karet också, sambon hade såna i det karet men vi tömde det vid flyttan till vårat sovrum... Jag tog dock en sten med anubias på, kanske kanske gömde sig den lille gynnaren där i? Haha


          Nicke
          ApeviaX
          Archocentrus multispinosus
          "Vattensamlingen"
          X-Aquatic

          Kommentar

          • J.Milton
            • January 2010
            • 674

            #20
            Angående olika sorter på palletter,,, Mina par, (har ett lekpar i 3 olika kar) har alla samma täckning på hanen = svarta prickar på stjärtfenan , se mats bryzells bilder i början av tråden , bild2 för att se prickarna jag talar om=)
            Den äldsta av dom (som är pappa till dom andra 2 hanarna) har 3 prickar på fenan , och hans barn har 1st .
            Kompisens hanar har INGA prickar, och dom jag sett i affärerna här omkring har heller inga prickar.
            Bara slumpen , eller olika sorter??
            240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
            Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
            Blogg+Galleri

            Kommentar

            • ApeviaX
              • December 2005
              • 1531

              #21
              Ursprungligen postat av J.Milton
              Angående olika sorter på palletter,,, Mina par, (har ett lekpar i 3 olika kar) har alla samma täckning på hanen = svarta prickar på stjärtfenan , se mats bryzells bilder i början av tråden , bild2 för att se prickarna jag talar om=)
              Den äldsta av dom (som är pappa till dom andra 2 hanarna) har 3 prickar på fenan , och hans barn har 1st .
              Kompisens hanar har INGA prickar, och dom jag sett i affärerna här omkring har heller inga prickar.
              Bara slumpen , eller olika sorter??

              Har inget säkert svar, men har upplevt detsamma som dig, framföralt med de paletter jag har haft och sett i butik. Att prickarna kommer och går, kanske en odlingsfråga?! Å andra sidan så kan det vara en individuell pryl fiskarna sinsemellan, kanske inget bra svar. Vi får be någon som vet mer svara haha
              ApeviaX
              Archocentrus multispinosus
              "Vattensamlingen"
              X-Aquatic

              Kommentar

              • ApeviaX
                • December 2005
                • 1531

                #22
                Titt på fan Mats här har vi samma filosofi angående paletter: utan att jag visste att du skrev så haha coolt då delar vi åsikt där med: Alltså inlägg 59 från din subb tråd angående "jaga/stör" fisk som vi snackat om...

                Nicke
                ApeviaX
                Archocentrus multispinosus
                "Vattensamlingen"
                X-Aquatic

                Kommentar

                • ApeviaX
                  • December 2005
                  • 1531

                  #23
                  O igen, haha men nu Anders, precis vad jag har gjort alltså haft i pansarmalar... Läs inlägg 91 i subbtråden, haha coolt och jag kan ju bara bekräfta att de är lagom som "jaga" fisk de blir bortskuffade och lite bitna på fenorna men är starka och tåliga för det mesta, så de städar runt lite framförallt på nätterna, ypperligt


                  Nicke
                  ApeviaX
                  Archocentrus multispinosus
                  "Vattensamlingen"
                  X-Aquatic

                  Kommentar

                  • Rooster
                    • March 2006
                    • 1468

                    #24
                    Kul med en paletttråd!
                    Hänger väl på lite här dårå.

                    Här är ett litet klipp på mitt VF Pelvicachromis sacrimotis-par (den röda varianten) jag hade för ett tag sen. http://www.facebook.com/#!/video/video.php?v=428912045597&oid=105883642806513

                    Lite bilder på honan med lite yngel oxå.
                    Bifogade filer
                    Fish for Life!!!

                    Kommentar

                    • Rooster
                      • March 2006
                      • 1468

                      #25
                      Har även två par VF Pelvicachromis taeniatus "Klugei"

                      Här är ett kort klipp där hanarna "beefar" lite. http://www.facebook.com/video/video.php?v=428912045597&oid=105883642806513#!/video/video.php?v=428902025597&oid=105883642806513

                      Lite bilder oxå.
                      Bifogade filer
                      Fish for Life!!!

                      Kommentar

                      • Rooster
                        • March 2006
                        • 1468

                        #26
                        Har även haft den vanliga pulchern och subocellatus men det har jag tyvärr inga bilder eller filmsnuttar på! =(
                        Fish for Life!!!

                        Kommentar

                        • ApeviaX
                          • December 2005
                          • 1531

                          #27
                          Ursprungligen postat av Rooster
                          Har även två par VF Pelvicachromis taeniatus "Klugei"

                          Här är ett kort klipp där hanarna "beefar" lite. http://www.facebook.com/video/video.php?v=428912045597&oid=105883642806513#!/video/video.php?v=428902025597&oid=105883642806513

                          Lite bilder oxå.

