180 l sa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApeviaX
    • December 2005
    • 1531

    180 l sa

    Nu jäklar ska här planeras, avslutar eller lägger i alla fall tråden "Rescape 160 L Sällskap" i vila då, denna tråd kommer handla om det aktuella akvariet som det redan skrivits en del om i den tråden.


    Det blir 180 L "SA", fiskar (någorlunda korrekt, kanske ej stimfisk från SA, inte heller 100 % SA växter till en början men men).


    Planen är ett kar med en del rötter, rådasand och svärdplantor samt cryptocoryne i stort.

    Fiskarna kommer bli en grupp scalarer, kanske nyckelhålsciklid och stimfisk samt corys på botten.


    Kom gärna med förslag på inredning, växter och fiskar, även synpunkter ex. den fisken är för stor för det karet eller, den här stimfisken är fredlig och stimmar bra.

    Allt konstruktivt är bara bra, egna erfarenheter är också kul.


    Mer detaljerad info. om mått, teknik, inredning och exakta val av fiskar etc. kommer löpande.

    Men här är starten på tråden för att fasa över ffrån den numer inaktuella "Rescape 160 L Sällskap" tråden.


    Nicke
    Senast redigerad av ApeviaX; 14 January 2011, 13:38.
    ApeviaX
    Archocentrus multispinosus
    "Vattensamlingen"
    X-Aquatic
  • ApeviaX
    • December 2005
    • 1531

    #2
    Sådär, då var första etappen av cyanokriget avklarat.

    Som på beställning kommer givetvis den "älskade" cyanon, (kunde varit värre) med svaga växter som var halvruttna (läs "Rescape 160 L Sällskap") och nya stackars små blad som inte klarar av att ta till sig all näring i karet så får cyanon en riktig fest.

    Men jag har skrapat rutorna med algskrapa, gjort rent filtret från slammet (sedan uppstarten, mestadels döda växtedelar) bytt 30 liter vatten (sög upp döda växtdelar och cyano) och dragit i en ny dos PMDD samt EasyCarbo, tryckte även ner en doppvärmare (som jag köpte idag) en Eheim Jäger (200-300 liter) hellre lite överdimensionerad så den kan jobba i lugn och ro. Nu får växterna liter mer stabil temp, och förhoppningsvis mår de bättre av det. Köpte även en termometer "pro" modellen av vanlig termometer typ, långsmal gul för hela 29 kronor på Djurmagazinet i Linköping.


    Nu har dessutom rotjäveln sjunkit och inredande är fullt möjligt att genomföra. Tänker dock ej göra detta då bänken skall byggas om/färdigt innan karet startas upp "på riktigt" detta är mestadels en fas för att "vattna" rötterna, och få igång mina stackrs växter på nytt, detta för att se vad som kan räddas, vad som måste kompletteras och vad jag vill köpa nytt.


    Nämnde tidigare lite om fiskvalet, b.la. Scalare (Honey Blue, se bild nedan)

    Kommer troligtvis även att införskaffa följande fiskar (de jag har nu är markerade med ett X)

    1. Hemigrammus erythrozonus - Glödbandstetra
    2. Corydoras aenus 'Albino' - Albino pansarmal X
    3. Corydoras duplicareus - Duplicareus, kopparfläcks-pansarmal. black-back cory (Om jag finner den)
    4. Cleithracara maronii - Nyckelhålsciklid
    5. Mikrogeophagus ramirezi - Fjärilsciklid


    Inte helt klar med valet (utöver scalarerna) måste känna lite på utrymmet etc. innan allt är klart. Vad tror/tycker ni om detta?


    Växter som skall i (de jag har nu är markerade med ett X)

    1. Echinodorus bleheri - Paniculatus-svärdplanta? X
    2. Echinodorus cordifolius var. 'tropica marble queen' - Tropica marble queen svärdplanta? X
    3. Cryptocoryne wendtii, 'green' - Grön wendtii? X
    (Ser mer ut som brun wendtii i formen på bladen, men den har gröna blad)
    4. Anubias barteri var. 'Nana'/ var. 'Barteri' ? - Anubias X
    5. Anubias ? - "storbladig anubias" X
    6. Hydrocotyle leucocephala - Vattenspikblad X

    7. Vallisneria spirlalis - Skruvvallisneria
    8. Cryptocoryne - Cryptocoryne tropica?
    9. Aponogeton ulvaceus
    10. Aponogeton boivinianus


    Filtrering kommer bestå av ett Eheim 2217 med makaroner och grov filtermatta. Belysning av 2 lysramper: den bakre en T5 armatur med 2 x ? Watt (aquarelle rör) främre en T8 armatur med 2 x 30 Watt aquarelle rör som sitter i ny, ska ev. bytas mot några som ev. lyfter framförallt blå och röda nyanser i fiskarna fjäll.


    Kom gärna med synpunkter som sagt.


