Fiskodlings "tävlingen" mellan Nubi, Milliii och Darkie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • VisualDarkness
    svarade
    Jag har slutat fotografera mina. Hela karet är igenväxt, ljusnivåerna blandade och zebrorna alldeles för vilda....

    Lämna en kommentar:


  • Nubi
    svarade
    Ursprungligen postat av Miliimli
    Haha, ja jag tror jag får ge upp med att få några vettiga bilder på dem..
    Jag tycker om de suddiga bilderna

    Lämna en kommentar:


  • Miliimli
    svarade
    Haha, ja jag tror jag får ge upp med att få några vettiga bilder på dem..

    Lämna en kommentar:


  • Nubi
    svarade
    Ursprungligen postat av Miliimli
    Passar på att slänga upp några bilder på avelsdjuren Synd bara att de aldrig kan stå still

    [ATTACH=CONFIG]40340[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]40341[/ATTACH]

    [ATTACH=CONFIG]40342[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]40343[/ATTACH]

    Kolla in hur firrarna rört sina huvuden på första bilden!
    De ser ut att vara på hugget!

    Lämna en kommentar:


  • Miliimli
    svarade
    Passar på att slänga upp några bilder på avelsdjuren Synd bara att de aldrig kan stå still

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0024.jpg
Visningar: 2
Storlek: 72,4 KB
ID: 2130056 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0046.jpg
Visningar: 1
Storlek: 104,9 KB
ID: 2130057

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0030.jpg
Visningar: 2
Storlek: 75,4 KB
ID: 2130058 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0052.jpg
Visningar: 1
Storlek: 83,3 KB
ID: 2130059

    Kolla in hur firrarna rört sina huvuden på första bilden!

    Lämna en kommentar:


  • Icecoffee
    svarade
    ett tips om infusorier, läst lite om dessa då jag fick dem spontant i mitt yngelkar.

    När man tar fram är det lämpligt med en syltburk eller dylikt, i med vatten, sen hö eller torkar kolrotstärning. jag skulle köra på kolrot mindre risk för bakterier. täck med gladpack
    Nu till problemet, tydligen är det inte så enkelt att det vips kommer infusorier, utan givetvis bakterier och annat skit man inte vill ha i sitt yngelkar.

    hittade en annan tråd om yngelmat, kanske nått matnyttigt däri för er.
    Ämnen som rör akvariet och dess tillbehör, akvarievatten, foder, sjukdomar och övrigt akvarierelaterat.


    Kommer följas med spänning

    Lämna en kommentar:


  • Miliimli
    svarade
    Hur ska man göra med salladen då? Kokat men kallt vatten hälls på salladen? Vanligt opreparerat kranvatten? Varmt vatten?

    Lämna en kommentar:


  • solis
    svarade
    Ursprungligen postat av Nubi
    Mat till yngel...läste på Solis tråd att det tog mellan 2-4dagar innan den började käka ägg som hon kokade. Gulesäcken mm.
    (solis hur länge kan man ha ett ägg i kylskåpet (äggulan) innan den blir dålig?)

    Har hittat detta på google som folk använt vid odling av danios...

    Hårdkokt ägg <---mata efter att gulesäcken är borta
    Frystorkad Arthemia <--- använde jag på mina Juvelciklider, funkade bra, arthemian håller sig ovanpå vattenytan.
    Infusioner <--- vart hittar man sånt?
    Moina <--- vet att regnbågarna älskar sånt
    TetraMinBaby <-- när de blir lite större
    Du ska överkoka ägget så det är riktigt hårdkokt sen känner du på lukten när det börjar bli dåligt, dom i åled hade nog det i frysen och tog därifrån har dock inte testat det själv.

    Att se om det kommit ägg i karet så fick man antingen använda förstoringsglas eller så var det bäst att se i ett släckt kar när man tittade med dagsljus utifrån, lovar dom är svåra att se även om man vet att dom är där.
    Jag satte i mina danior kvällen innan och när det var gryning så lekte dom.

    Infusioner har jag också fått tips om sallad.

    Lämna en kommentar:


  • Nubi
    svarade
    Ursprungligen postat av Miliimli
    Infusorier odlar man väl själv? Typ lägger ett salladsblad (?) (tror jag läst det) i vatten och dendär vita dimman som bildar där sen är infusorier ? Rätta mig gärna om jag har fel!
    I dunno...

    Lämna en kommentar:


  • Miliimli
    svarade
    Infusorier odlar man väl själv? Typ lägger ett salladsblad (?) (tror jag läst det) i vatten och dendär vita dimman som bildar där sen är infusorier ? Rätta mig gärna om jag har fel!

    Lämna en kommentar:


  • Nubi
    svarade
    Mat till yngel...läste på Solis tråd att det tog mellan 2-4dagar innan den började käka ägg som hon kokade. Gulesäcken mm.
    (solis hur länge kan man ha ett ägg i kylskåpet (äggulan) innan den blir dålig?)

    Har hittat detta på google som folk använt vid odling av danios...

    Hårdkokt ägg <---mata efter att gulesäcken är borta
    Frystorkad Arthemia <--- använde jag på mina Juvelciklider, funkade bra, arthemian håller sig ovanpå vattenytan.
    Infusioner <--- vart hittar man sånt?
    Moina <--- vet att regnbågarna älskar sånt
    TetraMinBaby <-- när de blir lite större

    Lämna en kommentar:


  • Nubi
    svarade
    Ursprungligen postat av Miliimli
    HAr jag också läst, men jag tänkte att det kanske är större chans att de leker om de i alla fall haft kvällen/natten på sig att "bekanta" sig med det nya karet. Annars kanske de är så chockade att de låter bli.. Fast å andra sidan så verkar nu dessa ha pippande som reaktion på chock/förändring..
    Eller hur de verkar trigga igång av nya miljöer...hahaha som vissa människor

    Lämna en kommentar:


  • Miliimli
    svarade
    HAr jag också läst, men jag tänkte att det kanske är större chans att de leker om de i alla fall haft kvällen/natten på sig att "bekanta" sig med det nya karet. Annars kanske de är så chockade att de låter bli.. Fast å andra sidan så verkar nu dessa ha pippande som reaktion på chock/förändring..

    Lämna en kommentar:


  • Nubi
    svarade
    jag har ett problem! O_O Jag ser inte skillnad på hona och hane på mina danios...jag gissar att de runda är honor och de mindre runda är hanar *ler* Så i mitt kar blire 6 st, sen får jag hoppas att av de 6st är en hona med i gänget, eller en hane med i gänget.

    Nu är frågan.....Kan man ha, om gjorde som Solis, fiskarna ett helt dygn i karet eller räcker det med att man stoppar ner de i odlingskaret tidigt morgon till eftermiddag? Har sett och läst att de leker som bäst på morgonen.

    Lämna en kommentar:


  • Miliimli
    svarade
    Absolut

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...