180 l sa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApeviaX
    • December 2005
    • 1531

    #16
    Ursprungligen postat av ansjo
    Då ska jag vara lite piss i motvind så här på morronkvisten...
    Om jag vore i dina kläder så håller jag ed föregående talare i det mesta, men med det lilla undantaget att Fjärilscikliden hade jag nog hoppat över. Jag har själv testat dessa i ett par omgångar men som alla andra man läser om så funkar det bra i ett par månader för att sedan sluta med "vad var det som hände där?".
    De är tyvärr ganska känsliga och ömtåliga numera, och då skulle jag nog hellre kolla in någon annan dvärgciklid som du får mer "nytta" av. Annars är Fjärilarna en av de snyggaste cikliderna man kan få tag på, men det räcker liksom inte.
    Nu säger jag inte att detta kommer att hända, men jag skulle nog kunna sätta en slant på att jag får medhåll nu när jag skriver det.

    Jag kunde inte svara från mobilen imorse då jag var online via någon applikation på min iPhone som uppenbarligen endast går att läsa på Zoopet med men inte skriva?! Och hade inte tid att surfa som vanligt, men men nu svarar jag.

    Att fjärilarna är känsliga (det har de nog varit under min tid som akvarist 1999-) vet jag, är inte 100 på att de skall husera i karet heller. Har hållt fjärilar tidigare med precis de symptomen, mår bra sen borta.

    Men de är mkt vackra så kanske jag försöker men det får bli ett senare stadie, först vill jag införskaffa denna fina scalare samt testa någon av de tetror jag ösnkar samt testa nyckehål. Blir mkt skoj.


    Så mkt bra feedback, visste ju att de är struliga men som sagt precis sådana tips och råd jag önskar, rätt var det är så kommer ni med nyheter som gör massor nytta (menar inte att detta var ett önödigt inlägg)


    Nicke
    ApeviaX
    Archocentrus multispinosus
    "Vattensamlingen"
    X-Aquatic

    Kommentar

    • ApeviaX
      • December 2005
      • 1531

      #17
      Ursprungligen postat av lillfrasse
      Grattis får man väll säga. Skal se om jag får ihop en ritning under helgen.
      Tackar så väldigt allihop, och tack på förhand frasse för ev. kommande skiss



      Nicke
      ApeviaX
      Archocentrus multispinosus
      "Vattensamlingen"
      X-Aquatic

      Kommentar

      • ApeviaX
        • December 2005
        • 1531

        #18
        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Klart du får medhåll - jag tog inte ens med fjärilarna i Nickes planer när jag skrev innan. Fjärilarna är tyvärr lite känsliga och ofta "håller" dom bara några månader innan popeye, hål i huvudet och annat dyker upp - sad but true...
        Nä, någon liten apis kanske är att rekommendera istället - till scalarer och nyckelhål!
        Precis Mats, som sagt de är vackra men känsliga. Och apistogramma är något jag verkligen vill testa och har funderat på, nämnde jag inte det någonstans?

        Tips på några apor som ni gillar, vet ju om en del som jag har läst om i era trådar men kan vara kul ändå
        ApeviaX
        Archocentrus multispinosus
        "Vattensamlingen"
        X-Aquatic

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #19
          De flesta skulle jag vilja säga, men om du kollar in KajP:s avatar så är det en av de grymmaste, A.borellii opal . Men kanske inte det första man har ihop med skalarer, då är det nog bättre med tex A. agassizi eller om du hittar bra ex av A.cacatuoides (som inte är det lättaste), med flera...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • ApeviaX
            • December 2005
            • 1531

            #20
            Ursprungligen postat av ansjo
            De flesta skulle jag vilja säga, men om du kollar in KajP:s avatar så är det en av de grymmaste, A.borellii opal . Men kanske inte det första man har ihop med skalarer, då är det nog bättre med tex A. agassizi eller om du hittar bra ex av A.cacatuoides (som inte är det lättaste), med flera...

            Tack för tips, trifasciata finns en som heter va? cacatuoides har jag sett men inte många som är mkt fina...
            ApeviaX
            Archocentrus multispinosus
            "Vattensamlingen"
            X-Aquatic

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #21
              Jepp, A.trifasciata är den som C90 har på sin avatar och är jäkligt frän.
              Det finns så många fler andra sorter, och ihop med skalarer skulle jag personligen välja någon som jag vet har lite skinn på näsan.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • ApeviaX
                • December 2005
                • 1531

                #22
                Ursprungligen postat av ansjo
                Jepp, A.trifasciata är den som C90 har på sin avatar och är jäkligt frän.
                Det finns så många fler andra sorter, och ihop med skalarer skulle jag personligen välja någon som jag vet har lite skinn på näsan.
                Ja det har du så rätt i, och de är ju lite personliga mkt intressanta fiskar, och skinn på näsan kan de nog ha, ska leta lite, men nu måste jag jobba med min firma lite, har lite idéer på lut angående uppgradering av hemsidan etc.

