Min 30L Dennerlekub

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fremar
    • August 2003
    • 1287

    #16
    Får ta det när vi ska ner till Gbg nån helg framöver tror jag. Är väl större chans att hitta nån passande i butik där. Vet inte hur det såg ut med rötter i butikerna i Karlstad, ska dit på lördag tror jag de var.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #17
      Där finns det gott om sådana rötter du är ute efter, var själv på spaning där för ett tag sedan...
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • fremar
        • August 2003
        • 1287

        #18
        Ursprungligen postat av lillfrasse
        Vallen växer som skamm i soilen som skulle vara så närings fattig. Iofs har jag börjat mata lite hårdare men satan vad det växer co2 gör väll sitt till också kan jag tro.
        Kanske skulle ha den där vallisnerian som skruvar sig och ha den framför filtret. Någon co2 blir det inte iaf.

        Kommentar

        • lillfrasse
          • February 2002
          • 2228

          #19
          Den kommer växa som ogräs ändå. Det är snyggt med lite högre växter i bak så man får upp höjden lite.
          Simma lungt..
          Lillfrasse..

          Kommentar

          • fremar
            • August 2003
            • 1287

            #20
            Hur ska man göra med doppvärmare? Behövs inte för Crystal räkorna väl? Fast jag är nog ändå sugen på någon fisk i också, läste att Boraras brigittae skulle passa bra med räkor. Hur pass känsliga är egentligen Crystal räkorna, läste på redbee och det verkade ju väldigt svårt med vattenbyten osv?

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #21
              Har du normal rumstemp så behöver du ingen doppvärmare, pumpen genererar en del värme med, så du kommer att hamna några grader över rumstemperatur i karet.
              Visst kan det funka med någon fisk i karet, men köper man räkor som kostar runt 60:- så är det lite vanskligt med räklingarna, en hel del av dessa kommer at försvinna om man har lite otur. När de föds är de i storleken ett par mm, och bara de kan gå in i munnen på fisken så försöker fisken det. Sedan är det lite konkurrens med maten med, och risken att räkorna tynar bort.
              Prova först ett tag utan fisk, när man väl följer räkornas utveckling så är det inte säkert att de vill ha fisk i karet längre!

              Vattenbytena är inte så svåra, byt lite men oftare så håller sig karet än mer stabilt.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • fremar
                • August 2003
                • 1287

                #22
                Brukar försöka hålla kring 20,5 grader inne, men det kan väl sjunka till kanske 19 om det är riktigt kallt ute. Sen blir det väl en 22-23 grader när man eldar i braskaminen i vardagsrummet.

                Ok, får prova utan fisk först då kanske så får jag se. Kan ju vara bra att räkorna förökar sig så att man slipper köpa nya hela tiden.

                Den Ebi Gold Shrimp Soil kunde man bara köpa från Ebi shop? Nåt mer som man bör ha utöver det jag redan har till andra akvariet?

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  #23
                  Så härligt med en till som gillar dessa kar
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #24
                    Visst är det, och jag tycker det är skitkul att kunna hjälpa till!
                    Ska du beställa så är det inte fel med lite räkfoder med, jag var i kontakt med Johnny som har sidan häromdagen, och till räklingarna är Ebi Gld Sadako det bästa fodret, sedan till de vuxna räkorna ligger Mosuras Excel och Mosura SpecialityCRS Food bra till så man har ett par olika sorter att blanda med.
                    Detfinns även foder i de vanliga akvarieaffärerna till räkor, men jag har fått för mig att det är detta foder som är top of the class, och varför inte köpa bland det bästa när man kan? Prismässigt skiljer det sig inte nämnvärt, och frakten blir heller inte så mycket dyrare.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • fremar
                      • August 2003
                      • 1287

                      #25
                      Oki, så lite foder får jag satsa på därifrån, de där Ebi gold shrimp soil är inget som lokala butiken kan ta hem? Drog iväg ett mail till han och kollade vad han kan ge för pris på BAKGRUND BTN SLIM-LINE 40 VIT 50x35CM. Hur monterar man en sån bakgrund, bara silikon på baksidan? Tyckte inte de satte något runt kanterna i monteringsbeskrivningen på btn sidan? Hinner inte in på butiken förrän på fredag tror jag, fast jag har 50 m dit från jobbet hehe. Sambon skulle jobba ikväll så då blir det å stressa till dagis direkt efter jobbet istället.

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #26
                        Nej, Ebi-shop är de enda i Sverige som har detta substratet.
                        En Slimline skär du till så den passar där du ska ha den och sedan är det bara ett par duttar silikon på baksidan och smäck dit den. Personligen vill jag lägga en tunn sträng utmed sidoglasen, dels för att det ser snyggare ut och sedan att inga räklingar hittar in bakom bakgrunden. Använd svart silikon, det blir snyggare i längen har jag fått erfara..
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • fremar
                          • August 2003
                          • 1287

                          #27
                          Ok, men då får jag skicka iväg en beställning till ebi-shop på det substratet och lite foder. Så får jag se om det blir bakgrund från pwss eller lokala butiken. Då är det red moor rot kvar å växter, men det funkar att köra i det senare eller är det substratet väldigt poröst så att man smular sönder det när man planterar växter? Har en del javamossa i karantänkaret som jag tänkte ha i dennerlekuben sen, så tar jag nog antingen några av de nya mindre Glödbandstetrorna för att köra in karet med eller Platyna jag har i stora karet.

                          Men det skadar inte att sätta igång dennerle filtret så fort jag får det å låta det gå i stora karet tills jag är klar för vatten i dennerle kuben?

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #28
                            Det är ett bra förslag, ju fortare du får igång pumpen i ett kar med fisk desto fortare får du balans på karet senare.
                            Substratet är gjort av jord, men det är brända kulor och lite halvhårda sådär. De går sönder om du pressar dem hårt mellan fingrarna men vid normal användning så är det lugnt och de behåller formen.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • fremar
                              • August 2003
                              • 1287

                              #29
                              Är det här den Vallisnerian som skruvar sig? http://www.tradera.com/Vallisneria-s...1860_125289961 skulle vilja ha den sorten som gör det i kuben, annars tar jag nog bara skott av den jag har i stora karet. Vet inte riktigt vilken sort jag har där vanlig rak bara, inte den större sorten.

                              Kommentar

                              • fremar
                                • August 2003
                                • 1287

                                #30
                                Snabba de där tyskarna

                                Ship date 04.01.2011 12:07:34

                                363141 4 Mini Landschaft XL - per Kilo 4 3,08 € Delivered ---
                                010350 1 GRATIS - JBL Biotopol 100 ml - max. 1 St. pro Kunde 1 0,00 € Delivered ---
                                de5922 1 Dennerle Nano Light 11 W 1 27,97 € Delivered ---
                                de5905 1 Dennerle NanoCube - 30 l 1 27,97 € Delivered ---
                                de5925 1 Dennerle Nano Clean Eckfilter - Garnelensicher! 0 14,36 € Delivered ---
                                363140 4 Mini Landschaft - per Kilo 4 3,08 € Delivered ---
                                050612 1 JBL pH Test-Set 6,0-7,6 1 7,37 € Delivered ---

                                Kommentar

                                Arbetssätt...