Projekt Tvättstugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #46
    Nu får ni inte skratta... men är EasyCarbo typ samma som mäsk eller Co2 ? skratta inte
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #47
      Ursprungligen postat av PiaJo
      Jag har en sån ramp idag och jag tror att jag får plats med en ramp till, om ögonmåttet stämmer.

      Mäsk ? -förklara mer, är inte det man gör sprit av??
      Jo, restprodukten av en akvarist växtakvarium kan man sedan bränna i en liten plåtgrunka, och helt plötsligt ser man dubbelt så många akvarium!
      Det finns säkert en miljon trådar om det ämnet, men inget som har varit på tapeten på ett tag så det är lika bra att vi kör efter dina förutsättningar.
      Det du behöver är inte så mycket grejer till ett så litet kar. Jag skulle personligen till ditt kar leta upp en liten pumpskalle som du har till misten, och det kan man förklara som en dimma med co2-bubblor som sprider sig i karet och dels löser sig i vattnet, men sedan hamnar microbubblorna även under växternas blad där de gör stor verkan.
      Sedan är det tre 1 liters plastflaskor med skruvkork samt några meter silikonslang och lite silikon som behövs. En timer inte att förglömma, som du kör pumpskallen inkopplad på, detta för att inte köra in co2 i karet under natten.

      Borra 1 hål i korken på den ena flaskan och två hål i de båda andra. Sedan seriekopplar du korkarna med varandra, så att du från strax under korken på flaska 1 går ner en cm under korken på flaska två. Sedan samma från flaska 2 till 3, och från den sista flaskan har du en längre slang som du kopplat till utblåset på pumpen. Silikona runt slangarna så det verkligen är tätt, det är där det största problemet annat kommer....
      I de två första flaskorna blandar du mäsk och den sista flaskan har du bara sk. tvättvatten, bara för att inte man ska riskera att det går in mäsk i akvariet. Det låter lite krångligt kanske, men det är det inte;p.

      Men en sak innan du blir eld och lågor, ett litet kar med co2, bra ljus och PMDD är som att balansera på ett knivblad, det kan lätt gå åt pepparn. Fördelen å andra sidan är att det bara är ett litet kar och ganska enkelt att starta om!



      Ursprungligen postat av PiaJo
      Nu får ni inte skratta... men är EasyCarbo typ samma som mäsk eller Co2 ? skratta inte
      Nja, EC är flytande koltillskott och co2 från mäsk är kol i gasform.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #48
        Ursprungligen postat av PiaJo
        Hittade denna länken, är den bra?
        http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=764
        Perfekt, men du behöver inte göra den så stor...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          #49
          Ursprungligen postat av ansjo
          Jo, restprodukten av en akvarist växtakvarium kan man sedan bränna i en liten plåtgrunka, och helt plötsligt ser man dubbelt så många akvarium!
          Det finns säkert en miljon trådar om det ämnet, men inget som har varit på tapeten på ett tag så det är lika bra att vi kör efter dina förutsättningar.
          Det du behöver är inte så mycket grejer till ett så litet kar. Jag skulle personligen till ditt kar leta upp en liten pumpskalle som du har till misten, och det kan man förklara som en dimma med co2-bubblor som sprider sig i karet och dels löser sig i vattnet, men sedan hamnar microbubblorna även under växternas blad där de gör stor verkan.
          Sedan är det tre 1 liters plastflaskor med skruvkork samt några meter silikonslang och lite silikon som behövs. En timer inte att förglömma, som du kör pumpskallen inkopplad på, detta för att inte köra in co2 i karet under natten.

          Borra 1 hål i korken på den ena flaskan och två hål i de båda andra. Sedan seriekopplar du korkarna med varandra, så att du från strax under korken på flaska 1 går ner en cm under korken på flaska två. Sedan samma från flaska 2 till 3, och från den sista flaskan har du en längre slang som du kopplat till utblåset på pumpen. Silikona runt slangarna så det verkligen är tätt, det är där det största problemet annat kommer....
          I de två första flaskorna blandar du mäsk och den sista flaskan har du bara sk. tvättvatten, bara för att inte man ska riskera att det går in mäsk i akvariet. Det låter lite krångligt kanske, men det är det inte;p.

          Men en sak innan du blir eld och lågor, ett litet kar med co2, bra ljus och PMDD är som att balansera på ett knivblad, det kan lätt gå åt pepparn. Fördelen å andra sidan är att det bara är ett litet kar och ganska enkelt att starta om!


          Nja, EC är flytande koltillskott och co2 från mäsk är kol i gasform.
          Tack för mycket lättfattad info

          Tack även för varningen om att det kan gå åt pipsvängen.

          skall plugga på lite till innan jag bestämmer mig.
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #50
            Jag lyfter ett varningsfinger till, testar du inte detta nu så kommer du att göra det någon annan gång, jag lovar!
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              #51
              Ursprungligen postat av ansjo
              Jag lyfter ett varningsfinger till, testar du inte detta nu så kommer du att göra det någon annan gång, jag lovar!
              Ok, skall lägga detta på minnet
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #52
                Fast.....om man nu kör med väldigt mycket ljus,,,,,,drattar ner 1-2 doser PMDD i veckan, samt doserar bra med EC....


                hur mycket bättre blir det egentligen med CO2 ?????????????


                visst....stort kar med stora blommor så märker man kanske en markant skillnad......

                litet kar,,,,,,njaaaa...kanske inte,,,,,

                inte för att jag är en teknikmotståndare och dissar CO2...men ibland är det kanske inte värt det....



                sedan är det nog som ansjo säger...gör du inte detta nu,,,,så gör du det senare, och han har rätt i
                att det är kanske enklare att misslyckaas med ett 60 liters än ett 600 liters....


                kanske en kombo....

                ett kar med bra ljus + dubbel PMDD dos + enkel dos EC


                likdant kar med samma set up på allt utom där man byter ut EC mot CO2....




                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #53
                  Ursprungligen postat av Kensa
                  likdant kar med samma set up på allt utom där man byter ut EC mot CO2....
                  Då har jag mina aningar vilket kar det växer bäst i...
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    #54
                    Idag har jag passat på att fråga Gobben igen om det är ok att genomföra detta projekt i tvättstugan och han sa iallafall inte nej,det verkar som att jag får lov att göra detta projekt
                    Passade på när vi/han var och kollade på dator....
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #55
                      Smart...man kanske ska ta med frugan och kolla i klädaffärer...näää, skoja bara!
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • fremar
                        • August 2003
                        • 1287

                        #56
                        Hehe bra taktik det eller fråga när han tittar tv. Sambon har börjat säga att jag får göra som jag vill med mina projekt. Undra vad hon skulle säga om det plötsligt stod ett 720 liters malawikar i nuvarande tvättstugan som skall bli relax å badrum i framtiden

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          #57
                          Ja, man får ju vara lite smart här i livet
                          nä skämt åtsido så har jag ju gaggat om detta hemma innan ett antal gånger....

                          F-n...man blir ju helt crasy på denna planering och allt man vill göra, inatt drömde jag om att jag skulle göra hela kvällaren till ett akvarie.... jag gick och vadade till låren i vatten för att plantera växter och fiskarna simmade runt fötterna och allt var så mysigt... jag var i himlen tills jag vaknade
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #58
                            Nu skulle jag skriva något, men eftersom det är många yngre som läser här så gör jag inte det....
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              #59
                              Fegis ...som du sa till mig för ett tag sen
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                #60
                                Jepp!
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...