                Nicke
                ApeviaX
                Archocentrus multispinosus
                "Vattensamlingen"
                X-Aquatic

                Kommentar

                • ApeviaX
                  • December 2005
                  • 1531

                  #23
                  Som nämnt i andra trådar så har jag nu skaffat ett Eheim 2217 ytterfilter, detta går på turbo nu, så jag måste lista ut hur jag sänker flödet lite, måste dock få igenom färdigbygget av in akvariemöbel, bort ed fötterna och dit med trästomme undertill så att ytterfiltret får plats där och karet kommer i mer behaglig höjd för betraktaren.

                  BTW, ytterfiltret får gå tillsammans med mitt innerfilter ett tag så att det får komma lite i balans med bakterier etc. hur länge bör jag "spara" innerfiltret?
                  Senast redigerad av ApeviaX; 02 October 2011, 13:40.
                  ApeviaX
                  Archocentrus multispinosus
                  "Vattensamlingen"
                  X-Aquatic

                  Kommentar

                  • ApeviaX
                    • December 2005
                    • 1531

                    #24
                    Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1317734123.752509.jpg
Visningar: 1
Storlek: 155,3 KB
ID: 2136025

                    Jaha, det har sett värre ut. Vi får se om ett par veckor vad PMDD, Micro+ & Easy Carbo kan ställa till med

                    Längtar till jag kan bygga min T5 ramp


                    Nicke


                    ---
                    I am here: http://maps.google.com/maps?ll=58.425953,15.785650
                    ApeviaX
                    Archocentrus multispinosus
                    "Vattensamlingen"
                    X-Aquatic

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #25
                      swr ju mysigt ut men kan du inte räta upp doppvärmaren? o gömma den i nått hörn eller så. ser ju lite halvsnyggt ut med den sne så där över rutan

                      Kommentar

                      • VisualDarkness
                        • February 2010
                        • 7417

                        #26
                        Ursprungligen postat av hannesc
                        swr ju mysigt ut men kan du inte räta upp doppvärmaren? o gömma den i nått hörn eller så. ser ju lite halvsnyggt ut med den sne så där över rutan
                        Instämmer, får den inte plats bakom filret? Annars borde en Aquel Easy Heater smälta in bra bakom filtret.
                        180l Sällskap:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                        60l Asien:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                        Kommentar

                        • ApeviaX
                          • December 2005
                          • 1531

                          #27
                          Doppvärmaren sitter så för att sprida värmen jämnare?

                          Om det inte har betydelse kanske den kan "stå" upp, men tror den slår i sanden då...


                          BTW, mina pansarmalar, framförallt de albino 3 av 5 har dött de senaste dagarna, kan det bero på installationen av mitt ytterfilter, vattenbytet vid filterinstallationen, växtnäring? d.v.s PMDD, Mcro+ & EC? Eller är det bara paletterna som fått en knäpp i och med vattenbytet och huggit för mkt på de?

                          Även mina äppelsnäckor jag fick av Nubi trillar av pinn, 2 st. brunlila kvar...

                          Nicke
                          ApeviaX
                          Archocentrus multispinosus
                          "Vattensamlingen"
                          X-Aquatic

                          Kommentar

                          • ApeviaX
                            • December 2005
                            • 1531

                            #28
                            Ingen med någon idé på förra inlägget? Angående trillar av pinn problemen?

                            Sedan undrar jag vad jag har för skitalg i detta kar. Nämligen en sådan som ser ut som flimmerhår pyttesmå korta ljusgrön hår på hela glasytan, skrapar bort vid vattenbyten men ett par veckor senare börjar de synas som en "hinna eller tunn matta" fast genomskinlig av detta gröna "flimmerhår".

                            Inga problem i övriga kar i huset, detta är dock det enda som har körts med PMDD i, blandningen är en á la Defdac, har funkat kanon, men jag kanske behöver skräddarsy den lite? Tips idéer?


                            Nicke
                            ApeviaX
                            Archocentrus multispinosus
                            "Vattensamlingen"
                            X-Aquatic

                            Kommentar

                            • MrH
                              • October 2010
                              • 2825

                              #29
                              cyano kankse? sök på cyano på nätet å här i forumet så får du upp massa tips om hur du blir av med det.
                              MrH ---> 175L SA kub

                              Kommentar

                              • ApeviaX
                                • December 2005
                                • 1531

                                #30
                                Nepp inte cyano, flimmerhår inte hinna som jag skrev
                                ApeviaX
                                Archocentrus multispinosus
                                "Vattensamlingen"
                                X-Aquatic

                                Kommentar

                                Arbetssätt...