105l svartvatten "dvärghimlen"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Moving Waves
    • August 2010
    • 1403

    #61
    Har inte hänt så mycket nytt här. En Viejitahona hade en kull för ca3 veckor sedan och utan att jag brytt mig om att mata dem så är det faktiskt ett yngel kvar som börjar ha lite storlek. Får se om det klarar sig. Har skaffat 3st 33l kar som jag ska sätta i en ännu inte införskaffad ställning så jag kan börja trixa lite med yngeluppdrivning och lekar. Såg ikväll att en pennfiskhona är rejält romstinn, vore kul att experimentera med lek på dessa i ett mindre kar tex.

    En video på hur det ser ut nu, ganska murrigt med alla flytväxter:
    - - -
    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5972

      #62
      Ser bra ut, gillar när det är "murrigt"!
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • Vimsa
        • November 2008
        • 768

        #63
        Ser riktigt fint ut! Hur pass "tuffa" upplever du pennfiskarna när det gäller att ta rom och yngel? Har lite vaga planer på att starta upp ett liknande kar (mkt. rötter, flytväxter, någon dvärgciklid, förmodligen borellii), med några snälla stimfiskar. Och pennfiskarna jag sett på DM är onekligen väldigt charmiga

        Kommentar

        • Moving Waves
          • August 2010
          • 1403

          #64
          De är inte farliga på yngel alls. De lär sig ganska snabbt att hålla sig undan vaktande honor och med mycket flytväxter håller de sig mest i de övre regionerna. Dessutom har de väldigt små munnar så jag tycker att de är kanon som stimfisk till dvärgciklider. Väldigt charmiga i sitt beteende också med ständiga brottningsmatcher mellan hanarna. Rekommenderas varmt alltså!
          - - -
          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

          Kommentar

          • Vimsa
            • November 2008
            • 768

            #65
            Men vad trevligt Är ju helt såld på dem jag sett på Djurmagazinet, de är så himla söta!

            Kommentar

            • Moving Waves
              • August 2010
              • 1403

              #66
              Ja visst är de! Vilken variant har de i butiken? Jag har beckfordi och den blir kanonsnygg när den stadgat sig i karet, kan se lite blek ut i butiken.
              - - -
              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

              Kommentar

              • pelle
                • January 2002
                • 419

                #67
                Nu har ju denna tråd varit igång ganska länge, men kan inte låta bli att påpeka att biotoper för Dvärgciklider ingalunda betyder att man ska sätta upp ett "svartvattens akvarium" De flesta av de dvärgciklid arter som nämns i den här tråden kommer inte från svart vattens biotoper.
                Apistogramma Macmasteri (allt som säljs på akvarie marknaden idag är inte Ap. Viejita utan odlingsformer av Macmasteri ) lever i klart vatten med mycket tät växtlighet. Och vattnet är mjukt till neutralt.

                Så ett kraftigt belyst växt akvarium med klart vatten vore kanske närmare en naturlig biotop. Andra arter som kommer från denna typ av biotop är Fjärilsciklider, Ap.Borellii, A.Steindachneri, Apistogrammoides Pucallpaensis, Ap Cacatuoides m.fl.
                De lever som sagt i det täta virr varr av bland annat vattenhyacinter, Echindorus och annat på mycket grunt vatten i solbelysta laguner och rest pooler från översvämningar.

                Bortsett från det blev ditt svartvattens akvarium riktigt fint! Stoppa i några Taenicara Candidi eller Apistogramma Bitaeniata så blir det mer "rätt"
                Per

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5972

                  #68
                  Eller varför inte Dicrossus filamentosus, de kommer att trivas i ditt sura svartvatten.
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • Moving Waves
                    • August 2010
                    • 1403

                    #69
                    Ett bra påpekande Pelle! Vet inte om jag skrivit biotop nånstans men tanken har iaf aldrig varit att vara helt biotopriktig. Precis som alla mina andra kar ser jag det mer som ett "tema". Växterna är ju inte heller biotopriktiga men de passar in i stilen, huvudsaken för mig är att fiskarna trivs och att det ser naturligt och snyggt ut.
                    Att hålla så surt och mjukt vatten var från början lite experimentartat vilket har gått över förväntan och visst har det gjort att jag tänkt tanken att skaffa fisk som är mer utpräglat svartvattenfisk. Schackbräden är ett tänkbart alternativ helt klart, tyvärr är ju inte utbudet det bästa här uppe, är egentligen bara akvarieteknik och imazo som finns att tillgå.
                    - - -
                    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                    Kommentar