                          Satan både dessa o de andra VF du hade är ju asläckra, vill ha! Men får bli senare nuvarande kar ska bli till för scalare nyckelhål och glödbandstetror samt corys l-,malar
                          ApeviaX
                          Archocentrus multispinosus
                          "Vattensamlingen"
                          X-Aquatic

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #28
                            Ursprungligen postat av J.Milton
                            Angående olika sorter på palletter,,, Mina par, (har ett lekpar i 3 olika kar) har alla samma täckning på hanen = svarta prickar på stjärtfenan , se mats bryzells bilder i början av tråden , bild2 för att se prickarna jag talar om=)
                            Den äldsta av dom (som är pappa till dom andra 2 hanarna) har 3 prickar på fenan , och hans barn har 1st .
                            Kompisens hanar har INGA prickar, och dom jag sett i affärerna här omkring har heller inga prickar.
                            Bara slumpen , eller olika sorter??
                            Angående fläckarna, så verkar det vara individuellt, en del pulcherhanar har det, och andra inte, och antalet kan variera. En och annan hona kan också ha en fläck i stjärtfenan. Här är några bilder på det senaste paret jag hade, där hanen hade fem fläckar i stjärtfenan.
                            Bifogade filer
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Rooster
                              • March 2006
                              • 1468

                              #29
                              Ursprungligen postat av ApeviaX
                              Satan både dessa o de andra VF du hade är ju asläckra, vill ha! Men får bli senare nuvarande kar ska bli till för scalare nyckelhål och glödbandstetror samt corys l-,malar
                              Jodå de är allt granna men just nu har jag bara de gula kvar å de kommer snart säljas av då jag skall byta fiskuppsättning i det karet. Ja nyckelhål var jag inne på ett tag men det får isf bli nån annan gång. Nu är det tänkt att det skall bli CA i det karet paletterna går i.

                              Dina paletter är oxå kanontjusiga tycker jag. (ser dock ut som att hanen har "popeye")
                              Ser ut som super red, antar att det är en "ny" hane på bilderna som du ersatt fisken du har på din avatar med (var väl en super red har jag för mig?) Den hanen på avataren är föv. den snyggaste "röda" palett jag sett faktiskt, mkt grann!
                              Senast redigerad av Rooster; 26 January 2011, 22:25.
                              Fish for Life!!!

                              Kommentar

                              • ApeviaX
                                • December 2005
                                • 1531

                                #30
                                Ursprungligen postat av Rooster
                                Jodå de är allt granna men just nu har jag bara de gula kvar å de kommer snart säljas av då jag skall byta fiskuppsättning i det karet. Ja nyckelhål var jag inne på ett tag men det får isf bli nån annan gång. Nu är det tänkt att det skall bli CA i det karet paletterna går i.

                                Dina paletter är oxå kanontjusiga tycker jag. (ser dock ut som att hanen har "popeye")
                                Ser ut som super red, antar att det är en "ny" hane på bilderna som du ersatt fisken du har på din avatar med (var väl en super red har jag för mig?) Den hanen på avataren är föv. den snyggaste "röda" palett jag sett faktiskt, mkt grann!

                                Där ser man, du byter fiskuppsättning och jag med, haha...

                                Japp han har pop-eye, det är jag fullt medveten om, skrev det tidigare i Mats tråd Akvariestugan där jag började gagga och mina paletter...

                                Men han har fin fysik i övrigt, simmar äter och vårdar ynglen som vanligt så jag har låtit det vara, lite lugnare kar med mer inredning där han går nu samt bättre vatten, hoppas att det gör susen annars får nog tyvärr naturen sköta resten, har ju trots allt lite fler paletter om svärmen överlever, gör de inte det så har jag 3 stycken från första kullen i ett annat kar, varav iaf en är en mkt fin hane som börjar färga ut nu.

                                Klart att det kanske finns en viss smittorisk men den risken tar jag, angående pop-eye och yngelsvärmen samt honan menar jag.



                                Jag fatta inte riktigt vad du snackade om när du sa att jag bytt ut en super red hane mot en annan?


                                Fisken som jag har som avatar är från förra palettparet (både hane och honan döda) de var VF Pelvicachromis pulcher, mkt fina den bilden gör sig inte 100 % rättvis mot verkliga bilden av de... han dog iaf av pop-eye så sedan fixade jag de befintliga paletterna vanliga odlade pulcher, då de VF de hade inte hade för taskig fysik alltså och kroppsformen nej usch.



                                Nicke
                                ApeviaX
                                Archocentrus multispinosus
                                "Vattensamlingen"
                                X-Aquatic

                                Kommentar

                                Arbetssätt...