    Nicke
    Bifogade filer
    Senast redigerad av ApeviaX; 14 January 2011, 17:12.
    ApeviaX
    Archocentrus multispinosus
    "Vattensamlingen"
    X-Aquatic

    Kommentar

    • ApeviaX
      • December 2005
      • 1531

      #3
      Kanske bygga en egen ramp med hjälp av dessa och reflektorer, i såna fall vilken typ av reflektorer?

      Och vilket trämaterial passar sig, får väll inte bli för tungt?

      Nicke
      ApeviaX
      Archocentrus multispinosus
      "Vattensamlingen"
      X-Aquatic

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #4
        Det här verkar lugnt och gott, Nicke! En tetra som är mycket snygg och påminner om Glödbandstetran är Kolglödstetra, kolla in den också!
        Kör på nu och ta gärna lite bilder under karets utveckling - det skall bli kul att följa detta!

        Kommentar

        • ApeviaX
          • December 2005
          • 1531

          #5
          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Det här verkar lugnt och gott, Nicke! En tetra som är mycket snygg och påminner om Glödbandstetran är Kolglödstetra, kolla in den också!
          Kör på nu och ta gärna lite bilder under karets utveckling - det skall bli kul att följa detta!
          Kul att du tycker det verkar vettigt, och eftersom du inte kommenterade vare sig scalarerna eller nyckelhålen så gissar jag att de både går ihop samt att de inte är för stora?

          Jag köpte ju en Canon IXUS 130 till sambon i julklapp så kamera finns (skall själv spara till en Canon 550 D senare) så bilder kommer det att bli, ska låta det klarna lite efter kriget med cyanon idag så kommer en bild på kaoset upp i helgen.

          Kolglödstetran stod jag och snackade om på Djurmagazinet men glömde bort när jag sökte på Zoopet, tack för påminnelsen.

          Nicke


          EDIT: "Efter kik på Kolglödstetran så small det till i minnet, just det det är den vackra lilla firren" absolut ett alternativ till Glödbandstetran, gillar skarpt den fina lyster och det gnister som lyser upp från fjällen på denna fina fisk (Kolglöd) men gillar även mkt starkt den tydliga röda randen som Glödbandet lyser med, svårt detta...
          Senast redigerad av ApeviaX; 14 January 2011, 17:33.
          ApeviaX
          Archocentrus multispinosus
          "Vattensamlingen"
          X-Aquatic

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #6
            Jag hade kollat hur scalarerna funkade först en tid - kanske bildas där ett par eller två - och sedan funderat lite på nyckelhål, som passar fint till scalarer. Nyckelhålen är lugna och lite sävliga och håller sig mestadels i mitten och nedersta delarna på karet - så det kommer säkert att bli bra. Kanske fyra nyckelhål kunde vara lagom...?

            Kommentar

            • ApeviaX
              • December 2005
              • 1531

              #7
              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Jag hade kollat hur scalarerna funkade först en tid - kanske bildas där ett par eller två - och sedan funderat lite på nyckelhål, som passar fint till scalarer. Nyckelhålen är lugna och lite sävliga och håller sig mestadels i mitten och nedersta delarna på karet - så det kommer säkert att bli bra. Kanske fyra nyckelhål kunde vara lagom...?


              Det låter som en mkt bra idé och antagligen det sätt jag tänkt köra på, kanske man skulle starta lite försiktigt med stimfisk och lite corys, sedan fylla på med corys och stimmen så det är klart, efter det scalarer och till sist nyckelhål?
              4. st, lysande och hur många sclararer tror du på, de bli inte så stora denna variant om jag har rätt?


              Fjärilar senare efter det har puttrat på ett tag också kasnke eller är det för mkt? Solfilm eller nåt som bakgrund? Idéer tips?

              Nicke
              ApeviaX
              Archocentrus multispinosus
              "Vattensamlingen"
              X-Aquatic

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #8
                Tänkte jag skulle läska dig lite med ett par bilder på scalarer och nyckelhål - detta var i mitt 600-litare!
                Bifogade filer

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  #9
                  Ursprungligen postat av ApeviaX
                  Det låter som en mkt bra idé och antagligen det sätt jag tänkt köra på, kanske man skulle starta lite försiktigt med stimfisk och lite corys, sedan fylla på med corys och stimmen så det är klart, efter det scalarer och till sist nyckelhål?
                  4. st, lysande och hur många sclararer tror du på, de bli inte så stora denna variant om jag har rätt?


                  Fjärilar senare efter det har puttrat på ett tag också kasnke eller är det för mkt? Solfilm eller nåt som bakgrund? Idéer tips?


                  Nicke

                  Helt svart bakgrund är väl det som är enklast och snyggast - om du inte väljer någon typ av "btn"-bakgrund.
                  Köp sex scalarer så får de en chans att fixa utparning och rangordning själva. Ta det isigt i början nu och introducera lite tetror och malar, sedan kan du köra på med scalarerna och efter ett tag känna på nyckelhål - efter ytterligare ett tag kan du kanske fundera på något mer i karet - men det återstår att se hur det utvecklar sig.