                    • pelle
                      • January 2002
                      • 419

                      #70
                      Ursprungligen postat av Moving Waves
                      Ett bra påpekande Pelle! Vet inte om jag skrivit biotop nånstans men tanken har iaf aldrig varit att vara helt biotopriktig. Precis som alla mina andra kar ser jag det mer som ett "tema". Växterna är ju inte heller biotopriktiga men de passar in i stilen, huvudsaken för mig är att fiskarna trivs och att det ser naturligt och snyggt ut.
                      Att hålla så surt och mjukt vatten var från början lite experimentartat vilket har gått över förväntan och visst har det gjort att jag tänkt tanken att skaffa fisk som är mer utpräglat svartvattenfisk. Schackbräden är ett tänkbart alternativ helt klart, tyvärr är ju inte utbudet det bästa här uppe, är egentligen bara akvarieteknik och imazo som finns att tillgå.
                      Jag tittade på din youtube film igen, och det är faktiskt rätt mycket växter också i akvariet. Så det kan nog inte kallas ett svart vatten biotopakvarium, som du påpekade så använde du inte begreppet biotop heller i dina inlägg.

                      Det här är mer ett typiskt svartvattens akvarium

                      Per

                      Kommentar

                      • pelle
                        • January 2002
                        • 419

                        #71
                        Ursprungligen postat av c90368
                        Eller varför inte Dicrossus filamentosus, de kommer att trivas i ditt sura svartvatten.
                        Yepp, en klockren svartvattens firre!
                        Per

                        Kommentar

                        • Moving Waves
                          • August 2010
                          • 1403

                          #72
                          När jag läser om schackbräden verkar det som att de är svårlekta, dåliga föräldrar samt att ynglen är så små att nyckläck artemia är för stort. Verkar tufft, tycker yngel är skitkul. Någon som har erfarenhet av lek på dessa?
                          Andra firrar jag är sugen på som faktiskt går få tag på (emellanåt iaf) här uppe är nannacara taenia och apistogramma baenschi. Visst inga utpräglade svartvattnare men det är som sagt inget krav heller. C90.. har väl haft den förstnämnda, vad har du att säga om den? Funkar mer än en hane i ett så pass litet kar?
                          - - -
                          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                          Kommentar

                          • Moving Waves
                            • August 2010
                            • 1403

                            #73
                            Nu blev det mycket text ett tag, balanserar ut det med en bild på min ståtliga Viejitahane (visst, det är oftast macmasteri eller hybrid som säljs under det namnet men jag fortsätter kalla den det). Köpte honom nästan av barmhärtighet då han var så liten, blek och tanig. Även om han inte har så hemskt mycket rött i sig som en del firrar så tycker jag ändå han är kanonfin nu när fenorna tagit längd. Tyvärr lite suddig bild.
                            Klicka på bilden för större version

Namn: 2011-04-24 20-40-28.jpg
Visningar: 1
Storlek: 92,9 KB
ID: 2133711
                            - - -
                            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                            Kommentar

                            • Moving Waves
                              • August 2010
                              • 1403

                              #74
                              Har förresten kollat upp identifikationsskillnader viejita/macmasteri (något jag tänkt göra ett halvår he he) och visst är det macmasteri.
                              - - -
                              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                              Kommentar

                              • pelle
                                • January 2002
                                • 419

                                #75
                                Inget fel med att det är macmasteri, det är en färggrannare art än den "äkta" Viejita. Och jag tycker att det är helt ok att kalla dem Viejita också. Eftersom den äkta inte finns på marknaden, så är det ju inga förväxlings problem heller.
                                Dock finns det tydligen en liten population i Tyskland som härstammar från en privat insamlingsresa på 90 talet. Några apistogramma entusiaster håller den fortfarande. Tror inte att den inte får någon större spridning.

                                Och din hane är riktigt fin! Kul att se apistos med såna färger, han verkar ha det bra i ditt akvarium!
                                Per

                                Kommentar

                                Arbetssätt...