Fiskodlings "tävlingen" mellan Nubi, Milliii och Darkie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • jenmad
    svarade
    Ursprungligen postat av VisualDarkness
    Solis leder!
    Låter liiiite märkligt med tanke på vad tråden heter

    Hälsningar
    Jennifer

    Lämna en kommentar:


  • Miliimli
    svarade
    Det var ju ganska smart!

    Tyvärr har jag redan hunnit klippa och sy ihop igen samt fyllt upp karet med vatten, så nu ser det ut såhär:

    Klicka på bilden för större version

Namn: 17012011506.jpg
Visningar: 1
Storlek: 156,0 KB
ID: 2130854

    Har inte fyllt upp med vatten ända upp då jag också kommit fram till att det ska vara lågt vattenstånd, men är det tro tillräckligt med rum mellan vattenytan och nätet? ca 10 cm tror jag..

    Lämna en kommentar:


  • bossep
    svarade
    Ursprungligen postat av Miliimli
    Mm, jag antog nästan det..

    Synd då det ska vara totalt omöjligt att få tag i myggnät eller något annat liknande! Alltid när jag frågat så har det varit "jo..kanske... kolla i den hyllan.. men det är ju inte direkt säsong nu så.."

    Har i alla fall en bit jag fick av några vänliga släktingar. Tyvärr är den för smal. Dock är längden ordentligt tilltagen så jag tror jag får sätta mig med nål och tråd och komponera ihop en lämplig påse
    Ta den biten du har och gör en "låda av det" som du låter vara vid ytan. Se till att lite sticker upp över ytan så att inte fiskarna kan hoppaåver på andra sidan. Myggnät lim och ett par bitar frigolit fixar det hela.

    Lämna en kommentar:


  • VisualDarkness
    svarade
    Sänka vattennivån och en temp på 25-26 grader verkar vara det vedertagna.

    Lämna en kommentar:


  • solis
    svarade
    Ursprungligen postat av Miliimli
    Mm, jag antog nästan det..

    Synd då det ska vara totalt omöjligt att få tag i myggnät eller något annat liknande! Alltid när jag frågat så har det varit "jo..kanske... kolla i den hyllan.. men det är ju inte direkt säsong nu så.."

    Har i alla fall en bit jag fick av några vänliga släktingar. Tyvärr är den för smal. Dock är längden ordentligt tilltagen så jag tror jag får sätta mig med nål och tråd och komponera ihop en lämplig påse
    Hur försmalt är det, har märkt att dom helst tränger in sig där det är som svårast att simma för att leka. dom behöver inte så mycket plats nedåt. hoppas detta ger dig någon lösning.

    Lämna en kommentar:


  • Miliimli
    svarade

    Lämna en kommentar:


  • VisualDarkness
    svarade
    Du surrar ju hela dagarna på Zoopet!
    *badamtisch*

    Lämna en kommentar:


  • Miliimli
    svarade


    Och jag är ju faktiskt en mygga också

    I Närpes där jag är uppvuxen så har folken i de olika byarna olika namn:

    T.ex Ytermark Kalvan (=Yttermark kalvarna)
    Övermark Bessan (=Övermark baggarna (alltså "pojkfåret"))

    Och sist men inte minst! Pörtom Krankan! (krank är då närpesiska för mygga ) Jag kommer då från byn Pörtom

    Lämna en kommentar:


  • 022helpek
    svarade
    Ursprungligen postat av VisualDarkness
    Finska vintermyggen är stora som sparvar, huja!
    för att inte snacka om de Sibiriska - de måste man ha störtkruka för att inte dö av blodförlusterna!

    Lämna en kommentar:


  • VisualDarkness
    svarade
    Finska vintermyggen är stora som sparvar, huja!

    Lämna en kommentar:


  • Miliimli
    svarade
    Ursprungligen postat av VisualDarkness
    Jag hoppas att du frågade om en lösning på "de jäkla myggen som surrar runt och bits när man kommer utanför dörren nu"!
    Haha, hon tittade faktiskt väldigt konstigt på mig:

    -Hej! Har ni myggnät?
    -Myggnät...?
    -Ja, typ sånt man sätter i fönstret
    -jo...jag vet vad du menar... *lååång blick*

    Lämna en kommentar:


  • 022helpek
    svarade
    Ursprungligen postat av Nubi
    Vi tre har tänkt starta upp från varsitt håll av landet tre olika försök till att få Danio av olika sorter att leka.

    Fiskar som vi ska försöka odla på:
    Milli: Danio rerio (zebrafisk) i mitt 54 l
    Nubi: Glowlight danio (Danio choprai) i 54l eller 70l. Ej bestämt ännu.
    Darkie: Danio Rerio

    Regler:
    1 leka av dom (dario är kanon att testa med).
    2 Få ynglen att överleva.
    3 Se hur många som växer upp till "försäljnings storlek"
    4 Hur snabt dom kommer dit.

    Vi ska starta efter nyår, då alla är hemma och kan ha koll på "odlingen"
    Alla använder sig av olika metoder och vi ska då se vad som funkar och vad man får bäst resultat

    Kom gärna med råd och egna erfarenhetstips


    Alltid kul med projekt!
    Va kul det här kommer jag att följa - sammanställ gärna era resultat till en artikel på slutet så man kan läsa på när man är sugen på odling... Borde göras med fler arter bland våra kompisar i karen

    Lämna en kommentar:


  • VisualDarkness
    svarade
    Jag hoppas att du frågade om en lösning på "de jäkla myggen som surrar runt och bits när man kommer utanför dörren nu"!

    Lämna en kommentar:


  • Miliimli
    svarade
    Mm, jag antog nästan det..

    Synd då det ska vara totalt omöjligt att få tag i myggnät eller något annat liknande! Alltid när jag frågat så har det varit "jo..kanske... kolla i den hyllan.. men det är ju inte direkt säsong nu så.."

    Har i alla fall en bit jag fick av några vänliga släktingar. Tyvärr är den för smal. Dock är längden ordentligt tilltagen så jag tror jag får sätta mig med nål och tråd och komponera ihop en lämplig påse

    Lämna en kommentar:


  • solis
    svarade
    Ha på alla 4 sidor annars hoppar fiskarna ner under och äter av äggen.
    på mitt förra projekt med ett annat kar hade jag det över alla 4 sidor fick dock göra anorlunda denna gången för när den hängde över kanterna och ramprn var tätsluten så sögs vattnet upp över kanten från nätet och rann ut på golvet. så jag satte fast över filtermattan och med magneter denna gången för att vattnet skulle stanna kvar.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...