                  Kommentar

                  • ApeviaX
                    • December 2005
                    • 1531

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Helt svart bakgrund är väl det som är enklast och snyggast - om du inte väljer någon typ av "btn"-bakgrund.
                    Köp sex scalarer så får de en chans att fixa utparning och rangordning själva. Ta det isigt i början nu och introducera lite tetror och malar, sedan kan du köra på med scalarerna och efter ett tag känna på nyckelhål - efter ytterligare ett tag kan du kanske fundera på något mer i karet - men det återstår att se hur det utvecklar sig.
                    Javisst ska ja ta det lugnt, grejen för ett lyckat kar är att planera o skynda långsamt o försiktigt

                    Kör på den inriktningen låter lovande, verkar te sig bra, nu är det framförallt lite finplanering innan det börjar bli reality, samt snack med brorsan om att fixa klart möbeln och sen hur fanken ja ska få tag i cash :P

                    Gick ju o frieriade på nyår så de cashen gick åt till ringar


                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Tänkte jag skulle läska dig lite med ett par bilder på scalarer och nyckelhål - detta var i mitt 600-litare!
                    Fan alltså där snackar vi inspiration!
                    ApeviaX
                    Archocentrus multispinosus
                    "Vattensamlingen"
                    X-Aquatic

                    Kommentar

                    • VisualDarkness
                      • February 2010
                      • 7417

                      #11
                      Vinkeltetror är ju vackra i ett ganska neutralt sällskap så som Scalarer. Sedan vet jag ju inte något alls om dessa fiskar och om det blir katt & råtta av det hela.

                      RINGAR?! Du måste prioritera...
                      Skämt åsido får man gratta!
                      180l Sällskap:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                      60l Asien:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Då ska jag vara lite piss i motvind så här på morronkvisten...
                        Om jag vore i dina kläder så håller jag ed föregående talare i det mesta, men med det lilla undantaget att Fjärilscikliden hade jag nog hoppat över. Jag har själv testat dessa i ett par omgångar men som alla andra man läser om så funkar det bra i ett par månader för att sedan sluta med "vad var det som hände där?".
                        De är tyvärr ganska känsliga och ömtåliga numera, och då skulle jag nog hellre kolla in någon annan dvärgciklid som du får mer "nytta" av. Annars är Fjärilarna en av de snyggaste cikliderna man kan få tag på, men det räcker liksom inte.
                        Nu säger jag inte att detta kommer att hända, men jag skulle nog kunna sätta en slant på att jag får medhåll nu när jag skriver det.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          #13
                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Då ska jag vara lite piss i motvind så här på morronkvisten...
                          Om jag vore i dina kläder så håller jag ed föregående talare i det mesta, men med det lilla undantaget att Fjärilscikliden hade jag nog hoppat över. Jag har själv testat dessa i ett par omgångar men som alla andra man läser om så funkar det bra i ett par månader för att sedan sluta med "vad var det som hände där?".
                          De är tyvärr ganska känsliga och ömtåliga numera, och då skulle jag nog hellre kolla in någon annan dvärgciklid som du får mer "nytta" av. Annars är Fjärilarna en av de snyggaste cikliderna man kan få tag på, men det räcker liksom inte.
                          Nu säger jag inte att detta kommer att hända, men jag skulle nog kunna sätta en slant på att jag får medhåll nu när jag skriver det.

                          Klart du får medhåll - jag tog inte ens med fjärilarna i Nickes planer när jag skrev innan. Fjärilarna är tyvärr lite känsliga och ofta "håller" dom bara några månader innan popeye, hål i huvudet och annat dyker upp - sad but true...
                          Nä, någon liten apis kanske är att rekommendera istället - till scalarer och nyckelhål!

                          Kommentar

                          • lillfrasse
                            • February 2002
                            • 2228

                            #14
                            Ursprungligen postat av ApeviaX
                            Javisst ska ja ta det lugnt, grejen för ett lyckat kar är att planera o skynda långsamt o försiktigt
                            Kör på den inriktningen låter lovande, verkar te sig bra, nu är det framförallt lite finplanering innan det börjar bli reality, samt snack med brorsan om att fixa klart möbeln och sen hur fanken ja ska få tag i cash :P
                            Gick ju o frieriade på nyår så de cashen gick åt till ringar
                            Fan alltså där snackar vi inspiration!
                            Grattis får man väll säga. Skal se om jag får ihop en ritning under helgen.
                            Simma lungt..
                            Lillfrasse..

                            Kommentar

                            • Narien
                              • August 2010
                              • 181

                              #15
                              Blir inte Amandatetran väldigt liten, funkar den till skalarer, framförallt hanarna är väldigt små... På den positiva sidan tror jag inte de vet att yngel är goda (mina vet inte det iaf )

                              Kommentar

                              Arbetssätt...